Gå til innhold

Ukonvensjonell treningsmetode


Anbefalte innlegg

1) Hvordan vil det påvirke helsa, hvis man bærer vektvest på for eksempel 25-50% av egen kroppsvekt, hele tiden man er våken og aktiv?

 

2) Hvor mye mer kalorier vil man forbrenne ved vanlig aktivitet, som husarbeid, sykkeltur til butikk, gåtur i skogen?

 

3) Vil det bare slite mer på ledd og sener og ikke føre til noen reell styrkeøkning eller kaloriforbrenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Du vil påføre deg selv en belastning på knær tilsvarende en person som er sterkt overvektig = "dårlige" knær, mulig kronisk.

 

2) Du vil forbrenne noe mer kalorier.

 

3) Du vil relativt raskt bli noe (ikke vesentlig) sterkere i beina, men kun opp til et visst punkt. Hvis du allerede har litt over snittet styrke i beina i form av tidligere styrketrening vil du mest sannsynlig ikke merke noe som helst.

 

Overall en negativ form for "trening" dette her ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Men da har jeg et par bonusspørsmål:

 

Vil ikke all slags trening, i hvert fall styrketrening, slite på ledd og eventuelt knær? Styrkeløft og markløft sliter vel voldsomt på knær også? Virker som mer effektivt og mindre slitasje i treningsmetode å bære noen % mer kroppsvekt over generell aktivitet, og være litt fokusert på å ikke bøye ryggen og uheldige vridninger, enn å løfte 200-300% av egen kroppsvekt i noen få omganger?

Lenke til kommentar

Absolutt sliter styrkeløft på stort sett alle ledd over tid og jeg kjenner ingen styrkeløftere pr. idag som ikke har vondt et eller annet sted eller sliter med alvorlig skade. Trist.

Det er ikke dermed sagt at 50%-kroppsvekt`s vektvest konstant på kroppen er noe bedre. Det drar ikke med seg noen treningsrelaterte fordeler, og det ekstra energiforbruket kan man med fordel styre gjennom å kutte en brødskive pr. dag istedet.

 

Viktig å tenke på at belastningen en slik vektvest gir på kneleddene er konstant - over lang tid.

Et styrkeløft er over iløpet av 3-sekunder og man kan her velge å forberede seg til dette løftet gjennom å gi leddene som skal påføres belastning den forberedelsen de trenger for å holde seg friske - det er her 90% av utøverne bommer vil jeg si.

 

Så har man alle bakdelene ved å ha en slik vest på seg konstant og da, med tanke på dagligdagse gjøremål...det er vel ikke spesielt behagelig, ei heller blir man veldig smidig i kroppen av å ha på seg en slik vest som mest sannsynlig vil stive opp kroppen..

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i det du skriver. Jeg antar at det jeg vil frem til er å få til ekstra trening, og samtidig gjøre meningsfylte ting i hverdagen. Å gå rundt med 50% ekstra vekt på kroppen, vil jo ha en effekt. Selv 10% tenker jeg bør ha en effekt, særlig over lang tid.

 

Ikke at trening ikke er meningsfylt. Men jeg tror en del av motivasjonen med trening er psykologisk, å ha fokuset på at treningen er for ens fremtidige fysiske fordel. Det kan føles meningsløst, for det gir ingen direkte avkastning. Så å få til en løsning som bare "er der", passivt, føler jeg kan være en bedre løsning.

 

Det er bra å høre du mener det vil ha en viss effekt. Kanskje jeg prøver som et eksperiment en måned eller noe. Kanskje 5-6 dager i uka, og se hvordan kroppen føles den 6-7 dagen(e).

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Haha, ja det er verdt et forsøk :)

 

Faktisk, hvis du først skal gjøre (noe jeg mener ikke vil føre noe godt med seg) dette tenker jeg at en vektvest på 10-15% av kroppsvekt vil gi en mer positiv effekt kontra en vekt som blir for tung slik du beskriver den.

Pass på å ha nødløsninger hvis du må på toalett i tilfellet du ikke "kommer skikkelig til".

 

All trening har en positiv effekt med tanke på fremtiden ja, både fysisk og psykisk, men det har også en svært god effekt med tanke på nùet. For min egen del er den daglige treningen også en tid på dagen hvor jeg er positivt sosial, omringet av andre som er positivt likestillt. Dette skal man heller ikke kimse av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg var i begynnelsen av 20-årene, så trente jeg en del kampsport.

Det hendte at jeg da hadde på vektbelter på ca. 1kg rundt føttene og en halvkilo rundt håndleddene under trening. Jeg tok de av mot slutten når vi skulle sparre, og jeg følte da at jeg var en del raskere og mer spretten, siden jeg i løpet av en times trening var blitt vant til å ha mer vekt.

 

Jeg prøvde også å bruke de hele tiden en periode, spesielt de rundt beina. Husker ikke helt hvorfor jeg sluttet med det, men du trenger ikke mer vekt enn det for resultater, da du beveger ben og armer tusenvis av ganger i løpet av en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva med å bare utføre alle bevegelsene dine mer eksplosivt&raskere?

 

Personlig syntes jeg det hørtes tåpelig ut.

 

Jeg hadde mye heller bare tatt 100 burpees i intervaller hver morgen istedefor, tar 10min ca. Og du har lett målbar frmgang.

 

Faktisk, om du absolut vil.gjøre dette vil jeg heller anbefale deg og bare bære rundt på en 20kg kettlebell 24t i døgnet, bare en så du konstant må være bevisst på balanse osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har ikke hatt behov, da jeg ofte bærer tungt gjennom dagen når jeg er utpå, mtp batterier i sekk til elsparkesykkel ^^ Og ofte tung sekk når jeg er på skogtur.

 

Ellers har jeg funnet ut at det faktisk finnes slike produkter, ikke så altfor dyre heller. Etter at jeg så etter step-maskin ^^

 

https://www.training365.no/no/search?q=casall-prf-weight-vest

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...