Gå til innhold

Kan jeg selge utstyr som er utgiftsført på bedriften, privat?


Anbefalte innlegg

Kjenner at det ble lovlig dårlig formulert overt, men greia er...

Jeg har et enkeltmannsforetak som ikke er store greiene, men jeg skriver som freelancejournalist og har ført opp noen utgifter som kamera, pc etc, på bedriften min. Alle disse gjenstandene har verdi langt under 15k grensen for avskrivning. Det jeg plutselig begynte å lure på er når det ble nytt regnskapsår, 2017, og kameraet og maskinen som jeg utgiftsførte i sin helhet i 2016, er dette nå noe jeg kan selge privat uten at det trenger og føres opp i regnskapet, eller må et eventuelt salg gå gjennom bedriften.

 

I utgangspunktet trodde jeg at alt salg av utstyr som var registrert på bedriften, også måtte gå gjennom bedriften, men ble i tvil etter en samtale med bedriftshjelpen hos skatteetaten i fjor høst. Bakgrunnen var at jeg hadde tenkt å legge ned foretaket og lurte på hva jeg skulle gjøre med utstyret jeg hadde liggende. Da fikk jeg beskjed om at så lenge det var utgiftsført i sin helhet så kunne jeg selge det privat.

 

Jeg er livredd for å gjøre noe galt, så alle gode råd taes i mot med takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakgrunnen var at jeg hadde tenkt å legge ned foretaket og lurte på hva jeg skulle gjøre med utstyret jeg hadde liggende. Da fikk jeg beskjed om at så lenge det var utgiftsført i sin helhet så kunne jeg selge det privat.

 

Skatteetaten har nok peiling, jeg ville stolt på dem. Spørsmål; Hvis du legger ned uten å selge, hva skjer med tingene da? :)

Lenke til kommentar

 

Bakgrunnen var at jeg hadde tenkt å legge ned foretaket og lurte på hva jeg skulle gjøre med utstyret jeg hadde liggende. Da fikk jeg beskjed om at så lenge det var utgiftsført i sin helhet så kunne jeg selge det privat.

 

Skatteetaten har nok peiling, jeg ville stolt på dem. Spørsmål; Hvis du legger ned uten å selge, hva skjer med tingene da? :)

 

 

 

Jo, det er sant...

Det er vel logisk at når noe er utgiftsført i sin helhet så står jeg fritt til å gjøre hva jeg vil med utstyret... Og til spørsmålet ditt; har ikke peiling :). Så det sier seg kanskje selv at jeg står fritt til å gjøre hva jeg vil med de. 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Dersom du selger driftsmidler er dette realisasjon, og skattepliktig som gevinst ved realisasjon av driftsmidler. Skattefritaket for salg av vanlig innbo og løsøre gjelder kun utenfor virksomhet, jf. skatteloven § 9-3 innledningsvis. Gjenstander brukt/fradragsført i virksomhet kan ikke selges skattefritt.

 

Hvis du legger ned virksomheten og selger eiendelene eller tar dem ut til eget privat bruk er dette hhv. skattemessig realisasjon og skattemessig uttak. Begge deler utløser skatteplikt for gevinst. Se Skatte-ABC, "Virksomhet - opphør" pkt. 3.3.

 

Når noe er kostnadsført vil det si at verdien av det er ubeskattet (det er kjøpt for ubeskattede midler). Derfor kan det ikke tas ut eller realiseres uten at det skjer et tilsvarende oppgjør.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom du selger driftsmidler er dette realisasjon, og skattepliktig som gevinst ved realisasjon av driftsmidler. Skattefritaket for salg av vanlig innbo og løsøre gjelder kun utenfor virksomhet, jf. skatteloven § 9-3 innledningsvis. Gjenstander brukt/fradragsført i virksomhet kan ikke selges skattefritt.

 

Hvis du legger ned virksomheten og selger eiendelene eller tar dem ut til eget privat bruk er dette hhv. skattemessig realisasjon og skattemessig uttak. Begge deler utløser skatteplikt for gevinst. Se Skatte-ABC, "Virksomhet - opphør" pkt. 3.3.

 

Når noe er kostnadsført vil det si at verdien av det er ubeskattet (det er kjøpt for ubeskattede midler). Derfor kan det ikke tas ut eller realiseres uten at det skjer et tilsvarende oppgjør.

 

 

Men hva vil det da si at noe er utgiftsført i sin helhet?

Et eksempel er at jeg utgiftsførte et rimelig kamera til 2500kr inkl. mva. i februar 2016 og ønsker å selge det nå. Jeg får solgt det for 1500kr inkl. mva.. Jeg er ikke mva. registrert. Skal jeg da føre opp 1500kr som inntekt i regnskapet?

Lenke til kommentar

At noe er "utgiftsført i sin helhet" vil si at hele innkjøpsprisen er kommet til fradrag -- enten fordi det er fradragsført direkte (verdt under 15k/varighet under 3 år) eller fordi avskrivningene har kommet så langt at det ikke er noen restsaldo. Motsatsen er at noe er utgiftsført delvis (aktivert på saldo med restsaldo), eller at det bare er ført delvis til fradrag (du og kona kjøper kamera sammen, du utgiftsfører halvparten av kameraet som er din andel).

 

Hvis du fradragsførte et rimelig kamera til 2500,- kr i februar 2016 har hele prisen kommet til fradrag - kameraets skattemessige verdi som driftsmiddel er 0. Hvis du så selger det i 2017 for 1500 kr (eks.mva. - du selger aldri inkl mva når du ikke er mva-registrert) er den skattemessige gevinsten 1500-0=1500,- kr.

 

La oss si at dette kameraet har fire års varighet (varig ikke-betydelig driftsmiddel). Du kan da velge å aktivere det på saldo (saldogruppe d, 20 % avskrivning per år + 10 % avskrivning første eierår), og avskrive med 30 % i 2016. Avskrivningen blir 750,- kr. Kameraets skattemessige verdi i 2017 er da 1750,- kr. Du selger for 1500,- kr i april 2017. Din skattemessige gevinst blir da -250,- kr - du får et skattemessig tap som er fradragsberettiget.

 

I det første eksempelet fikk du 1000,- kr i fradrag - du tok 2500,- i fradrag i 2016 og måtte inntektsføre 1500,- kr i 2017.

 

I det andre eksempelet fikk du også 1000,- kr i fradrag - du tok 750,- kr i 2016 og fikk ytterligere 250,- kr i fradrag i 2017.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At noe er "utgiftsført i sin helhet" vil si at hele innkjøpsprisen er kommet til fradrag -- enten fordi det er fradragsført direkte (verdt under 15k/varighet under 3 år) eller fordi avskrivningene har kommet så langt at det ikke er noen restsaldo. Motsatsen er at noe er utgiftsført delvis (aktivert på saldo med restsaldo), eller at det bare er ført delvis til fradrag (du og kona kjøper kamera sammen, du utgiftsfører halvparten av kameraet som er din andel).

 

Hvis du fradragsførte et rimelig kamera til 2500,- kr i februar 2016 har hele prisen kommet til fradrag - kameraets skattemessige verdi som driftsmiddel er 0. Hvis du så selger det i 2017 for 1500 kr (eks.mva. - du selger aldri inkl mva når du ikke er mva-registrert) er den skattemessige gevinsten 1500-0=1500,- kr.

 

La oss si at dette kameraet har fire års varighet (varig ikke-betydelig driftsmiddel). Du kan da velge å aktivere det på saldo (saldogruppe d, 20 % avskrivning per år + 10 % avskrivning første eierår), og avskrive med 30 % i 2016. Avskrivningen blir 750,- kr. Kameraets skattemessige verdi i 2017 er da 1750,- kr. Du selger for 1500,- kr i april 2017. Din skattemessige gevinst blir da -250,- kr - du får et skattemessig tap som er fradragsberettiget.

 

I det første eksempelet fikk du 1000,- kr i fradrag - du tok 2500,- i fradrag i 2016 og måtte inntektsføre 1500,- kr i 2017.

 

I det andre eksempelet fikk du også 1000,- kr i fradrag - du tok 750,- kr i 2016 og fikk ytterligere 250,- kr i fradrag i 2017.

 

 

 

 

Hei :)

Tusen takk for utfyllende og godt svar. Jeg er fremdeles litt usikker på hvordan det jeg skal gjøre dette da...

Slik jeg forstår det så er jeg pliktig til å føre opp salg av utstyr som er kjøpt inn til foretaket, som en inntekt for foretaket. Om jeg selger med gevinst så skal det skattes av overskuddet, men dersom jeg selger med tap så skal jeg få dette fradragsført på skatten?

 

Du beskriver i eksempelet et tilfellet hvor kameraet har fire års varighet. Så lenge en vare koster under 15k eks. mva. så trodde jeg det skulle utgiftsføres på samme regnskapsår som det ble kjøpt inn, men er dette valgfritt?

 

Forsøker meg på et eksempel her for å se om jeg har forstått det riktig:

 

Alternativ 1:

Jeg kjøper inn en vare A til bedriften. Vare A koster 10 000kr eks. mva. (jeg betaler 12 500kr inkl.mva) og har en markedsverdi på 20 000kr inkl. mva. Etter ett år selger jeg varen brukt til 14000kr. Jeg selger så klart uten mva. ettersom jeg ikke er mva.registrert. Jeg sitter da igjen med et overskudd på 1500kr. Disse skal da beskattes.

 

Alternativ 2:

Samme tilfelle, men jeg velger å aktivere det slik du gjorde med kameraet. SKriver jeg av 30% på verdien, så er kostprisen 8750kr inkl.mva. Jeg selger for 14 000kr eks.mva, og overskuddet er 5250kr. Disse skal da beskattes.

 

Er jeg helt på jordet? Føler at jeg er det nemlig...

Merkelig at Skatteetaten mente jeg kunne selge utstyret uten å føre det opp...

Lenke til kommentar

Selger du foretakets driftsmidler med gevinst er det skattepliktig inntekt, selger du med tap er det fradragsberettiget kostnad. Merk at "gevinst og tap" her betyr gevinst og tap i forhold til bokført verdi. Har du ført hele kostnaden til fradrag ved innkjøpet er bokført verdi 0, og da vil enhver salgssum medføre gevinst (med mindre du har kostnader ved salget som reduserer gevinsten).

 

Du kan alltid velge å aktivere et driftsmiddel på saldo i stedet for direkte fradrag. Dette er uvanlig, men lovlig.

 

Alternativ 1 er feil håndtert. Du sitter igjen med et skattemessig overskudd på 14 000 kr, fordi du utgiftsførte hele beløpet i år 1, og bokført verdi av kameraet er 0.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selger du foretakets driftsmidler med gevinst er det skattepliktig inntekt, selger du med tap er det fradragsberettiget kostnad. Merk at "gevinst og tap" her betyr gevinst og tap i forhold til bokført verdi. Har du ført hele kostnaden til fradrag ved innkjøpet er bokført verdi 0, og da vil enhver salgssum medføre gevinst (med mindre du har kostnader ved salget som reduserer gevinsten).

 

Du kan alltid velge å aktivere et driftsmiddel på saldo i stedet for direkte fradrag. Dette er uvanlig, men lovlig.

 

Alternativ 1 er feil håndtert. Du sitter igjen med et skattemessig overskudd på 14 000 kr, fordi du utgiftsførte hele beløpet i år 1, og bokført verdi av kameraet er 0.

 

 

Det er her jeg synes jeg kommer dårlig ut av det...

Si at vare A har markedsverdi på 20 000kr inkl.mva., men så er det på tilbud og nedsatt 20% slik at det selges til 16 000kr inkl.mva. 

Jeg har kjøpt inn vare A til 12 500kr, og når jeg selger den igjen til 14 000kr og må beskattes av dette (ca. 36%), så vil totalprisen jeg har betalt være høyere enn det jeg selv kunne kjøpt varen for som vanlig kunde i butikken. Er ikke det en fryktelig dårlig deal?

 

Og hvor mange år vil dette være gjeldende? Altså om jeg har kjøpt inn noe på firmaet (f.eks. kameraet til 2500kr), og så selger jeg det om fem år. Skal det likevel føres opp? 

Lenke til kommentar

Nei, det vil den ikke. Du ser bort fra skatteverdien av fradraget.

 

Du kjøper for 12 500,- i år 1, og utgiftsfører. Dette vil si at du sparer skatt i år 1 med ca. 4500,- kr, forutsatt 36 % marginalskatt. Du selger igjen for 14 000,-. Du betaler da skatt av dette med 36 %, eller 5040,- kr. Av dette er 4500,- kr tilbakebetaling av den skatten du sparte i år 1, og 540,- kr er skatt av din egentlige gevinst.

 

Det du netto betaler i skatt er altså 540,- kr, og du sitter med andre ord igjen med 64 % av gevinsten selv.

 

Disse reglene gjelder så lenge kameraet er et driftsmiddel i firmaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det vil den ikke. Du ser bort fra skatteverdien av fradraget.

 

Du kjøper for 12 500,- i år 1, og utgiftsfører. Dette vil si at du sparer skatt i år 1 med ca. 4500,- kr, forutsatt 36 % marginalskatt. Du selger igjen for 14 000,-. Du betaler da skatt av dette med 36 %, eller 5040,- kr. Av dette er 4500,- kr tilbakebetaling av den skatten du sparte i år 1, og 540,- kr er skatt av din egentlige gevinst.

 

Det du netto betaler i skatt er altså 540,- kr, og du sitter med andre ord igjen med 64 % av gevinsten selv.

 

Disse reglene gjelder så lenge kameraet er et driftsmiddel i firmaet.

 

Jeg forstår poenget. Bra forklart.

Men hvordan får du det til å bli 64% gevinst?

 

Slik jeg "leser" det så vil på en måte produktet koste meg 8000kr 1.år som en konsekvens fra skattefradraget. Når jeg selger det igjen for 14 000kr så blir skatten av fortjenesten 540kr. Kan man enkelt og greit si at min totale utgift til produktet har vært 12 500kr + 540kr = 13 040kr? 

Lenke til kommentar

Kom på et lite oppfølgingsspørsmål her...

Når jeg har kjøpt inn en del varer til bedriften og de har kommet på samme faktura, så har jeg tidligere registrert denne som f.eks. "diverse utstyr". Denne fakturaen kan ha inneholdt  vare A, B, C og D. Etter et år så ønsker jeg å selge vare A som i eksempelet over. Vare kostet meg 12 000kr, og jeg selger den for 14 000kr. Det skulle tilsynelatende være enkelt å føre dette salget i regnskapet. Salg av vare A, og prisen. Men, ettersom alt av vareflyt inn til bedriften, også må skrives ut av bedriftens eie, så lurer jeg på om jeg på noe som helst vis må henvise til fakturaen hvor vare A ble registrert innkjøpt til bedriften? 
Håper det var forståelig.

 

Regnskapet mitt er riktig i forhold til kroner ut og inn, men jeg ble i tvil om det er tydelig hvilke varer som har gått ut/inn. 

Lenke til kommentar

Supert.

Så da trenger jeg kun å referere til varen som er solgt i salgsfakturaen?

 

Er det også en fordel framover når jeg mottar en faktura hvor det er registrert flere produkter, å legge inn alle produktene med pris og antall, istedenfor å legge inn hele fakturaen og beløpet som "diverse"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...