Gå til innhold

Fra råtten til litt bedre form


Anbefalte innlegg

God ettermidddag godtfolk!

 

Etter en prolaps i nakken i mars 2018 ble det tur til fysioterapeut. Konklusjonen var fysioterapi med styrketrening.

 

Formen pr. mars var sånn mer eller mindre skral. Det var tross alt heis fra 1. til 2. etasje på jobben. Pappakropp, lovehandles og alt det der! Etter en rolig start med styrketrening og oppvarming + bittelitt kondisjonstrening satt jeg i gang i august.

 

Programmet ble som følger: styrketrening for prolapsen sin del med oppvarming først. Som del av oppvarmingen før styrketreningen la jeg inn en 8 minutters økt med 30x15 @ 9km/t, før dette rask gange for å komme i gang. Til å begynne med var dette opplegget tøft. Når jeg kom til juleaften var pulsen kommet ned til 144 på slutten av de 8 minuttene og da la jeg gjerne på 4-5 ekstra drag. Dette ble nesten uten unntak gjennomført 4-5 ganger i uka.

 

Noen av dere synes kanskje at progressjonen var veeeeeldig sen, men dette ble gjort med vilje. Hensikten var å spare sener og alt det andre som kunne få skader/problemer av en middels bleik f*** slapp kropp på 46 år som starter på tredemølla (ca 36 år for seint).

 

I begynnelsen av januar fikk jeg et kroppslig problem som måtte opereres, det er gjort og NÅ er jeg fit for fight.... kanskje ikke fit, men men.... Jeg har forsøkt meg 3-4 ganger på mølla etter operasjonene og det funker Pulsen er bittelitt høyere enn den var, men jeg merker at bena er mye sterkere - har tross alt fått 2 måneder ufrivillig total restitusjon.

 

Hva gjør jeg videre? Jeg har tenkt å fortsette med styrketreningen som gjør at jeg klarer kontorjobben, men hvordan gå videre. Målet er å fortsette å bygge på det jeg har beskrevet for å få en så funksjonell og velfungerende kropp som mulig. Jeg ønsker å gjøre dette pent og rolig. Har mange år på meg og opplever stor glede ved sånn som det jeg gjorde i høst. Nå i mars er det bare gøy å løpe 8 minutter, i dag la jeg på 5 minutter i en økt som beskrevet ovenfor. Etter ca 12 minutter "arbeid" ligger pulsen på 160ish. Å kjøre lange økter gir meg delirium/spasmer/dilla.... intervall er gøy fordi det tar kort tid og gir resultater. Ser ikke for meg å løpe halvmaraton om to år, men vil heller ha en grei progresjon som gir glede og gjør at jeg ikke i særlig grad risikerer å pådra meg skader.

 

Så.... altså .... what to do? Ønsker å gjøre det gøy og enkelt. Det må kunne foregå innendørs på tredemølle.

 

Hilsen

Bror 1, Kamerat Pol

Pol Pot!

Endret av PolPot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å gi noen lang avhandling her, så føler jeg å skrive at for min del, så er ellipsetrener lettere å bruke enn tredemølle/gange/jogging. Den er mykere for leddene og får opp pulsen.

 

Så å investere i en slik kan være en god idé.

 

Et annet tips er at å trene litt hver dag er bedre enn mye sjelden, men all trening er bedre enn ingen trening. Å "holde seg i gang"  er det viktigste av alt. Selv om det går noen dager eller uker med stopp, så betyr ikke det at man har gitt opp. Det betyr bare at man trener på å få i gang rutiner.

 

Det er som du skriver: Når man er 36 år for sent ute, da tar det naturligvis tid å komme inn i rutiner. Det tar mer enn noen måneder. Så du gjør en svært god jobb som du gjør. Det gjelder bare å fortsette å prøve å utvikle gode rutiner. Det tok meg lang tid å komme ut av det tankemønsteret, bare hvis jeg misset én dag trening i uka, så kunne det påvirke motivasjonen stort. Noe som er temmelig urettferdig.

Lenke til kommentar

Uten å gi noen lang avhandling her, så føler jeg å skrive at for min del, så er ellipsetrener lettere å bruke enn tredemølle/gange/jogging. Den er mykere for leddene og får opp pulsen.

 

Så å investere i en slik kan være en god idé.

 

Et annet tips er at å trene litt hver dag er bedre enn mye sjelden, men all trening er bedre enn ingen trening. Å "holde seg i gang"  er det viktigste av alt. Selv om det går noen dager eller uker med stopp, så betyr ikke det at man har gitt opp. Det betyr bare at man trener på å få i gang rutiner.

 

Det er som du skriver: Når man er 36 år for sent ute, da tar det naturligvis tid å komme inn i rutiner. Det tar mer enn noen måneder. Så du gjør en svært god jobb som du gjør. Det gjelder bare å fortsette å prøve å utvikle gode rutiner. Det tok meg lang tid å komme ut av det tankemønsteret, bare hvis jeg misset én dag trening i uka, så kunne det påvirke motivasjonen stort. Noe som er temmelig urettferdig.

 

Takk for svaret. Å bruke ellipsemaskin på treningssenteret er en mulighet, men de maskinene de har er ... tja.... ikke veldig ålreite å bruke. Alt annet der er ok. Ellers trener jeg 4-5 ganger i uka for det er en forutsetning for å la være å spise paracet/ibux med begge hendene.

 

Det jeg er ute etter er hvordan jeg kan steppe opp kondisjonstreningen litt. Nå er jeg ganske snart tilbake til at jeg ligger på 144-145 i puls og jeg antar at jeg vil ha mye bedre utbytte av det om jeg kommer meg opp på 160ish. Er da løsningen å gjøre 30x15 opplegget lenger å tid?

Lenke til kommentar

Hvis du trener 4-5 ganger i uka, så føler jeg at 10-15 minutter kondisjon, i din situasjon, er mer enn bra nok. Hvis du klarer å opprettholde det over tid, med litt styrketrening 2-3 ganger i uka, og samtidig holder et visst fokus på kosthold, så vil du bli i bedre form temmelig raskt, og spesielt 1 år og fremover i tid.

Lenke til kommentar

Hvis du trener 4-5 ganger i uka, så føler jeg at 10-15 minutter kondisjon, i din situasjon, er mer enn bra nok. Hvis du klarer å opprettholde det over tid, med litt styrketrening 2-3 ganger i uka, og samtidig holder et visst fokus på kosthold, så vil du bli i bedre form temmelig raskt, og spesielt 1 år og fremover i tid.

Dvs. da kan jeg gå fra 8 til 14-15 minutter på intervallene. For sener/bein har fått ca 1/2 år med "lav" og hyppig belastning og det kjenner jeg godt nå. De gangene jeg har trent nå kjenner jeg at bena er skikkelig "happy". Må ha lagt et greit grunnlag. Styrke kjører jeg lett 3 ganger og tyngre 2 ganger fra og med neste uke, men det er for å holde prolapsen i sjakk/slippe mye smertestillende.

Lenke til kommentar

Intervall er nå mer belastende enn en vanlig økt. Men når du kjører så kort som du gjør har det ikke noe å si. Slik jeg forstår det så spør du om "hva nå"?

Etter å ha trent kondisjon en stund er det ulike parametere som er naturlig å øke; lengde, fart, hyppighet (ikke alle på en gang). 

 

Siden du liker intervall så kan du jo fortsette utviklingen her. Høyere fart, eller forskjellige drag. En klassiker er 45/15, som vil si at man løper i 45 sekunder, så hopper man av mølla i 15 (jeg kjører mellom 30-40 repetisjoner, men man kan kjøre så mange man vil. 15 er kanskje et greit sted å starte? denne økta kan også gjerne kjøres progressiv, dvs øke farten underveis.). Du kan starte smått med å øke draglengden, feks kjøre 2-minuttere med 1 minutts pause. Eller du kan for eksempel bruke spinningssykkelen, da får du enda mindre belastning enn ved tredemølla. Hvis du kjører en rolig økt så kan det også være fint å avslutte med såkalte stigningsløp, dvs feks 3x20 sekunder, der man økter farten undervei (derav "stigningsløp"), men det er kanskje lettere ute. Eller du kan avslutte med små bakkespurter, 5x20sekunder med stigning på mølla. Eller du kan kjøre bakkeintervall ute hvis du bor i nærheten av en bakke. Mange muligheter!

 

 

Jeg vet du sa at det skulle foregå innendørs på en mølle, men jeg vil også anbefale å vurdere det å begynne med ski. Hvis du ikke har ski så er det en del salg i butikkene nå, eller man kan gjøre en god deal på finn (man må ikke ha dyre ski for at de skal være gode, men det er viktig at de passer til spennet ditt, skituren blir mye triveligere da. mindre viktig hvis du går for skøyteski). Det er en lite belastende treningsform, du får trent hele kroppen, du får frisk luft. Og du får også en aktivitet som kan gjennomføres med eventuelle barn. Jeg har egentlig aldri likt å gå på ski, men har brukt en del tid på å bare gå, øve på teknikk og slikt i år, og det er en utrolig mestringsfølelse når det først begynner å gå fort.

 

 

Edit: litt nysgjerrig på hvorfor du er så opptatt av pulsen? Og hvis du vil ha litt "motivasjon" så kan man jo alltids finne seg et løp å trene frem mot, man må ikke løpe halvmaraton, finnes mange kortere løp. Kanskje det finnes en (terreng)karusell nær deg?

+ Ellers kan jo T Stordalen kanskje være en å lese om? https://www.nettavisen.no/na24/veide-136-kg---na-skal-thomas-lope-100-mil-i-orkenen/3423136394.html 

Han er også en som snudde om livet "ganske sent".

Kristian Ulriksen er også en som via løping har endret livet: https://www.nordlys.no/helse/tromso/var/kristian-var-lat-og-usunn-sa-inngikk-han-et-veddemal-med-faren/s/5-34-483640

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...