Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover og regler av utleie av leilighet.


hakonjj

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og kjæresten min fant oss en koselig leilighet like i nærheten der jeg bor. Vi kom på visning, fikk sett gjennom alt og vi avtalte dato når vi kunne flytte inn, leiepris osv. Og tok hverandre i hånda på en avtale torsdag den 18. november.

Vi fikk telefon av leietageren på søndag den 22. november at de som bor der nå (som har sagt opp) ikke fikk noen plass å bo allikevel og beklaget seg for oss at vi ikke kunne flytte inn der. Ble VELDIG opprørt av dette og skal ha et møte med leietageren nå de nærmeste dagene.

 

Trenger VELDIG tips om det er lov å bare avbryte vår avtale fordi de som leier nå ikke fikk noe sted å bo allikevel. Skal det rævkjøre meg og kjæresten min fordi de ikke har noe sted å bo? Vi har sagt opp leiligheten som kjæresten bor i og den går ut ved nyttår så vi begynner å bli desperate.

 

Hjelp oss!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan holde avtalen bindene med utleier, da en avtale ikke kan brytes helt uten videre.

Det at de nåværende leietakere ikke har fått en ny leieavtale noe sted er ikke deres problem, heller ikke utleiers.

 

Hvis dette skulle være grunnlag for at dere ikke kan leie denne leiligheten ville dere i teorien også ha rett til å fortsette leie der dere bor nå. Det har dere ikke.

 

 

Lykke til!

Endret av Nicholasolsen
Lenke til kommentar

Er veldig spent om vi har "driti på draget" da vi begge partene ikke inngikk i en skriftlig avtale. Selv om det ikke står noe krav til at vi skriver en skriftlig, hadde det nok vært det lureste av oss å hatt en på svart og hvitt for å ha våre rettigheter.

 

De nåværende hadde en avtale om ny plass å bo i utgangspunktet, men vi fikk beskjed om at kanskje ville bli forsinkelser av innflytting for oss fordi at de var usikre om utleie til dem. Så kom beskjeden til oss at de ikke fikk leiligheten og da gikk det utover meg og kjæresten at de ikke fikk plassen. Det må da være en egen lov for at dette ikke skal gå utover oss som har en avtale.

Lenke til kommentar

Hvis dette skulle være grunnlag for at dere ikke kan leie denne leiligheten ville dere i teorien også ha rett til å fortsette leie der dere bor nå. Det har dere ikke.

 

 

Lykke til!

 

Takk! Den skal jeg ta opp med han når jeg skal ha et møte med leietageren. Tror det vil få han til innse at dette blir helt feil å bryte vår avtale.

 

Hvem har du tatt i hånda på gjøre leieavtale der? Leietakeren eller utleieren?

 

Om du har gjort avtale med utleier, og leietaker ringer deg så behøver du ikke forholde deg til leietaker - forhold deg til utleier om det er h*n du har gjort avtale med.

 

Så får leietaker ta opp sine problemer med utleier.

 

My bad, veldig trøtt etter å lete lover og regler. Jeg mente at vi har avtale med utleieren at vi skal ta over leiligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva nåværende leietaker har i denne saken å gjøre jeg da. De er ikke part i din leieavtale. Han kan ikke bryte noen avtale han ikke er part i, uansett hvor mye han prøver.

 

EDIT: Ikke gå med på noe møte med leietaker, forhold deg kun til utleier.

 

EDIT 2: Når er opprinnelig overtagelsesdatoen satt til? Når må dere være utflyttet fra der dere bor nå?

 

EDIT 3: Jeg antar at utleieren hadde kontrakt med nåværende leietaker og at denne kontrakten er sagt opp.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva nåværende leietaker har i denne saken å gjøre jeg da. De er ikke part i din leieavtale. Han kan ikke bryte noen avtale han ikke er part i, uansett hvor mye han prøver.

 

EDIT: Ikke gå med på noe møte med leietaker, forhold deg kun til utleier.

 

EDIT 2: Når er opprinnelig overtagelsesdatoen satt til? Når må dere være utflyttet fra der dere bor nå?

 

EDIT 3: Jeg antar at utleieren hadde kontrakt med nåværende leietaker og at denne kontrakten er sagt opp.

 

*Jeg har skrevet feil hele veien, var utleieren jeg har ment hele tiden.

 

*Overtagelsesdatoen var satt til at vi kan flytte inn etter den 7. desember og vi skal være ute av nåværende leilighet 31. desember.

 

*Er usikker om de har en skriftlig avtale/kontrakt, men de har sagt opp etter det han sa til meg.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva nåværende leietaker har i denne saken å gjøre jeg da. De er ikke part i din leieavtale. Han kan ikke bryte noen avtale han ikke er part i, uansett hvor mye han prøver.

 

EDIT: Ikke gå med på noe møte med leietaker, forhold deg kun til utleier.

 

EDIT 2: Når er opprinnelig overtagelsesdatoen satt til? Når må dere være utflyttet fra der dere bor nå?

 

EDIT 3: Jeg antar at utleieren hadde kontrakt med nåværende leietaker og at denne kontrakten er sagt opp.

 

*Jeg har skrevet feil hele veien, var utleieren jeg har ment hele tiden.

 

*Overtagelsesdatoen var satt til at vi kan flytte inn etter den 7. desember og vi skal være ute av nåværende leilighet 31. desember.

 

*Er usikker om de har en skriftlig avtale/kontrakt, men de har sagt opp etter det han sa til meg.

 

Du har jussen på din side i denne saken - men du har også bevisbyrden.

Dette vil si at du er nødt til å bevise de forskjellige forholdene (leieavtale inngått muntlig, nåværende leietager har sagt opp, etc.), dersom denne saken skulle gå rettens gang.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...