Gå til innhold

Hvorfor er Norge et representativt demokrati?


djgudleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi noen for lenge siden fant ut at det var digg å leve som parasitt/politiker på andre mennesker. Digg å herske over dem, regulere dem, beskatte dem, leve i sus og dus, tilgang på makt, sex, penger.

 

Demokrati betyr folkestyre. I vårt demokrati får et individ lov 1 gang hver andre år å si noe om demokratiet. La oss kalle det 0,00000000001% demokrati. I et 99,9999999999999% demokrati hadde du bestemt absolutt alt over deg selv når det kom til pengene DINE og livet DITT. Det eneste du ikke hadde hatt lov til var å starte/initiere vold mot andre, mennesker.

 

Det er moralsk at folket/individet bestemmer over seg selv, ikke over hverandre. Hvorfor i all verden skal du bestemme over naboen din sine fredelige aktiviteter? Hvor fikk du den retten fra, bortsett fra slemme mennesker som laget lover som tillot deg å bestemme over naboen og alle de andre. Dagens demokrati er folkets tyranni over hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Direkte demokrati kan være en bedre styremåte. Med folkeavstemninger over nett. Det er mer demokratisk, fordi flertallet av velgerne får viljen. Og det kan føre til klokere beslutninger, p. g. a. "kollektiv intelligens". Problemet er risiko. Man vet ikke helt hva man får. En løsning er å starte i det små.

 

Egentlig merkelig at det ikke finnes et direkte demokrati parti av en viss størrelse, med tanke på hvor mye politikerforakt som finnes. Mange ønsker nok selv å bestemme landets lover, istedenfor å overlate det til andre.

Enig, begynne pent og forsiktig. Se hva som gir gode resultater, være pragmatiske.

 

Men og ha et mål om og være så demokratisk vi kan, og ikke bare sitte på rumpen og slutte og forbedre.

Alltid viktig og streve etter noe bedre.

 

Føler befolkningen er veldig "tilfreds" i Norge, derfor det er lite press på regjeringen om og forandre noe.

Og de er tilfreds med sin makt og jobb så hvorfor sabotere seg selv.

 

Må det nesten folk med lidenskap inn i bilde, og de er det dessverre få av. Og enda sjeldnere er det og ha lidenskap, samt alle de andre egenskapene og nettverk/penger du trenger for og lykkes som politiker i den maktkampen der. Spesielt med befolkning ala 5 mill.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Fordi noen for lenge siden fant ut at det var digg å leve som parasitt/politiker på andre mennesker. Digg å herske over dem, regulere dem, beskatte dem, leve i sus og dus, tilgang på makt, sex, penger.

 

Demokrati betyr folkestyre. I vårt demokrati får et individ lov 1 gang hver andre år å si noe om demokratiet. La oss kalle det 0,00000000001% demokrati. I et 99,9999999999999% demokrati hadde du bestemt absolutt alt over deg selv når det kom til pengene DINE og livet DITT. Det eneste du ikke hadde hatt lov til var å starte/initiere vold mot andre, mennesker.

 

Det er moralsk at folket/individet bestemmer over seg selv, ikke over hverandre. Hvorfor i all verden skal du bestemme over naboen din sine fredelige aktiviteter? Hvor fikk du den retten fra, bortsett fra slemme mennesker som laget lover som tillot deg å bestemme over naboen og alle de andre. Dagens demokrati er folkets tyranni over hverandre.

Må si meg igrunn enig, men må legge til noe mer enn bare skade. Det og unødvendig plage andre.

Som feks og ta høytalerne ut på balkongen kl 3 om natta og spille for full guffe :p (Litt sunn fornuft)

 

Må også si jeg setter pris på at vi har en viss regulering om hvem som får lov til og kjøre 2 tonn med våpen på veiene. Greit at Kjakan fra Plata ikke har lov til det mens han kjører på en sky av heroin.

 

Også er det greit og ta litt vare på naturen, ellers raserer vi hele Norge på noen få år uten en lov.

 

Men ja, alt for mye overformynderi her til lands. Kan jo bare nevne stigmatisering av verdens eldste yrke.

 

De får enda ikke lov til og drive trygt og sikkert i sine egne dedikerte lokaler til det (Såkalt bordeller)

Og må drive i smug og gatelangs.

 

All statistikk fra andre land som har fjernet dette er jo bare overveldende positive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si meg igrunn enig, men må legge til noe mer enn bare skade. Det og unødvendig plage andre.

Som feks og ta høytalerne ut på balkongen kl 3 om natta og spille for full guffe :p (Litt sunn fornuft)

 

Må også si jeg setter pris på at vi har en viss regulering om hvem som får lov til og kjøre 2 tonn med våpen på veiene. Greit at Kjakan fra Plata ikke har lov til det mens han kjører på en sky av heroin.

 

Også er det greit og ta litt vare på naturen, ellers raserer vi hele Norge på noen få år uten en lov.

 

Men ja, alt for mye overformynderi her til lands. Kan jo bare nevne stigmatisering av verdens eldste yrke.

 

De får enda ikke lov til og drive trygt og sikkert i sine egne dedikerte lokaler til det (Såkalt bordeller)

Og må drive i smug og gatelangs.

 

All statistikk fra andre land som har fjernet dette er jo bare overveldende positive.

Jeg lever godt med bittelittegrann regulering og skatt, selv om jeg er Objektivist. Jeg må bare insistere på at vi begynner å bevege oss i riktig retning, fremfor å hele tiden returnere til sosialismen, krasje og så prøve sosialismen igjen, og igjen, og igjen, og igjen, ............

Lenke til kommentar

Fordi de fleste av oss er idioter som ikke har peiling på det meste.

 

Takk og pris for at ikke Isabella-Sophie (18) og Oddvar(78) skal ha en direkte påvirkningskraft i alt som skal besluttes.

 

Politikerne har heller ikke peiling på det meste. Jeg vil heller at befolkningen som helhet styrer enn at Gahr Støre-tullingen som ønsket å beholde blasfemilovene eller MDG-tullingene som tar tog overalt for å redde hele universet, for ikke å snakke om el-gravemaskiner i Oslo som koster det tredobbelte av vanlige gravemaskiner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

 

Det systemet vi har nå er ikke trygt. Det er forholdsvis lett å jukse med forhåndsstemmene.

 

Tom Scott gjestet Computerphile nylig på en video som forklarer det bedre enn jeg ville klart i denne posten. Anbefales

https://www.youtube.com/watch?v=w3_0x6oaDmI

Hvis den er for lang så burde denne tegneserien gi et hint

voting_software.png

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor har vi valg og masse partier?

 

Hva med en online poll der man spør "Bompenger?"

Flertall nei: Fjern bomring umiddelbart.

 

Og så kan man bare gjøre det samme med alt som er aktuelt.

Fordi det ikke ville fungere.

 

Ta eksempelet ditt. Hvis det da blir flertall for å fjerne det, hvem skal så bestemme:

 

1. Hvor utgiftene til å fjerne alle bomstasjoner skal tas fra.

2. Hvor inntektstapet fra bomringer skal dekkes: Høyere skatter, andre avgifter?

3. Hva som evt. tapte inntekter skal gå utover: Mindre veibygging, dårligere kollektivtilbud, eller noe helt annet?

4. Hvordan økt biltrafikk skal håndteres.

 

 

En enkel ja/nei-avstemming om bompenger forteller jo ingenting om noen av alle disse konsekvensene, og er derfor ganske meningsløs. Og slike problemer vil du få med direktedemokrati om det meste.

 

Det er klart at noen enkeltsaker egner seg godt for folkeavstemninger, men før noen har løsninger på slikt som de fire punktene mine over, er det vanskelig å få det til å fungere på noen god måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi det ikke ville fungere.

 

Ta eksempelet ditt. Hvis det da blir flertall for å fjerne det, hvem skal så bestemme:

 

1. Hvor utgiftene til å fjerne alle bomstasjoner skal tas fra.

2. Hvor inntektstapet fra bomringer skal dekkes: Høyere skatter, andre avgifter?

3. Hva som evt. tapte inntekter skal gå utover: Mindre veibygging, dårligere kollektivtilbud, eller noe helt annet?

4. Hvordan økt biltrafikk skal håndteres.

 

 

En enkel ja/nei-avstemming om bompenger forteller jo ingenting om noen av alle disse konsekvensene, og er derfor ganske meningsløs. Og slike problemer vil du få med direktedemokrati om det meste.

 

Det er klart at noen enkeltsaker egner seg godt for folkeavstemninger, men før noen har løsninger på slikt som de fire punktene mine over, er det vanskelig å få det til å fungere på noen god måte.

 

Bomringer skulle aldri vært satt opp fra starten av.

 

1. Staten får betale for å fjerne faenskapet de har satt opp.

2. De trenger ikke nødvendigvis å dekkes.

3. Tapte inntekter fra bomring burde da gå utover det bomringen skulle finansiere fra starten av.

4. Økt biltrafikk er ikke et problem i seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bomringer skulle aldri vært satt opp fra starten av.

 

1. Staten får betale for å fjerne faenskapet de har satt opp.

2. De trenger ikke nødvendigvis å dekkes.

3. Tapte inntekter fra bomring burde da gå utover det bomringen skulle finansiere fra starten av.

4. Økt biltrafikk er ikke et problem i seg selv.

1. Nok en gang, hvor skal disse pengene tas fra, og hvem skal bestemme dette? En folkeavstemning til?

 

2. Nei, ikke nødvendigvis, man kan heller spare inn, men det må i så fall bestemmes av noen. En folkeavstemning til?

 

3. Så du synes at vi bør begrense veibygging og utbygging av kollektivtransport. Andre synes nok noe helt annet, og hvem skal bestemme det? Enda en folkeavstemning?

 

4. Køer er et problem og forurensning er et problem. Man kan la være å gjøre noe med det, og la veiene fylles opp av kø, uten å bygge ut kollektivtransport eller veier i særlig grad. Men mange vil være uenig i deg med det. Skal dette også avgjøres ved en folkeavstemning?

 

 

Det virker her som om noen tror at styring kun er snakk om enkle ja/nei-spørsmål som ikke har konsekvenser utover den enkelte avgjørelsen, men slik er det jo ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Nok en gang, hvor skal disse pengene tas fra, og hvem skal bestemme dette? En folkeavstemning til?

 

2. Nei, ikke nødvendigvis, man kan heller spare inn, men det må i så fall bestemmes av noen. En folkeavstemning til?

 

3. Så du synes at vi bør begrense veibygging og utbygging av kollektivtransport. Andre synes nok noe helt annet, og hvem skal bestemme det? Enda en folkeavstemning?

 

4. Køer er et problem og forurensning er et problem. Man kan la være å gjøre noe med det, og la veiene fylles opp av kø, uten å bygge ut kollektivtransport eller veier i særlig grad. Men mange vil være uenig i deg med det. Skal dette også avgjøres ved en folkeavstemning?

 

 

Det virker her som om noen tror at styring kun er snakk om enkle ja/nei-spørsmål som ikke har konsekvenser utover den enkelte avgjørelsen, men slik er det jo ikke.

 

1. OK. Start med å slå dem av, og la dem stå å råtne da vel. Trenger ikke fjernes. Evt. fortell allmennheten at her er det bare å hente skrapgods. Da kommer det nok folk og tar dritten med seg.

 

2. Hadde vært fint om folket hadde hatt makt i dette landet, ja.

 

3. Ja? Har man ikke råd, så har man ikke råd.

 

4. Bilkøer er ikke et problem, og hvis noen synes det er et problem, så kan man løse det individuelt. For eksempel bruke annen type transport. Forurensning er et problem, og hvis du vil løse det problemet vil du oppnå mye større forbedringer ved å se på industri istedenfor forbrenningsbiler, som i nyere tid slipper ut mye mindre avgass enn før. I byer kunne du startet med forbud mot vedfyring. Vedfyring er selveste Satan når det kommer til partikler i lufta.

 

Det blir for dumt å diskutere dette videre, siden realiteten er at vi blir styrt av en forrædersk elite, ikke av folket. Hadde folket bestemt hadde vi aldri hatt bomringer, så tilfellene du her beskriver hadde aldri skjedd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Staten får betale for å fjerne faenskapet de har satt opp.

 

Hvem er det du tenker på når du sier "staten"?

 

edit: Du mener vel "øk skattene så alle betaler ut ifra evne".  Eller mener du "kostnaden skal fordelese på alle borgere, så alle betaler samme beløp"?  For du er vel ikke en av de som tror at staten er noen andre?

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For du er vel ikke en av de som tror at staten er noen andre?

 

Nei. Men det er ikke folket som har satt opp bomringer, det er staten. 

 

 

Du mener vel "øk skattene så alle betaler ut ifra evne".  Eller mener du "kostnaden skal fordelese på alle borgere, så alle betaler samme beløp"? 

 

Eller, bruk noen av statens penger, til å fjerne faenskapet de har satt opp. Staten Norge har mer enn nok ressurser til å fjerne X antall bomringer, uten å måtte rane sine borgere mer enn de allerede gjør.

Endret av amor patriae
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller, bruk noen av statens penger, til å fjerne faenskapet de har satt opp. Staten Norge har mer enn nok ressurser til å fjerne X antall bomringer, uten å måtte rane sine borgere mer enn de allerede gjør.

 

Ja, okay, men si rett ut at vi bør bruke oljepenger for å dekke opp for bompengene, da. Statens penger (inkludert oljefondet) er dine og mine penger.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke dine og/eller mine. Ikke våre etterkommeres.

 

Det er staten som eier pengene. Og hvis du ser på hva staten gjør med befolkningen i Norge, så er det ikke "våre" penger lenge, selv om du kanskje innbiller deg det.

 

Pengene tilhører ikke statsborgere i Norge. De tilhører eliten. Du, eller jeg, har ingen makt når det kommer til disse pengene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har forstått at du synes politikerne i Norge får for godt betalt osv, men mener du at ikke politikerne på stortinget stemmer i henhold til partiets ideologi?* I såfall går jeg ut ifra at du er revolusjonær, noe som forsåvidt er greit nok.

 

*Beklager om du har svart på dette her inne før. Går litt i surr med hvem som har svart hva noen ganger.

Lenke til kommentar

Jeg har forstått at du synes politikerne i Norge får for godt betalt osv, men mener du at ikke politikerne på stortinget stemmer i henhold til partiets ideologi?* I såfall går jeg ut ifra at du er revolusjonær, noe som forsåvidt er greit nok.

 

*Beklager om du har svart på dette her inne før. Går litt i surr med hvem som har svart hva noen ganger.

 

Jeg mener at folket ikke har den makten de skal ha i sitt land evt. region. Jeg mener eliten/staten/regjeringen/politikerne i denne stat (Norge) er landsforrædere etter grunnloven § 1. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...