Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustbeskyttelse på nyere Audi A3


Nukleosid

Anbefalte innlegg

Jeg leaser en Audi A3 Quattro, men leasingperioden går ut i januar. Jeg vurderer å kjøpe den ut fremfor å lease/kjøpe ny bil.

 

I forbindelse med evt. kjøp, så vurderer jeg understellsbehandling/rustbeskyttelse på bilen. Min far har gjort det jevnlig med en gammel Toyota Hiace, og det har fungert veldig bra.

 

Bør jeg gjøre det, og i såfall, hva er beste type behandling, og hvilket firma i Oslo-området (gjerne Lørenskog) kan anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde nettopp understellsbehandling på min Subaru WRX STI. Det er egentlig ett must hvis man kjører på vinteren fordi alle biler ruster, gamle som nye, og særdeles i Norge der vi putter så mye salt på veien.

 

Det eneste jeg vil anbefale deg er at du går for Tectyl. Det er det beste for bilen og fagmannens klare valg.

Drit i andre behandlinger som lanolin osv, det blir ikke like bra i forhold.

https://www.tectyl.no/verksteder/

 

Jeg hadde min hos Kepler Bilservice på Sem i Vestfold, de samarbeider med Tønsberg Antirust som er autoriserte for å behandle biler med Tectyl. Vanvittig fornøyd med resultatet. De tok også bilder og dokumenterte jobben, viste fram hvor var rusta, pussing, og så sandblåsinga med før-etter resultatet.

 

Hvis du bestiller i September er det også 30% rabatt på fullpris på Tectyl understellsbehandling, fullprisen var vel 6700 tror jeg dem sa til meg så det blir 4700, men regn med tillegg ettersom de vil nok finne noe rust! kommer ann på hvor ny bilen er.. ?

Kan særdeles absolutt anbefales.

 

https://www.facebook.com/Bilglass/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om den er mer enn ett år ville jeg styrt LANGT unna "tradisjonelle" rustbeskyttelsesmidler som Tectyl, Dinitol, Mercasol, osv. Er bilen først blitt noen år, er det garantert kommet rust i skjøter og mellom plater, og all sandblåsing i verden vil ikke være godt nok til å ta dette. Bruker du slike produkter, kapsler du effektivt inn rusten slik at du ikke ser den, og den kan få utvikle seg i fred frem til rusthammeren går igjennom gulvet på eu-kontrollen om noen år.

 

Tommelfingerregel er at Tectyl, Dinitol, Mercasol osv. er utmerket på nye biler som aldri har vært vinterkjørt. Men bruk det aldri på biler som er blitt et par år eller som har sett salt. 

 

Det bilen din trenger er en oljebehandling. Olje forhindrer rust, og kryper inn i alle kroker som tectyl osv. ikke kommer til. Bakdelen med oljebehandling er at den må vedlikeholdes årlig/annet hvert år. Tectyl osv. må også vedlikeholdes for å ha en effekt, men kan gå flere år imellom hver behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om den er mer enn ett år ville jeg styrt LANGT unna "tradisjonelle" rustbeskyttelsesmidler som Tectyl, Dinitol, Mercasol, osv. Er bilen først blitt noen år, er det garantert kommet rust i skjøter og mellom plater, og all sandblåsing i verden vil ikke være godt nok til å ta dette. Bruker du slike produkter, kapsler du effektivt inn rusten slik at du ikke ser den, og den kan få utvikle seg i fred frem til rusthammeren går igjennom gulvet på eu-kontrollen om noen år.

 

Tommelfingerregel er at Tectyl, Dinitol, Mercasol osv. er utmerket på nye biler som aldri har vært vinterkjørt. Men bruk det aldri på biler som er blitt et par år eller som har sett salt. 

 

Det bilen din trenger er en oljebehandling. Olje forhindrer rust, og kryper inn i alle kroker som tectyl osv. ikke kommer til. Bakdelen med oljebehandling er at den må vedlikeholdes årlig/annet hvert år. Tectyl osv. må også vedlikeholdes for å ha en effekt, men kan gå flere år imellom hver behandling.

 

Nå er du skikkelig ute å sykler her.

Da tror jeg ikke du vet så mye om hvordan de som legger på Tectyl driver.

 

Tectylbehandling kan gjøres like greit på ny som på gamle biler, de demonterer alt av deksler for å komme så inn på "beinet" på bilen som overhodet mulig, deksler under, i hjulbrønn også (her MÅ det tectyleres), så er det kraftig vask lenge.. med spyling av veldig varmt vann for å få av all dritten som har satt seg i alle år og igjen.. komme helt inn på beinet til bilen. Så er det lang tørking, etter tørking er det å gå over med lysapparater og se hvor er "problemene", hvis det er rust så må det tas før man kan legge på tectyl.

Og på det stadiet så ser man jo alt under bilen, i hjulbrønner og bak deksler helt klart hvor det er rust, og hva som må gjøres.

 

Det er ikke no mer hokuspokus enn det, men det er tidkrevende for at det skal bli veldig bra. Tectyl er et ekte kvalitetsmerke mot antirust idag, og det er kanskje en grunn til at det amerikanske forsvaret bruker det fortsatt og det tok 3 dager før jeg kunne få igjen bilen min.

Og ikke 1 til 2 timer som ved lanolin/oljebehandling.

 

Det du anbefaler han er oljebehandling som ikke er sånn tjæreaktig som tectyl, og det er noe av det dummeste man kan gjøre. Så sprayer man det under bilen, i tillegg til at det kommer inn i alle kroker osv som du sier, og det som skjer da er at den oljen faktisk tærer på gummien, foringer o.l (du tror det ikke men bare vent) og siden det kommer til overalt så over tid så spiser det opp bilen.

Tectyl blir mer på en måte som en gummihinne over bilen og er derfor nøytralt og vil ikke ødelegge bilen.

 

Du tror det selvsagt ikke men kameraten min som er mekaniker på et bilverksted i tønsberg, og noen ganger er jeg der også, han hadde sett en bil som hadde nettopp en slik olje/lanolin behandling på bilen sin under for noen år siden.. Det er noe av det dummeste du kan gjøre. Selvsagt er det bedre enn null beskyttelse mot rust men over lengre tid så er det å ødelegge bilen sin under mot gummien osv som er der. Men med den oljebehandlinga borrer de vel hull enkelte steder så de kan sprøyte det inn flere steder å, så sikkert kjempefint for pakninger og gummi.

 

Så alle de bilene som tar tectylbehandling du mener de gir seg selv et problem med at de pakker inn rusta, haha.. du det bare fungerer ikke sånn..

Han som tok bilen min har over 30 års erfaring på antirust, hvis du tror du kan mer enn han da er du jo bare dum.. som de sa til meg på Kepler, Tectylbehandling er virkelig å foretrekke over andre behandlinger selv om vi også gjør lanolin her.  

Ingen over, ingen ved siden. Det koster en del mer, men det blir det verdt.

Ring Roy Harry Nordholmen på 404 27 737 og snakk med han, så kan han fortelle deg alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det ikke var et lett spørsmål å få svar på.

 

Har brukt et par timer nå på å lete etter informasjon på nettet, og lest hva både eksperter, "eksperter" og forumbrukere på diverse forum mener om Tectyl vs. oljebehandling.

 

Det som går igjen er at:

 

*På nye biler som ikke har vært vinterkjørt, er Tectyl helt klart best.

 

*Hvis man gjør det på riktig måte, er Tectyl også å anbefale på eldre biler. Men det forutsetter at de må renses, vaskes, tørkes skikkelig, og at ALT av antydning til rust må sandblåses vekk.

 

*Hvis man har oversett noe rust, så vil Tectyl skjule skaden til det er gått så langt at å reparere det vil koste en formue.

 

*Tectyl fungerer også som en støydemper, slik at dekkstøyen blir noe redusert.

 

*Tectyl koster litt mer, men krever ikke etterbehandling like ofte som oljebehandling.

 

*Oljebehandling kan gjøres mens du venter på et par timer. Tectylbehandling tar 2-3 dager.

 

 

Jeg så litt på videoen til sedsberg. Han bruker nedsettende ord som "absolute mess", "nasty crap" og "disaster" så ofte at det like gjerne kan være et psykologisk knep for å bruke hans tjenester, enn at Tectyl faktisk er et dårlig produkt. I tillegg er det klart at bilen han viser frem ikke har vært riktig behandlet før Tectyl ble påført. Den har nok vært ganske rusten i utgangspunktet, og så har Tectyl blitt påført uten videre behandling. Det er døden for en bil, selvsagt.

 

Jeg har lett meg frem til et firma i relativ nærhet, som heter Gjersjøen Antirust. De anbefaler Tectyl. Riktignok har de et økonomisk motiv ved å anbefale det, men ettersom de har holdt på med rustbehandling i 45 år så tviler jeg på at de ville fortsatt med Tectyl hvis de ødelegger kundenes biler. De beskriver måten de behandler bilen før de påfører Tectyl, og det virker som de er grundige og forsikrer at begynnende rust blir helt borte før de påfører Tectyl.

 

Jeg må innrømme at jeg stoler på at et firma som har holdt på i 45 år, har hatt artikler om seg selv i aviser, og har masse trofaste kunder ikke driver med noe som ødelegger biler. Da hadde de nok ikke holdt på i dag. Likevel er jeg nervøs for at de overser en liten rustflekk som etterhvert kan bli et stort problem. Da er nok oljebehandling "tryggere". Og da ser Oslo Antirust ut som et bra alternativ. At de bare ligger noen få minutters kjøretur unna meg, er også positivt.

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere biler som har blitt tectylbehandlet når bilen først var blitt noen år, av sertifiserte tectyl-verksteder med flere tiårs erfaring. Samtlige av disse bilene har hatt alvorlige, skjulte rustskader. Jeg slenger ikke bare ut løse påstander. Jeg sier ikke at all tectylbehandling er dårlig, men det sier seg selv at det er umulig å sandblåse i f.eks. plateskjøter o.l. Og etter tre år er det garantert kommet rust inn slike steder. All verdens sandblåsing er ikke nok til å fjerne skjult rust.

 

Men det er din bil, og du gjør det du ønsker :) Men fra en som har skrudd på rustne biler behandlet på alle mulige måter i ti år er jeg ikke i tvil; en flere år gammel bil bør ikke behandles med tectyl o.l. Det er rett og slett ikke mulig å få vekk all rusten, og finnes det rust gjør Tectyl vondt verre.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Eg ville aldri lagt tectyl på min egen bil viss den hadde vert mer en et år gammel. Da du aldri får vekk på begynt rust 100%
Fluid film eer å anbefale da denne kryper og stopper opp rusten og legger seg som et beskyttene lag. Inn og etterbehandle annethvert år så er det good :)

 

 

Er det lagt tectyl på bilen fra den var ny, å det ikke er slått "hull" i den så hadde jeg lagt på et strøk til å to med tectyl.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Spørsmål.     

Om enn kjøper en splitter ny årets modell bil.

(som ikke har stått lenge på lager, og nesten ike kjørt, dvs rett fra fabrikk?)

 

Er det note vits å tectyl behandle en så ny bil ?

Eller Sparer enn seg for diverse rustproblemmer senere om enn gjør dette?

 

Tectyl har absolutt noe for seg på helt nye biler og det er definitivt bedre enn ingenting, det som er skummelt med Tectyl er at det kan ruste godt under tectylen uten at man kan se det.

 

Det hadde vært interessant å sett en test av tre identiske biler over noen år der den ene er oljebehandlet med Fluid Film eller lignende og den andre er behandlet med Tectyl og den siste uten rustbeskyttelese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål.     

Om enn kjøper en splitter ny årets modell bil.

(som ikke har stått lenge på lager, og nesten ike kjørt, dvs rett fra fabrikk?)

 

Er det note vits å tectyl behandle en så ny bil ?

Eller Sparer enn seg for diverse rustproblemmer senere om enn gjør dette?

 

Ja, det er i sånne tilfeller man bør bruke tectyl o.l. 

Lenke til kommentar

Ja, det er i sånne tilfeller man bør bruke tectyl o.l. 

Hva med om man får levert bilen på vinterhalvåret? Da har den jo selvfølgelig kjørt minimalt, men alikevell noe på salt-slapset!

Men det går kanskje bra om man får vasket det vekk kjapt nok og brukt tectyl før det rekker å komme rust,  for selv på vinter med salt går det vel en del måneder ihvertfall før det begynner å dannes noe som kan minne om rust?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hva med om man får levert bilen på vinterhalvåret? Da har den jo selvfølgelig kjørt minimalt, men alikevell noe på salt-slapset!

Men det går kanskje bra om man får vasket det vekk kjapt nok og brukt tectyl før det rekker å komme rust,  for selv på vinter med salt går det vel en del måneder ihvertfall før det begynner å dannes noe som kan minne om rust?

 

Bart stål begynner å ruste etter bare noen timer, har man fått steinsprut og sår i lakken som går inn til stålet så ruster det med en gang.

Det er en grunn til at biler som bare er 3-4 år gamle ruster som fy p.g.a. den overdrevne saltingen i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere biler som har blitt tectylbehandlet når bilen først var blitt noen år, av sertifiserte tectyl-verksteder med flere tiårs erfaring. Samtlige av disse bilene har hatt alvorlige, skjulte rustskader.

Jeg har jo kjørt en del med denne bilen i vinterføret siden januar 2017, så jeg ser for meg at det allerede har blitt noe rust. Og som du sier, så er det nok ganske vanskelig å fjerne alt. Uansett hvor flinke de er, så vil jeg alltid sitte og bekymre meg for om at ligger noe rust under Tectyl-laget og ødelegger mer for hver dag som går.

 

Hørte med min far, og han har brukt Fluid film i mange år på sin aldrende bil, og han er i hvert fall veldig fornøyd med hvordan det fungerer. Så da blir det nok Fluid film på meg også. Har allerede bestilt time på Oslo Antirust, for det er greit å gjøre det før vinteren setter inn. Også ser jeg de har livstidsgaranti (hva nå enn de mener med "livstid") på biler der behandlingen påbegynnes før bilen er tre år. Så da har jeg ikke så veldig lang tid på meg.

 

Har ikke bestemt meg fullt ut om jeg kjøper ut denne bilen, eller leaser/kjøper ny, men timen kan slettes.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...