Gå til innhold

Hjelp til "husmorstrening"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte prøve å starte opp litt trening i stua etter mann og barn er sendt avgårde til dagens gjøremål. Jeg fungerer ikke på et senter, så her må det gjøres hjemme.

 

Så - hva trenger jeg, hvor mye tid må jeg sette av og hva kan jeg finne av videoer online?

 

Dette er det jeg har tilgang til pr nå:

TV og nett, så gjerne tips til gode treningsvideoer 

12 kg Kettlebell

Treningsmatte

God plass.

Appen Workouts +

 

Hva må jeg tenke på nå? Hvor lenge må en økt være? Hva bør jeg fokusere på?

 

Mitt mål er i løpet av tre kvart år å gå ned rundt 10 kg. Jeg er mer glad i styrke enn utholdenhet. Jeg spiser sunt nok. Men er litt vel glad i søtsaker - dette merkes godt når jeg er stressa eller litt deppa. Mat ellers har jeg et greit forhold til.

 

Jeg kommer i tillegg til disse husmorsøktene til å gå tur på kveldstid. Jogge etterhvert når kroppen og formen tillater det.

 

Jeg har lite erfaring innen trening, og utenom en 3 års-periode der jeg fikk litt dilla på styrle og crossfit, har jeg aldri gjort noe særlig. Jeg er nå pr BMI-definisjon overvektig. Jeg har dårlig selvtillit når det kommer til trening, men jeg kan nok mer enn jeg gir meg selv cred for.

 

Er det noen der ute som kan hjelpe meg å starte opp ved å komme med gode tips, linker, råd, og heiarop, så setter jeg stor pris på det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt mål er i løpet av tre kvart år å gå ned rundt 10 kg. Jeg er mer glad i styrke enn utholdenhet. Jeg spiser sunt nok. Men er litt vel glad i søtsaker - dette merkes godt når jeg er stressa eller litt deppa. Mat ellers har jeg et greit forhold til.

 

Det er mykje du kan gjere heime, men eg vil berre poengtere at kosthaldet er og blir det viktigaste om du vil ned i vekt. Du kan gå ned i vekt utan trening for den saks skuld. Tung styrketrening forbrenn ein del kaloriar, men lettare styrketrening vil ha veldig lite effekt på forbrenninga.

 

Om du finn eit treningsopplegg heime du trivest meg og faktisk klarar å gjennomføre på lang sikt så er det sjølvsagt positivt, men eg er redd du ikkje vil merke stort på vekta med mindre du gjer ein bevisst innsats på kosthaldet. Å vere glad i søtsaker er ein uheldig kombinasjon med vektnedgang. Du kan trene ein times tid og forbrenne nokre hundre kaloriar, men det skal ikkje mykje smågodt til på kvelden før det går opp i opp. Godteri, kaker og søtsaker er veldig kaloririke, sjølv i små mengder. I tillegg er det sjølvsagt avgjerande korleis resten av kosthaldet ser ut.

 

Søtsug i periodar med stress eller der du er deppa kan vere veldig uheldig. For å gå ned i vekt må kroppen ha eit underskot på kaloriar. Korleis ein opplever ein sånn tilstand er veldig individuelt, men for mange påverkar det humør og psyke, og om du då har lett for å finne noko søtt å ete på så kan det bli vanskeleg å nå målet ditt.

Lenke til kommentar

Det er mykje du kan gjere heime, men eg vil berre poengtere at kosthaldet er og blir det viktigaste om du vil ned i vekt. Du kan gå ned i vekt utan trening for den saks skuld. Tung styrketrening forbrenn ein del kaloriar, men lettare styrketrening vil ha veldig lite effekt på forbrenninga.

 

Om du finn eit treningsopplegg heime du trivest meg og faktisk klarar å gjennomføre på lang sikt så er det sjølvsagt positivt, men eg er redd du ikkje vil merke stort på vekta med mindre du gjer ein bevisst innsats på kosthaldet. Å vere glad i søtsaker er ein uheldig kombinasjon med vektnedgang. Du kan trene ein times tid og forbrenne nokre hundre kaloriar, men det skal ikkje mykje smågodt til på kvelden før det går opp i opp. Godteri, kaker og søtsaker er veldig kaloririke, sjølv i små mengder. I tillegg er det sjølvsagt avgjerande korleis resten av kosthaldet ser ut.

 

Søtsug i periodar med stress eller der du er deppa kan vere veldig uheldig. For å gå ned i vekt må kroppen ha eit underskot på kaloriar. Korleis ein opplever ein sånn tilstand er veldig individuelt, men for mange påverkar det humør og psyke, og om du då har lett for å finne noko søtt å ete på så kan det bli vanskeleg å nå målet ditt.

 

Tusen takk for svaret ditt. Og jeg er redd jeg er enig, selv om logikken vil tilsi at om jeg trener på formiddagen, for si 400 kalorier, og spiser det samme som nå, så bør jeg jo være 400 kalorier i underskudd, selv om noen av de fortærte kaloriene kommer fra godteri? Eller tenker jeg helt feil?

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende mål en gang, og ville gå ned i vekt og bli i bedre form uten å melde meg inn på treningssenter.

 

Ved nyttår begynte jeg å planlegge, og bestemte meg for å droppe alt unødvendig inntak.

Null godis, sjokolade, potetgull, brus og lignende.

Til lunsj gikk jeg bort fra brød med karbonade og majones og gikk for knekkebrød med skinke og salat ved siden av, uten dressing.

 

Fordi jeg er fryktelig treig over dørstokken og fordi jeg brukte mye tid på å sette opp Excel-ark med planer, måltidsberegninger og detaljer, så gikk ukene før jeg fikk begynt å trene.

 

Plutselig var det slutten av februar, og jeg gikk på vekta. Jeg hadde gått ned 6 kg på et par måneder. Uten trening!

 

Jeg endte opp med noe så lavterskel som jogging et par ganger i uka.
Og tanken på at jeg allerede fra start hadde 6 kg mindre å jogge rundt på hjalp i hodet mitt.

 

Så mitt tips fra en amatør: Gjør de enkle grepene først.

Det er inmari mye lettere å la være å spise 500 kalorier enn det er å skulle trene dem bort igjen.

(Søtsuget er hardt i starten, men etter et par uker gir det seg en hel del. Prøv å spise gulrøtter om du fyser :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...