Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Transit Connect 1.8 TDDI 2008 - register


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på leit etter en bil, og har kommet over en transit jeg syns virker grei. Den har gått i underkant av 90.000 km og ser hel ut.

Men hvordan er det med denne kilometerstanden - begynner registerreim og eventuelt andre deler å ta kvelden ?

 

Er det mye problemer med disse bilene generelt ? Ser ikke spesielt mange av disse med km over 250.000... Er de vrak når de nærmer seg 250k på tellern ?

 

Gjerne kom med annen info. Regnr for å sjekke registerreim /eller om det evt er kjede, eventuelle intervaller osv: NF35422

Endret av supersuppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skrevet dette før, men jeg kan gjenta det til skrekk og advarsel.

 

Jeg kjøpte min 2003 transit connect når den var kjørt ca. 60 000 km og solgte den for 1/7-del av prisen 55 000 km senere. 

 

Det første jeg måtte gjøre var å bytte alle bremseskiver og klosser = verkstedsopphold

 

Kort tid etterpå det gikk låsen på sidedøren i vranglås = verkstedsopphold

 

Så gikk et hjullager i stykker = verkstedsopphold

 

så gikk ennå et hjullager i stykker = verkstedsopphold

 

ABS/tractioncoltrollampen begynner å lyse i dashbordet. Ved bytte til sommerdekk ser jeg et ledningsbrudd = verkstedsbesøk.

 

Skilleveggen til varerommet har skarpe kanter, noe jeg fikk erfare en dag jeg skulle i butikken. Etter nærkontakt med skilleveggen ble det ene leddet på langefingeren blotlagt så det første jeg måtte gjøre i butikken var å finne hyllen med plaster.

 

Stor slark i viskertandem så den blir byttet med egeninnsats.

 

Vinterstid frøs håndbremsen = verkstedsopphold

 

Caliperne bak ruster i stykker = verkstedsopphold

 

batteriet gikk i stykker, noe som ikke er uvanlig, men den patenten Ford har benyttet for å feste batteriet er latterlig. En bolt som er utsatt for rust skal skrues inn i en mutter som er støpt inn i plastrammen som batteriet står på. Bolt og mutter ruster sammen og mutter begynner å rotere i plastrammen og er umulig å få løs. Noe så enkelt som å bytte batteri = verkstedsopphold

 

Eksosanlegg ruster i stykker = verkstedsopphold

 

Enda et hjullager ryker = verkstedsopphold

 

Mus begynner å gnage i stykker intercooler/turboslanger i motorrommet = bytte slange med egeninnsats.

 

Sirkulasjonspumpen til Eberspacher sier takk for seg men varmeren virker fortsatt så lenge motoren er i gang og kjølevæsken sirkulerer. Det kan jeg leve med selv om jeg ikke lenger kan komme ut til varm bil om morgenen. En Transit Connect med 100% defekt eberspacher har problemer med å holde driftstemperaturen oppe vintertids og det kan bli kaldt i kupeen.

 

Mus gnager over slangene til vindusspylerdysene. Under reperasjon av dette oppdager jeg at det hadde vært et musebol i panseret.

 

Mus begynner å forsyne seg av setene, "heldigvis" på undersiden. Musegift i blokker blir kjøpt inn og plassert i kupeen.

 

Bærearmene foran må byttes = verkstedsopphold. Verkstedet fant også en død mus i den ene bremsen foran.

 

Håndsbremsen fryser igjen = verkstedsopphold.

 

Glødingen til motor svikter og motoren blir veldig tungstartet når det er kaldere enn 5 C ute. Dersom Eberspacheren hadde virket 100% hadde dette ikke vært noe problem.

 

Mye blårøyk fra motor ved kaldstart og i lange nedoverbakker. Jeg kan ikke se på peilepinnen at den bruker noe olje.

 

ABS og tractionlampen begynner å lyse i dashbordet. Ingen ledningsbrudd denne gangen.

 

Bilen trenger igjen nye bremseskiver og klosser.

 

I tillegg til alle punktene på listen over kommer faste årlige servicebesøk.

 

Kombinasjonen av de 4 siste punkene i tillegg til at bilen trengte service (sannsynligvis med ny registerreim) i tillegg til 2 nye sett med dekk gjorde at jeg solgte bilen billig som reperasjonsobjekt. Jeg har sikkert også glemt mange punkter på listen over.

 

Jeg har aldri hatt en bil som har vært så dyr i vedlikeholdet og så lite driftsikker, og så plaget av mus. Basert på mine erfaringer ville jeg ikke anbefalt noen å kjøpe seg en Transit Connect.

Lenke til kommentar

Du har vært særdeles uheldige, men når du kjøper en bil som har gått 60.000 km og nærmer deg/overstiger 100.000 km, vet man at det alltids vil bli behov for å bytte ut slitedeler.

 

Her har du kjørt 55.000 km, noe som for en vanlig person er mellom 4 og 5 års bilhold, så syns ikke denne listen er usedvanlig stor, bortsett fra at du har vært uheldig med mus i bilen. Mus trenger seg inn over alt og trenger kun 7 mm for å komme inn, så dette kan forsåvidt ikke legges over på Ford.

 

Mye av det du skriver kan også relaters mus, men det kan også selvfølgelig være andre årsaker. Du har nok hatt over gjennomsnittet uflaks, men det betyr ikke at alle biler fra Ford, eller transit connect som sådan, er like.

 

Min farfar har en Monedo 2009 modell med 410.000 på tellern. Bra vedlikeholdt bil, tidligere gått som drosje.

En kamerat har 2006 transit connect gått 185.000, og det har aldri vært tull.

 

Selv skal jeg hente 2009 transit connect i morgen, og håper jeg blir fornøyd!

Endret av supersuppe
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • 6 måneder senere...

Har en 2011 eks postbil med samme motor med 90hk. Passer du på denne kan den gå "evig"...

I følge forskjellige kilder er det enten 180.000 eller 250.000/10 år intervaller på regreim.

Den er visst "våt". Dvs delvis i olje og kan ved bytte byttes til kjede. Men det er vel ingen vits egentlig da en ny reim holder i 200`km til og da er vel bilen død av andre sykdommer...

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...