Gå til innhold

Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Wow, dette var sinnsykt bra! gikk et lys opp for meg!

et par spørsmål siden du er så godt i gang: Jeg er på jakt etter mitt første speilreflekskamera, og under den jakten dukker det opp andre utrykk jeg ikke forstår. Som f.eks af-motor, Raw og DSLR. fint om noen kunne forklart meg hva disse utrykkene betyr=)Ha en fortsatt strålende jul :new_woot:

Lenke til kommentar
Wow, dette var sinnsykt bra! gikk et lys opp for meg!

et par spørsmål siden du er så godt i gang: Jeg er på jakt etter mitt første speilreflekskamera, og under den jakten dukker det opp andre utrykk jeg ikke forstår. Som f.eks af-motor, Raw og DSLR. fint om noen kunne forklart meg hva disse utrykkene betyr=)Ha en fortsatt strålende jul :new_woot:

 

AF=autofokusmotor.

DSLR=digitaltspeilreflekskamera.

RAW=råformatfiler,dvs.kameraet lagrer bildene uten komprimering så bildene holder sin orginale form men med jpg så blir bildene komprimerte så du har mindre rom for redigering i etterkant.

 

Er det noe du lurer på angående kamera så er det greit og lage en tråd i speilrefleks digitalt da får du flere svar.

 

Edit:forresten,velkommen til forumet :)

 

Edit II: her er en tråd med forkortelser.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
RAW=råformatfiler,dvs.kameraet lagrer bildene uten komprimering så bildene holder sin orginale form men med jpg så blir bildene komprimerte så du har mindre rom for redigering i etterkant.

Dette er forferdelig upresist, men det er for sent på kvelden til at jeg orker å utdype.

Her er en nokså lite pedagogisk fremstilling (rappet fra Sutekh) fra Wikien, som jeg muligens finner motivasjon til å popularisere en gang i fremtiden: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Råfil

 

(andre som vet hva de snakker om er selvsagt mer enn velkomne til å popularisere den for meg)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Forklarte veldig enkelt,men jeg forklarte vel ikke så ille da :ermm: skulle tro at det holder for en nybegynner.

 

Hentet fra Wiki:

En råfil er en direkte lagret, uprosessert sensoravlesning.

Jpeg Praktisk format som gir små filer med høy bildekvalitet forutsatt lav komprimering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå var det innlegget Anew knabba til wikien skrevet mer for retorisk virkning enn for å være rent informativt :p

 

Men hovedtrekkene er riktige. En råfil kan være komprimert eller ukomprimert, det er ikke det som er definerende. Tilsvarende så kan kameraet i prinsippet lagre i ukomprimert RGB-format (om noen gjør det eller ikke er en annen sak, det er vel muligens noen hus som kan produsere ukomprimerte .tif-bilder).

 

Forskjellen mellom råformat og RGB-formater (jpeg, bmp etc.) er at et RGB-bilde er et ferdig bilde, der hver piksel er definert av tre fargekanaler (rød, grønn og blå), mens hver piksel i en råfil bare representerer en av de tre fargekanalene.

 

Hver piksel i en bmp-fil er representert av 3x8 bits der hver gruppe på 8 bits (verdier fra 0 til 255 i desimaltall) representerer intensiteten til en av de tre fargekanalene for den pikselen. De tre fargene sammen bestemmer hvilken farge vi oppfatter pikselen som.

 

En råfil er typisk lagret med 12 bits per piksel (mer avanserte kameraer bruker gjerne 14 eller til og med 16, men jeg regner med 12). Det vil si at hver piksel kan lagre 2^12 = 4096 forskjellige nivåer, men som nevnt så måler hver fotodiode bare en fargekanal, enten rød, grønn eller blå. For å få en RGB-verdi for hver piksel må man regne sammen verdiene fra flere nabopiksler og gjøre en kvalifisert gjetning ut fra det. Og det er det kameraet gjør når det gir ut jpeg-bilder direkte.

 

En annen ting å ha i tankene er at hvordan man omgjør fra sensormåling til bildedata er med på å bestemme hvor mye informasjon man blir sittende igjen med i bildet. Her kommer eksponeringskurven inn i bildet, og den bestemmer i utgangspunktet hvordan man regner om verdier fra 0-4095 hentet fra råfilen til verdier fra 0-255 i det ferdige bildet. En rent lineær omregning vil si at 0 blir 0 og 4095 blir 255. Det vil gi nøytrale bilder som bevarer mest mulig av det opprinnelige dynamiske omfanget, men gir ikke så fine graderinger mellom fargetoner som ligger nær hverandre. Eller man kan velge en brattere kurve, slik at man sette 0 i RGB til å være alt under 200 i råfilen, og alt over 3000 i råfilen blir 255 i RGB-filen. Det man oppnår da er å få finere graderinger mellom de to valgte ytterpunktene, men man mister informasjonen som ligger over eller under.

 

Når du tar jpeg-bilder, så er de valgene gjort på forhånd og du får ikke nødvendigvis full utnyttelse av alle dataene som kameraet faktisk er i stand til å hente inn. I tillegg mister du noe når bildet blir komprimert av jpeg-algoritmen.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Wow, dette var sinnsykt bra! gikk et lys opp for meg!

et par spørsmål siden du er så godt i gang: Jeg er på jakt etter mitt første speilreflekskamera, og under den jakten dukker det opp andre utrykk jeg ikke forstår. Som f.eks af-motor, Raw og DSLR. fint om noen kunne forklart meg hva disse utrykkene betyr=)Ha en fortsatt strålende jul :new_woot:

 

AF=autofokusmotor.

DSLR=digitaltspeilreflekskamera.

RAW=råformatfiler,dvs.kameraet lagrer bildene uten komprimering så bildene holder sin orginale form men med jpg så blir bildene komprimerte så du har mindre rom for redigering i etterkant.

 

Er det noe du lurer på angående kamera så er det greit og lage en tråd i speilrefleks digitalt da får du flere svar.

 

Edit:forresten,velkommen til forumet :)

 

Edit II: her er en tråd med forkortelser.

 

Hjertelig takk!

Jeg vurderte å lage en ny tråd, men jeg så at det var en del som irriterte seg over at andre lager nye tråder uten å ha gjort ordentlig research. Bestemte meg derfor for å snoke litt rundt og stille spørsmål sånn i smug :innocent:

Once again: Takk for hjelpen, dette blir nok ikke siste gangen dere blir nødt til å svare på spørsmål fra min side:blush:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...