Gå til innhold

Hastighet på trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har noen spørsmål angående hastighet på trådløst nett.

Min ruter er en Linksys AC1200+ som skal gi opp til 1200Mbps

Hastighet fra leverandøren er 500Mbps

Mens faktisk hastighet målt på pcen er rundt 200Mbps

Jeg sitter ca 4 meter fra ruteren.

 

Er jeg nødt til å kjøpe en bedre ruter for å få 500Mbps eller burde Linksys være i stand til å levere dette?

Overfører en del filer på nettverket så hadde vært fint når jeg først betaler for 500Mbps at jeg får ihvertfall litt mer enn 200Mbps. Det er kanskje normalt at hastigheten du får ikke helt stemmer med hva som er oppgitt på produktet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker en AC1750 router med Intel AC 8260 klientkort med dårligere resultat på litt over 2 meter i tilnærmet friluft uten noe metall i mellom. Her er det derfor kablet ethernet pr nå.

Det kommer an på masse forskellig, så om en skal fintune WiFi-hastigheter må en legge i en del jobb.

Eneste som er vits er å optimalisere er 5 GHz, med mindre du mokler til link-bundling med både 2,4 GHz og 5 GHz samtidig på et eller annet vis.

 

Husk at AC1200 er både 2,4 GHz og 5 GHz kombinert. Du får aldri, selv teoretisk, 1200 Mbps på ett bånd.

Se Advertised Speed her;

 

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac#Advertised_Speeds

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takk for link. Skjønte ikke helt hvordan jeg skulle finne igjen min ruter under data rates og speed tabellen. Men det er kanskje ikke så galt allikevel. Målingene ovenfor er gjort med 5GHz ihvertfall gir betraktelig bedre resultat en 2.4GHz. 

 

Den største flaskehalsen er pcen på soverommet som får internet via strømnettet  (Zyxel PLA 5206)

Inntil nå hadde jeg ca 60Mbps, med sender i stua og mottaker på soverommet. Etter at jeg satt senderen på kjøkkenet (i en jorda stikk) økte hastigheten seg til 200Mbps. Men det er vel egentlig en annen historie sånn sett. 

Lenke til kommentar

Mange faktorer som påvirker, blant annet klienten. Du sier ikke her noe om hvilken klient du bruker. Og f.eks. om det er en bærbar pc, vil integrasjonen med tanke på antennedesign også kunne påvirke. Andre nett i nærheten vil påvirke.

 

Men i praksis: Selv med en god 3x3-adapter og 80 MHz kanalbredde - og en om så bedre ruter kan det være vanskelig å oppnå 500 Mbps via trådløsnettet i praksis. Også kanal du endrer opp med å bruke via ruterens automatikk for kanalvalg vil også kunne påvirke hastigheten i praksis.

 

Tror denne ruteren kan klare en del mer enn 200 Mbps i praksis, men tipper begrensningen din fort ligger på klientsiden.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...