Gå til innhold

Radioskanner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Fly er jeg usikker på, men ambulanse, politi og brann, samt en god del frivillige bruker tetra-nettet, der finnes det ikke scannere.

På vestlandet (ikke sørvest) kan man visst fortsatt lytte. Der tror jeg ikke de har fullført utbyggingen ennå. Jeg har jo tre scannere, men de kostet fra 1000 til 4000 da jeg kjøpte dem og en (til 1800) er fortsatt uåpnet og i originalemballasje. Jeg skulle nok hatt noe i nærheten av originalpris for den. Men det er mye man kan lytte på, som fly ja, men det kan man også lytte til over internett, flightradar24.com og liveatc.net er nyttige for folk som reieser mye med fly f.eks. for man kan se og høre på sin lokale flyplass eller hvilken som helst flyplass i verden omtrent, og man kan høre på taxi, buss, tog osv... men bare fly på de sidene der altså. Og man kan ta ned værradarbilder, men det krever scanner som har det frekvensområdet, og spesielle antenner. I de store byene er politi, brann og AMK stengt for scannere, de har kryptert sambandet sitt. Håper det hjalp litt...

Lenke til kommentar

Det er enkelte steder det ikke er tatt i bruk enda ja, men det kommer fortløpende fremover nå, de er ferdig med utbyggingen men ikke tatt det i bruk over hele landet enda. Så det er dumt å kjøpe noe nå, når man i beste fall kan bruke det noen måneder og i værste fall ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvis man vil lytte på annet enn politi, brann og AMK så går det fint an å bruke scanner etter at disse etatene går over til TETRA. Den blir ikke ubrukelig, man må bare finne noe annet å lytte på. Men det meste kan finnes på internett så det er ikke alltid bruk for å kjøpe scanner heller.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Man kan ikke lytte på de etter de går over til TETRA nei, det er kryptert.

Men, joda, scanneren fungerer jo, men lite spennende å høre på. Var jo derfor jeg spurte hva han skulle bruke de til.

Man kan lytte på andre ting så klart.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Nødnettet er ferdig utbygd i hele landet og tatt i bruk av politiet i samtlige politidistrikt. Noen enkelte steder vil man nok oppleve at noen nødetater fortsatt henger litt etter men de kommer fortløpende. For frivillige vil nødnettet være primær samband for de fleste nå mens det noen steder fortsatt vil bli brukt nødnett og analogt om hverandre (eller som en backup).

 

Maritimt, luftfart og annen privat men ukryptert trafikk er vel det som er igjen av interesse :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest medlem-329093

Hmmmm, er ikke mye å lytte på her oppe :(

 

Jeg får inn 25.000KHz-29.950KHz eller noe sånt av HF båndet med begge scannerne mine, men finner ikke noe i det frekvensområdet heller. Noen som har link til en HF radio som er på nett men lokalisert litt nærmere enn nederland?

 

REDIGERT 20.05.2017: Nå er det ymse aktivitet på litt over 25 MHz, men jeg hører ikke hva det gjelder, vet ikke om det er kryptert eller om det bare er digitalt, trodde mine scannere var digitale men kan hende jeg tar feil og at de bare er analoge? (UBC72XLT og UBC3000XLT)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Nå har jeg SDR radio oppe og går... men får ikke noe forståelig ut av noen som helst av frekvensene. Noen som har erfaring med HDSDR programvaren? Jeg fikk lagt inn driver til slutt, så jeg får input fra SDR radio og output gjennom høyttalerne på PC, men forstår ikke hvordan jeg skal få noe forståelig ut av frekvensene. Ja, jeg fant ut hvordan jeg tuner inn på forskjellige frekvenser.  :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...