Gå til innhold

Ressurstråd for trening, kosthold og mye annet


Anbefalte innlegg

Selvsagt spiller det noen rolle. Det er jo aldri en fordel med denne typen mat. Gir bare et volsomt boost på insulinnivået som etter en stund vil synke til under ønsket verdi.

7292323[/snapback]

 

Hvem snakker om fordeler?

Jeg sier at for det vanlige mennesket så har en sjokolade i uken ingen ting å si. Alle trenger en godis en gang i blandt og det er tull å forlange at alle skal holde seg unna alt som er søtt.

At en sjokolade en gang i blandt skal ødelegge treningen er bare sprøyt da de fleste mennesker ikke har kunnskap nok eller ønske om å stå på en scene og vise fram sin rippede kropp.

Det er null problem å ta seg en godis for å stoppe snopesuget så lenge man vet hva man gjør. Legger man inn en liten ekstra løpetur en dag så går man i balanse og så lenge man ikke deffer så spiller det ingen rolle. Det er kun mediahysteri og når man trener så kan man uten problem jukse en gang i blandt med god samvittighet.

 

 

Dessuten er sjokolade genialt dersom man holder på med idretter eller aktiviteter som krever rask energi.

Holder man på med utholdenhetidretter eller man er på langmarsj så får du jo en voldsom energiboost ved å innta f.eks sjokolade blandet med rosiner.

7292655[/snapback]

I det lange løp har det ikke noe å si, nei. Men slik du fremstiller det virker det som at du sier det er helt greit å spise sjokolade. Det blir jo bare feil.

 

Du trenger jo ikke legge inn en ekstra løpetur heller, men det er snakk om balanse i hormonnivåene. Men som du sier, det gjør slettes ikke noe med en sjokolade i uken, men for all del, ikke gjør det til en vane.

Det finnes flere ting for å stoppe søtsuget på, bl. a vitaminer. Da er jo sjokolade det værste valget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Voldsomt så kranglete du skulle være nå da. Jeg skrev at en sjokolade en gang i blandt går helt fint, og det er sånn det er, enkelt og greit.

 

Nå begynner du å blande her når du snakker om hormonnivå og løpeturer. Det henger ikke sammen i det hele tatt.

Løpeturen tar du for å bruke den ekstra energien man får tilført gjennom sjokoladen, det har ingen ting med hormonnivå å gjøre.

Er man sliten eller trøtt er det bedre å øke insulinnivået kontra å hele tiden prøve å ligge på et lavt nivå. Blodsukkeret reguleres gjennom hele dagen og en sjokolade har samme virkning som om man skulle tatt seg en skje med sukker på havregrynene eller lignende.

 

Merk også at norsk melkesjokolade er mye mer usunn enn mye av den utenlandske sjokoladen da sistnevnte består for det meste av kakao.

Lenke til kommentar
Jeg skrev at en sjokolade en gang i blandt går helt fint, og det er sånn det er, enkelt og greit.
Så du er enig i følgende formulering: "Sjokolade er usunt, men dersom du absolutt føler for å ta en bit så skader det ikke så mye. Dette gjelder både treningssjokolade, slankesjokolade og vanlige sjokolader. Velg uansett mørk sjokolade for høyt kakaoinnhold" ?
Lenke til kommentar
Jeg skrev at en sjokolade en gang i blandt går helt fint, og det er sånn det er, enkelt og greit.
Så du er enig i følgende formulering: "Sjokolade er usunt, men dersom du absolutt føler for å ta en bit så skader det ikke så mye. Dette gjelder både treningssjokolade, slankesjokolade og vanlige sjokolader. Velg uansett mørk sjokolade for høyt kakaoinnhold" ?

7293011[/snapback]

 

 

Ja.

 

Det er mye som kan kategoriseres usunt, inkludert sjokolade, men det er ingen katastrofe om man spiser det en gang i blandt.

Har aldri hatt sansen for ordet treningssjokolader, for det er det få som har grunn til å kalle seg.

 

Det beste er å ta seg en proteinbar i stedet for en sjokolade om man er så redd for alt som er usunt og man føler for en godis. Poenget er bare at for de aller fleste vanlige mennesker, så er det meningsløst å anbefale dem det.

Driver man trening på et høyt nivå så er det selvsagt annerledes, men nå er det nå også sånn at det kun gjelder en liten del av befolkningen.

 

Selv har jeg trent seriøst i mange år og jeg spiser også både junk food og sjokolade en gang i blandt. De eneste gangene slikt er forbudt er dersom jeg er på deff. Ellers spiller det liten rolle så lenge man har kontroll og ikke lar det bli flere ganger i uken.

Lenke til kommentar

Hvis man absolutt MÅ spise sjokolade, så ville jeg valgt en sukkerfri type sjokolade som jeg ikke husker navnet på i farten, det er 3 typer av dem, en med hvit pakning, det er hvit sjokolade, en lysebrun, som er en slags melkesjokolade og en mørk (Jeg så dem på joker). Alle tre er uten sukker, men har endel carbs og fett da. Men det er bedre å droppe sukker enn å ikke droppe noenting i det hele tatt. Spare tennene og mindre kroppsfett. Jeg har smakt den lysebrune og den var jævli god. En stund siden da. Men hvis man skal ha ennå sunnere sjokoladetyper kan man jo kjøpe dem fra proteinfabrikken e.l butikker, dem er jo sunne. Det beste er jo å spise noe annet for å dempe søtsuget seff, for det er bare blodsukkeret som er lavt, og man løser ingenting ved å spise sjokolade, for da kommer søtsuget tilbake igjen pga du skaper ustabilt blodsukker som høyner og faller igjen like fort

Lenke til kommentar
En stund siden da. Men hvis man skal ha ennå sunnere sjokoladetyper kan man jo kjøpe dem fra proteinfabrikken e.l butikker, dem er jo sunne.

7293214[/snapback]

Sjokolade er vel aldri sunt. Det er bare noen som er "mindre usunne".

7293249[/snapback]

 

Hvis man bare kutter sukkeret, sånn at man ikke skader tennene, så er det faktisk ikke annet å frykte enn kalorimengdene i sjokoladen, vil jeg tro. Men henviser til lommelegen det er alt jeg kan si. alt med måte.

Lenke til kommentar
Voldsomt så kranglete du skulle være nå da. Jeg skrev at en sjokolade en gang i blandt går helt fint, og det er sånn det er, enkelt og greit.

7292910[/snapback]

Enig.

Løpeturen tar du for å bruke den ekstra energien man får tilført gjennom sjokoladen, det har ingen ting med hormonnivå å gjøre.

 

Bare for å spørre, tar du en sjokolade før du skal løpe?

 

Er man sliten eller trøtt er det bedre å øke insulinnivået kontra å hele tiden prøve å ligge på et lavt nivå. Blodsukkeret reguleres gjennom hele dagen og en sjokolade har samme virkning som om man skulle tatt seg en skje med sukker på havregrynene eller lignende.

Hvis du inntar en karbokilde som har lav glymetisk verdi kan dette holde blodsukkeret stabilt i flere timer.

Og en sjokolade vil forverre denne situasjonen, det er ikke tvil om det. Forresten, en skje sukker er vel litt mindre enn en sjokolade når de ser på kaloriinnhold o.l.

Lenke til kommentar
Løpeturen tar du for å bruke den ekstra energien man får tilført gjennom sjokoladen, det har ingen ting med hormonnivå å gjøre.

 

Bare for å spørre, tar du en sjokolade før du skal løpe?

7293990[/snapback]

 

Nå må du lese om igjen den første posten min og så posten quoten er fra. Du tar det ut av sammenheng.

 

De ekstra kaloriene man får i seg om man tar seg en sjokolade en dag kan man bli kvitt dersom man tar seg en liten løpetur. Spiller ingen rolle når du spiser den, det er ikke det som var poenget.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan fortelle hva som er lurt og spise før, under og etter en lang sykkeltur (4-6 timer).

 

Jeg trener 6 ganger i uka, svømming, sykling(intervaller og lengre turer), løping(intervaller og lengre turer). Er det noen som har noe tips til hva jeg bør spise lite/mye av??

 

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar

Tatt fra: http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=10

 

"Spesielt for idrettsutøvere, eller for trening av varierende moderat til høy intensitet slik som vekttrening kan være, anbefales et inntak på 30g karbohydrater og 10g myseprotein per halvliter vann per time under selve treningsøkta. Dette er en isotonisk sammensetning og i følge studier og praktiske forsøk mye mer effektivt enn de vanlige sportsdrikkene som ofte bare inneholder sukkerarter. Er treninga av spesielt høy intensitet bør du doble dosen per time, dvs drikke 60g karbohydrater med 20g protein per liter vann per time. Har du kun styrketrening eller moderat intensitet kardio og ønsker mest mulig fettforbrenning kan du justere ned dette tallet til 0-20g karbohydrater og 10-20g protein per halv til en liter vann for hele treningsøkta.

 

Etter trening er musklene tømt for glykogen, og her kan du gjerne fylle på med ekstra karbohydrater. Drikk en shake bestående av 30-50g karbohydrater og 20-40g protein, eller spis 1-2 stykker søt frukt (banan, eple, appelsin, nektarin) eller 3-5dl fruktjuice - begge deler tilsvarende karbohydratmengde, og ta en proteinshake i tillegg.

1-2 timer etter trening er det vanlig med et balansert måltid med karbohydrater, protein og fett. Ris, pasta, potet eller hva du måtte ønske – ca 20-50g karbohydrater. Vi skal se mer på hvilke mengder og hva slags mat du kan velge mellom i neste artikkel."

 

Kikk litt rundt på de sidene for mye vetug info. Det er blandt annet en "praktisk kostholdsguide" for deg som ikke er interressert i teorien bak, men heller vil gå rett på sak.

 

Ellers har Børge A. Fagerli (som driver nettstedet og er en av verdens ledende fysiologieksperter og en glimrende coach) mye klokt å si uansett hvilket nivå du ligger på.

Må bare skryte litt av fyren ettersom han er en sann guru.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Mamma var i sverige for et par dager siden og kjøpte Protein pulver til meg.

 

Det står på boksen (en 3.5kg boks) 30g protein med 260-300ml vann, melk eller favoritdrikke. skal tas 30min før eller etter trening.

 

Er ikke dette litt lite? jeg trener 5dager i uken på trimstudio. bare pause i helgene.

 

Jeg for min del vil nå helst ta en shake når jeg våkner, 30min før jeg drar på trening, og etter treningen. er dette greit? (er det lurt å drikke det mens man trener?)

 

Og skal jeg ta mer en 30g? jeg veier 68kg, har lest at man skal ta 0.03g per kg? riktig?

 

Forresten på boksen står det "Proffesional Whey"

Lenke til kommentar

Kan ta så mye protein du vil og når du vil. Det styrer du selv.

 

Anbefalt er 2g protein per kg kroppsvekt. Altså i ditt tilfelle 136g protein per døgn. Går helt fint å ta en proteinshake om morgenen, før og etter trening, men det går også an å få i seg proteinet i form av mat :)

 

Vil spesielt anbefale skikkelig mat om morgenen, f.eks i form av havregryn og melk.

 

Porsjonsstørrelse på 30g protein per shake er helt fint. Det er som oftest der porsjonsstørrelsene bruker å ligge på. Prøv å fordel proteininntaket ditt på hele dagen slik at måltidene dine blir består av flere næringsdeler.

 

Pass også på å få i deg nok sunt fett. Altfor mange glemmer den delen..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...