Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fastpris på innbytte av bil


Anbefalte innlegg

Husker tilbake at det har vært en del reklame der forhandlere tilbyr en ganske grei pris for innbytte bil mot at du kjøper ny bil av dem igjen. Eneste krav så vidt jeg husker var at den var EU godkjent.

 

Var dette kampanjer som ble kjørt og som var substituert av staten eller er det noe som forhandlere gjør på eget initiativ? Det er lenge siden jeg har sett dette nå. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når de tilbyr dette, er de pliktig til å levere om bilne man tilbyr i innbytte ikke er verd 35.000kr? Masse gamle biler der ute som er EU godkjent (og virker) som man får til 12-15.000kr.

 

Ja hvis de oppfyller betingelsene - verdt å dobbeltsjekke. Men 20.000,- er ikke dødelig rabatt på en bil til 2-300.000,- og oppover. Jeg ville nok uansett heller prøvd å prute enn å styre med å kjøpe en gammel bil, omregistrere, beholde den i 3mnd osv for å få det 'avslaget'.

I Bilias tilfelle her kan du jo alternativt bare takke ja til verdisjekken og bruke den på utstyr og få akkurat samme gevinst...

Lenke til kommentar

Kun forhandlere som står for dette. For noen kan det være lønnsomt, men da bør ikke bilen du har være verdt særlig mer enn 10.000,- samt at ny bil ikke er så veldig dyr. Jeg får normalt minimum 8% rabatt på bil og utstyr (uten avgifter) som privatperson. 

Lenke til kommentar

Forhandlerne gjør hva dem vil med disse bilene, staten har ikke noe med det å gjøre. Noen av dem går rett til hogger, men mesteparten blir solgt til biloppkjøpere 

 

Bennyttet selv ett slik tilbud når jeg byttet bil i fjor, bilen jeg kjøpte var priset til 189000, fikk 30000 for en bil jeg tipper jeg kunne fått 5-6000 for hvis jeg hadde solgt den som delebil/rep objekt, så vil si jeg kom ganske godt ut av det

Lenke til kommentar

Man kan fort få 5-12% rabatt på nybil om man pruter, litt avhengig av modell og pris selvsagt. Men min mistanke er at forhandlere bruker innbytte kampanjer som middel for å gi kunder mindre eller ingen rabatt. 

 

Ville derfor bedt om tilbud fra minst en annen forhandler (uten innbytte) for å sammenligne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan fort få 5-12% rabatt på nybil om man pruter, litt avhengig av modell og pris selvsagt. Men min mistanke er at forhandlere bruker innbytte kampanjer som middel for å gi kunder mindre eller ingen rabatt. 

 

Ville derfor bedt om tilbud fra minst en annen forhandler (uten innbytte) for å sammenligne. 

Sannsynligvis noe i det.  Ofte er det jo mulig å prute seg til rabatter eller tilleggsutstyr-/tjenester whatever. Så ofte regner nok forhandlerne inn rabatter de uansett hadde kommet til å gi i sånne innbyttekampanjer.

 

En annen variant jeg for øvrig så nylig var at man kunne få minimum 30k i innbytte eller 20k i servicegavekort. Om 30k for innbyttebilen eller 20k i gratis service er mest verdt vil jo være forskjellig fra kunde til kunde. En sånn innbyttekampanje vil være gunstig for noen. Dvs. hvis man har en gammel bil med markedsverdi godt under innbytteprisen, og man uansett har lyst til å bytte den ut. Jeg prøvde faktisk å få et familiemedlem til å benytte en sånn kampanje for ca. 1 år siden. Vedkommende hadde en bil som maks var verdt 10-15k i utsalg i sin daværende tilstand. EU-kontroll var nært forestående og noen 2'er feil som får tusenlappene til å rulle var som alltid påregnelig, både sommer- og vinterdekk var på siste sesong, der ville det renne på 7-8 tusen, osv osv. Så i det konkrete tilfellet tenkte jeg dette var en gylden sjanse til å få godt betalt for det gamle skrotet og få seg en nyere kurant bruktbil. Men vedkommende syntes ikke han/hun hadde råd og gammelbilen var jo så bra. Nå ett år senere er det lagt ned nærmere 30 tusen i rep og påkost på den gamle bilen. Først røk det ene og når det var fikset så røk det andre osv. Kunne betalt en del månedsavdrag på lånet til en ny(ere) bil for de pengene... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo bare å prute ned prisen litt, få inn god service avtale og så komme med at du har en gammel bil i innbytte til prisen de har satt ;)

Ser mange forhandlere har ofte lite å gå på, hvor de heller gir deg gratis service de neste 3 årene eller noe i den duren. Men at man fort kan få prute ned 8-10% er jo innafor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker tilbake at det har vært en del reklame der forhandlere tilbyr en ganske grei pris for innbytte bil mot at du kjøper ny bil av dem igjen. Eneste krav så vidt jeg husker var at den var EU godkjent.

 

Var dette kampanjer som ble kjørt og som var substituert av staten eller er det noe som forhandlere gjør på eget initiativ? Det er lenge siden jeg har sett dette nå. 

Bilia / Mobile / VW har dette tilbudet gående konstant, mener summene varierer fa 35løk til rundt 20

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...