Gå til innhold

Utholdenhetstrening - Hvordan holde ut lenger?


Anbefalte innlegg

Etter årevis med styrketrening har jeg nok en gang innsett hvor utrolig mye mer krevende utholdenhetstrening er. I hvert fall opplever jeg det slik.

 

Naturligvis har kroppen begrensninger, men det mentale spiller også en veldig stor rolle.

 

Er det noen som har noen gode triks for å hente ut det lille ekstra eller rett og slett bare holde ut?

 

Jeg trener nå stort sett intervaller på mølle og av og til kan det nesten føles ut som tiden står stille og man står igjen kun med smerten uten andre distraksjoner. Sånn sett er det enklere å løpe ute. 

 

Har nå kjøpt meg ørepropper og tenker å supplere med musikk fremover. Det gjør det enklere å holde ut. Til nå har jeg løpt uten musikk og jeg ser på det som en styrke at jeg har klart dette. Musikk blir nesten juks i så måte. Men nå har jeg nådd et nivå hvor det føles på sin plass.

 

Noe annet? 

 

Jeg hørte om et studie som viste at positive bilder av for eksempel smilende mennesker var med på å påvirke følelsen av utmattelse eller hvor tungt det var å løpe.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte nylig på en podcast at en vanlig feil mange som trener interval gjør, er å presse seg for hardt i dragene. Bruker du pulsmonitorering? Hvor ligger du ifht makspuls?

 

Presse seg for hardt i forhold til hva da? At det virker mot sin hensikt? Overtrening?

 

Nå for tiden har jeg primært kjørt 4x4 intervaller på mølle med 3,0 grader stigning. Har kun trent kondisjon en måned nå, men opplever at jeg har hatt betydelig fremgang:

 

- Økt farten med 1,0 km

- Når en lavere hvilepuls mellom intervallene

- Går lenger før jeg når makspuls

 

Jeg vet ikke hva min makspuls er, men har på det meste hatt 192 slag i minuttet. Ligger vel typisk på 180-185 på de to første dragene. Bruker pulsklokke med beltemåling. 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Noe annet? 

 

 

Et must å ha musikk når man trener.  :)

 

Som Minus over her påpeker er det viktig å ikke pushe seg for hardt på dragene, men det jeg egentlig skulle si.. har du testet ut romaskinen? Det kan være et greit alternativ hvis du blir lei av løpingen. På romaskinen kan du også kjøre 4 x 4, men intervaller på 500m med et par minutter pause er også fantastisk bra. Jeg kan ikke huske sist jeg løp på en mølle. Skal jeg trene kondisjon skjer det alltid på romaskinen. 

Lenke til kommentar

Et must å ha musikk når man trener.  :)

 

Det gjør definitivt ting enklere, men jeg føler også at det er disiplinerende og utviklende å løpe uten. Men jeg har nå kjøpt trådløse propper som jeg tenker å benytte meg av i hvert fall på slutten av øktene for å holde ut enda litt lenger. Sist gang jeg trente aktivt kondisjon var musikk essensielt for å greie å forlenge dragene på slutten.

 

Som Minus over her påpeker er det viktig å ikke pushe seg for hardt på dragene, men det jeg egentlig skulle si.. har du testet ut romaskinen? Det kan være et greit alternativ hvis du blir lei av løpingen. På romaskinen kan du også kjøre 4 x 4, men intervaller på 500m med et par minutter pause er også fantastisk bra. Jeg kan ikke huske sist jeg løp på en mølle. Skal jeg trene kondisjon skjer det alltid på romaskinen. 

 

Men hvorfor er det viktig? Får man dårligere effekt av det? Eller er det snakk om kost-nytte hvor man sliter seg unødvendig mye ut i forhold til eventuell mereffekt? Slik at man som en konsekvens må trene mindre og raskere blir utbrent?

 

Romaskin er et godt tips som jeg tar med meg videre. Har testet romaskin, men aldri for en seriøs kondisjonsøkt.

 

Skal delta i et motbakkeløp om 3 uker, så derfor fokuserer jeg kun på løping nå. Det er også grunnen til at jeg har kjørt litt hardt på de siste ukene. Løpet kommer til å koste mye, så jeg føler at det er viktig å trene meg på å gå litt i kjelleren. 

 

Minuset med hardøkter er naturligvis at jeg kjenner det setter begrensninger på hvor mye jeg kan trene i løpet av en uke.

 

Når dette løpet er over tenker jeg å ta det litt mer rolig. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...