Gå til innhold

Koble 3 skjermer til PC


eUnaas

Anbefalte innlegg

Jeg arbeider med 2 skjermer på min pc. Min plan var så å koble en TV til pcen som en slags 3 skjerm. Mitt skjermkort har to DIV utganger og en HDMI. Jeg regnet derfor med at jeg bare kunne plugge inn HDMI kontakten til PCen så fungerte det, men det virker det som jeg tok feil.

 

Vil det være en løsning for meg å kjøpe et billig skjermkort til (ala dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580620 )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å bruke to forskjellige skjermkort i en maskin.

Det du trenger er et skjermkort som støtter tre skjermer, da jeg regner med at dette er problemet med skjermkortet du har i maskinen din nå.

 

For å koble maskinen opp mot tre skjermer må du da altså bytte ut det du har nå med et nytt som støtter tre skjermer og er egnet til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Det holder ikke bare og bruke display port.. skjermen må støtte display porten også.. ellers MÅ du ha en "aktiv" overgang fra display port til hdmi eller dvi. som_denne

 

Jeg kjører selv 3 skjermer.. men på et litt nyere kort.. men da måtte jeg også ha en aktiv overgang for og kunne bruke skjermene mine..

uansett så MÅ du ha enten active eller native tilkobling på DisplayPorten..

(native støtte så må du ha en skjerm som støtter dette. mens active, trenger du bare en overgang til 200-300,- med litt elektronikk i)

 

lykke til

Lenke til kommentar

Det er umulig å bruke to forskjellige skjermkort i en maskin.

Det du trenger er et skjermkort som støtter tre skjermer, da jeg regner med at dette er problemet med skjermkortet du har i maskinen din nå.

 

Det er da fullt mulig å ha mer enn et skjermkort i en maskin, og få støtte til flere skjermer gjennom dette. Selv om skjermkortene er ulike. Det er kun ved SLI eller CF man må ha like skjermkort.

 

F.eks støtter i5 2500K og z68 at man kobler skjerm både til intern GPU og dedikert GPU. Man kan til og med bland PCI-e og PCI skjermkort.

 

Tre skjermer på et skjermkort krever som nevnt ovenfor bruk av Displayport. Det er en av grunnen til at jeg mener at man kun bør kjøpe skjermer med Displayport i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig. Men hvordan finner jeg ut hvilket type skjermkort som støtter 3 skjermer?

 

Evt hvordan fungerer slike løsninger: http://www.komplett....aspx?sku=574231 ?

 

Jeg vet ikke hvordan slike løsninger fungerer, men du kan ofte se i utvidet info på skjermkortet om hvor mange skjermer det støtter. (Ihvertfall på komplett.no)

 

Samtidig ser jeg at mitt skjermkort forteller at den støtter 3 skjermer.: http://www.sapphiret...1&pid=289&lid=1 -så da er det mulig jeg gjør noe feil... Det skal ikke være noe problem å benytte 1 hdmi, 1 vga og 1 DIV port?

 

Hvis det støtter det kan det lukte driverproblemer. Prøv å sjekke om du har de siste driverne,

 

er det ikke slik at man kan risikere lit driver trøbbel hvis man har 2 eller flere skjermkort fra forskjellig produsenter (f.eks AMD og NVida) eller er dette problemet forbi nå ?

 

For å bruke flere skjermkort på en maskin må du ha identiske skjermkort med støtte for SLi og skjermkort som støtter SLi

Lenke til kommentar

Du kan fint ha eit kraftig skjerkort og eit svakare/billigare, kjøra eit slikt oppsett sjølv og det funka utmerket! "vanligvis" når du har to skjermkort så "skal" desse vere i sli eller cfx mode, dette er ikkje nødvendig, kjører sjølv eit frå amd (5750) og eit får nvidia (gtx 560ti)

 

Ser at du har 5750, og ja denne har støtte for 3 skjermer, men den eine må vere displayport.

Endret av eirikol1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

<br>Samtidig ser jeg at mitt skjermkort forteller at den støtter 3 skjermer.: <a data-cke-saved-href="http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_index.aspx?psn=000101&pid=289&lid=1" href="http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_index.aspx?psn=000101&pid=289&lid=1" class="bbc_url" title="" rel="nofollow">http://www.sapphiret...1&pid=289&lid=1</a> -så da er det mulig jeg gjør noe feil... Det skal ikke være noe problem å benytte 1 hdmi, 1 vga og 1 DIV port?<br>

 

 

Hvis det støtter det kan det lukte driverproblemer. Prøv å sjekke om du har de siste driverne,

 

Tullpreik. 3 skjermsoppsett på AMD kort (Eyefinity) krever at man bruker minst 1 DisplayPort. Uten bruk av DisplayPort på minst en skjerm så kan ikke mer enn 2 skjermer brukes samtidig.

 

To support 3 displays, one of the monitors has to support DisplayPort
, fra siden som TS viser til.

 

Så vidt jeg ser har kortet 2 x DVI + 1 x HDMI + 1 x DP. Om jeg ikke har misforstått grunnprinsippet i hvordan disse kortene er laget så deler HDMI og 2 x DVI egentlig utgang (dvs , dvs at bruker du begge DVI portene så kan ikke HDMI brukes, og bruker man HDMI, kan bare en av DVI portene brukes.

 

Altså har dette ikke med drivere å gjøre - men faktisk hvordan de ulike utgangene er koblet. HDMI og DVI har felles chipset - en DVI dual-link løsning, mens DP har eget chipset.

 

 

<br>er det ikke slik at man kan risikere lit driver trøbbel hvis man har 2 eller flere skjermkort fra forskjellig produsenter (f.eks  AMD og  NVida) eller er dette problemet forbi nå ?<br>

 

For å bruke flere skjermkort på en maskin må du ha identiske skjermkort med støtte for SLi og skjermkort som støtter SLi

 

Igjen er dette feil. SLI og CF er teknologi som gjør det mulig å "koble" ytelsen til mer enn et skjermkort til samme utganger. Og da kreves det kort av samme type og som støtter teknologien.

 

Trådstarter spør egentlig om det gjennom å sette inn ekstra skjermkort kan kobles til flere skjermer enn to stk. Og det er fullt mulig - selv om kortene ikke er identiske. Elgen har et poeng knyttet til drivere - slik at det er greitt å bruke samme merke. Har selv kjørt tre skjermer på et oppsett med nVidia integrert GPU og eksternt nVidia kort med bare to utganger.

 

Har man f.eks et Sandy Brigde oppsett, f.eks basert på Z68 hovedkort kan man kjøre IGP og eksternt skjermkort samtidig - og slik klare 1 skjerm mer enn ekstern GPU støtter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kjørt et slikt oppsett med et AMD/ATI HD5770 + et Nvidia 8800GTS, og senere med HD5770 + et USB-skjermkort (for å spare strøm). Begge deler funket helt fint, og det var ingen driverrelaterte problemer (i Windows 7).

 

Nå bruker jeg et AMD/ATI HD6950 til å drive alle tre skjermene (2 med DVI og 1 med DisplayPort). 5770-kortet støttet også i utgangspunktet tre skjermer på denne måten, men av en eller annen grunn mistet jeg muligheten til å rotere skjermene til portrettmodus da jeg hektet på den tredje. Det er ikke et problem lenger med 6950-kortet.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...