Gå til innhold

Klarer ikke ta situps


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er 186 cm høy, 92 kg og trener både kondisjon og styrketrening regelmessig. Jeg tar 9 pullups med overtak, 100 kg i benkpress, 120 kg i markløft og løper 3000 meter på 12-13 minutt.

 

Jeg har aldri trent spesifikt situps, og fikk meg en overraskelse da jeg prøvde øvelsen. Jeg klarer ikke ta en eneste uten støtte for beina. Uten støtte kommer beina opp fra gulvet uansett hvor hardt jeg prøver. Dersom jeg derimot legger føttene under f.eks. sofaen, klarer jeg en del. 

 

Er dette vanlig? Hva er årsaken? Er jeg kanskje for tung i overkroppen eller for svak i magemusklene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Situps er en øvelse som gikk ut på dato en gang i det forrige århundret.

Du har rett og slett ikke behov for situps, og jeg synes det er litt ergelig at øvelsen fremdeles er en del av div. fysiske tester mange må igjennom for å bestå div. studier.

Noen klarer det uten problem mens andre klarer det ikke - dette kan slyldes mange ting, men et viktig aspekt er at kropper er forskjellige.

 

En stor årsak til at det er enklere når beina er festet, i tillegg til det @kake nevner, er at du da får hjelp av hoftebøyerne (psoas) som i sin tur gjør det mulig å holde ryggen rett på vei opp (annerledes bevegelsesbane).

Lenke til kommentar

@Countryman:

Noen alternative øvelser til situps som trener den muskulatur som hindrer for stor ølmage til å utvikle seg?

 

Baseøvelser og målrettet energiinntak vil gi deg det du trenger - eller motvirke det du ikke ønsker.

Eventuelt legge inn statiske kjerneøvelser som planker, pallof-press osv hvis du ønsker litt fokusert arbeid i mageregionen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...