Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i engelsk 2013 (10. trinn)


  

38 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Task 3?

    • 3A
      10
    • 3B
      6
    • 3C
      18
    • 3D
      4


Anbefalte innlegg

jeg lurer på hvordan skal oppgavene bli? skal de bli like oppgaver som i fjor eller..? jeg er så spent. :cry:

Blir vel kanskje Focus Magazine i år også? :hmm:

Er så dritlei av det magasinet, men plussiden er jo at oppgavene har vært noenlunde like hvert år (på task 1 og 2). Blir jo mer og mer forutsigbart! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir vel kanskje Focus Magazine i år også? :hmm:

Er så dritlei av det magasinet, men plussiden er jo at oppgavene har vært noenlunde like hvert år (på task 1 og 2). Blir jo mer og mer forutsigbart! :D

 

håper i hvert fall det, ellers blir jeg kjempeskuffet. :(

Lenke til kommentar

hva er det beste jeg kan gjøre for å forbedre engelsken?

 

har noen gode tips??? :hmm:

 

Jeg har hørt og tror at man bare må lese og skrive masse engelsk. Ikke tenk for mye på gramatikken når du skriver, få heller noen som er gode i engelsk til å rette etterpå. Det viktigste er at man på en måte blir litt vant til å skrive engelsk.

 

Hehee tenkte selv å skrive en engelsk stil eller artikkel hver dag frem til eksamensdagen og få noen til å rette på gramatikken, men ser nå at jeg kanskje ikke gidder å skrive en hel stil eller artikkel hveeer dag. Men jeg skal i hvert fall følge tipset fra førsteposten om å lese masse bøker og skrive ned ord og uttrykk på en lapp, og skal nok få til et par tre engelske tekster også :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ganske fornøyd med å komme opp i Engelsk(selv om jeg hadde håpet på å komme opp i matte), kom iallefall ikke opp i Norsk :wee:

Men når det gjelder tips til Eksamens dagen og ukene før så vil jeg anbefale dere å se over tidligere Engelsk Tentamener. Se på feil du gjorde da og prøv å forbedre deg der du trenger det mest, les mye Engelsk se på ulike sjangre å bli godt kjent med dem.

På Eksamens dagen må du bruke all tid du har til rådighet!Bruk god tid på å ideemyldre og organiser dem(tankekart, stikkord osv).

Når du har skrevet teksten, så er det lurt å gå over den. Hva skal jeg beholde? Hva skal jeg fjerne? Hva skal jeg endre? Deretter går du over teksten for å se etter skrivefeil og om grammatikken er rett. Ikke gjør små enkle feil, gjør heller vanskelige feil og helst ingen.

Ellers på Eksamens dagen vil jeg anbefale å spise godt ta med frukt, brød(ikke søtsaker, det sparer du til helgen) og godt med drikke. Og HUSK å sove godt natten før Eksamen.

Endret av fruktsjimpanse
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet noen hvor kan jeg finne besvarelser til tidligere eksamener og øve litt? jeg er veldig stresset og vil lese litt andres besvarelser og få noen ideer. fordi oppgavene har vært like de siste årene.

 

Uffa, du jobber virkelig for å forberede til engelsken!

 

Det som er dumt er at en IKKE får tilbake besvarelsene, bare vurderingen, når en får vite resultatet. Oppgavene fra 2009 til 2012 ligger derimot her på Utdanningsdirektoratet sine sider: https://pgsf.udir.no...px?proveType=EG

Passordet du trenger for å laste ned er "Eksempel" - med stor E.

 

Det kan hende at noen har lagt ut besvarelser, men da har de hatt oppgavene som tentamener. Prøv å søke rundt på Daria.no, du finner muligens noe der :)

Endret av pederlh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uffa, du jobber virkelig for å forberede til engelsken!

 

Det som er dumt er at en IKKE får tilbake besvarelsene, bare vurderingen, når en får vite resultatet. Oppgavene fra 2009 til 2012 ligger derimot her på Utdanningsdirektoratet sine sider: https://pgsf.udir.no...px?proveType=EG

Passordet du trenger for å laste ned er "Eksempel" - med stor E.

 

Det kan hende at noen har lagt ut besvarelser, men da har de hatt oppgavene som tentamener. Prøv å søke rundt på Daria.no, du finner muligens noe der :)

 

Ja, det syns jeg også at er veldig dumt, fordi man vil gjerne se hva var feilene og hva var det som dro meg ned i karakteren.

 

tusen takk for passordet til eksamensoppgavene. :) jeg skal prøve å finne tidligere besvarelser til eksamensoppgavene. jeg tror det kan hjelpe veldig.

Lenke til kommentar
Er det lov å ha med seg tidligere tekster man har skrevet på eksamendagen? Spurte faglæreren min om vi kunne ha det på vårtentamen, men han ga meg et klart nei.

 

det er egentlig lov å ha alt med seg, unntatt kommunikasjonsmidler som mobil. men på i års regler så vi at det er ikke lov å ha med seg ferdigskrevet tekster. da mente faglæreren min at vi kan ha tidligere tentamenene som hun har rettet, men vi kan ikke skrive en tekst før eksamensdagen og ta det med seg. da regnes det som juks :( hun mente at vi kan få en som er god i engelsk å skrive en tekst og bruke det som besvarelse. og det var selvfølgelig ikke lov

Lenke til kommentar

klarer noen å gjette hva temaet i år skal bli??? :hmm:

 

Hmm... det eneste som er helt sikkert er at det ikke blir samme som i fjor! :p

Men ellers kan det være hva som helst åpent tema... Lurer på dette selv.

 

Har funnet en fin engelsk øvings side. Den er bra til både skriftlig og muntlig eksamen, fordi man kan lære om både grammatikk og uttale! ;)

http://www.engvid.com

 

Takk, legger den til i førsteposten! Noe annet dere savner der?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eksamensveiledningen finner du her: (les den!)

https://pgsf.udir.no...px?proveType=Eg Velg årstall 2013, dokumentet heter "Engelsk ENG0012, bokmål/nynorsk"

 

Sitat veiledning:

 

 

 

jeg fant ikke Eksamensveiledningen :( kan du legge selve dokumentet her?

 

og hvor fikk du den sitat fra? er det informasjon om i års oppgaver? skal vi ha bare to deler på A delen av Focus Magazine? :hmm:

Endret av ja takk
Lenke til kommentar

kan ikke noen andre komme med gode anbefalinger? :( hvorfor er det så stille her?

 

kan ikke de som tidligere år har kommet opp i engelsk gi gode råd og legge sine besvarelser her sånn at vi kan bruke dem for å forberede oss. plizzz!! :(

Tror det er det er så stille her, fordi det rett og slett er for tidlig!

Personlig så føler jeg at det bare er rundt 5 stykker her inne som er 97'ere som skal ha engelskeksamen, og som gidder og bry seg så tidlig. Bare vent til det bare er 2-3 dager igjen, da yrer det med liv her! :)

 

Hva nivå ligger du på forresten? Det er utrolig bra at du engasjerer deg for å oppnå best mulig resultat så tidlig! Det er mye du kan gjøre om du vil forbedre engelsken din. Øk ordforådet på freerice.com , få vekk dårlige uvaner og gramatiske feil, og les en bok på engelsk!

jeg fant ikke Eksamensveiledningen :( kan du legge selve dokumentet her?

 

og hvor fikk du den sitat fra? er det informasjon om i års oppgaver? skal vi ha bare to deler på A delen av Focus Magazine? :hmm:

Hmmm... Det skulle bare være å velge 2013, og så søke, men jeg kan godt legge til dokumentet som vedlegg her.

 

Veiledningen viser bare hvordan eksamen er satt opp, og den største forskjellen er nok at det bare er to tekster på Del A, og denne gangen bare fire langsvarsoppgaver. Dette kan tyde på at de er mer åpne enn før :hmm:

ENG0012_Engelsk_Eksamensveiledning_BM.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tror det er det er så stille her, fordi det rett og slett er for tidlig! Personlig så føler jeg at det bare er rundt 5 stykker her inne som er 97'ere som skal ha engelskeksamen, og som gidder og bry seg så tidlig. Bare vent til det bare er 2-3 dager igjen, da yrer det med liv her! :) Hva nivå ligger du på forresten? Det er utrolig bra at du engasjerer deg for å oppnå best mulig resultat så tidlig! Det er mye du kan gjøre om du vil forbedre engelsken din. Øk ordforådet på freerice.com , få vekk dårlige uvaner og gramatiske feil, og les en bok på engelsk! Hmmm... Det skulle bare være å velge 2013, og så søke, men jeg kan godt legge til dokumentet som vedlegg her. Veiledningen viser bare hvordan eksamen er satt opp, og den største forskjellen er nok at det bare er to tekster på Del A, og denne gangen bare fire langsvarsoppgaver. Dette kan tyde på at de er mer åpne enn før :hmm:ENG0012_Engelsk_Eksamensveiledning_BM.pdf

 

ja, jeg håper det :)

tusen takk for gode råd :) jeg har allerede lest ei engelsk bok og skal begynne på andre boka jeg har lånt. :D jeg prøvde også skrive ned de uttrykkene som jeg syntes kan være hjelpsom på eksamensdagen. jeg fikk 4+ på begge tentamenene vi hadde i år. men siden jeg kunne ikke tenke meg å komme opp i engelsk, er jeg veldig stresset nå, derfor tror at jeg får ikke mer enn 3er på eksamen :( men jeg vil gjøre mitt beste i hvert fall.

tusen takk for veiledningen, men jeg fant det etterpå, da jeg prøvde bare med 2013 og ikke våren 2013. :) ut av teksten merket jeg at oppgavene skal bli litt annerledes enn tidligere år. jeg håper det ikke blir for vanskelig :((

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...