Gå til innhold

Skattemelding - selvstendig næringsdrivende (ENK u/ 50k) - hva blir riktig?


Anbefalte innlegg

Jeg har et ENK som har svært lite omsetning hvert år, men noe er det jo. I den forbindelse sendte jeg en forespørsel til Skatteetaten, og de foreslo at jeg skulle benytte meg av "Mine driftsinntekter overstiger ikke 50 000 og jeg oppfyller vilkårene". Videre skrev de at "Da legger du inn kun to tall, inntekter og utgifter".

 

Jeg spurte hvordan dette gjøres, og da fikk jeg til svar at

"Legg inn næringsinntekt både i post 1.6.2 Personinntekt fra jordbruk, reindrift, skifer og annen næring og 2.7.6 Overskudd annen næring Det første som grunnlag for trygdeavgift og det andre som grunnlag for kommune/felles/statsskatt Mvh Veiledning Skatt sør"

 

Da blir spørsmålet fortsatt; hvordan gjøres dette? 1.6.2 med jordbruk, reindrift og skifer finnes ikke for meg. Jeg får opp tre (!) forskjellige, med forskjellige RF-nummere.

 

ada5feb3d6fdc2d243f12c279b21e8e6.pngdc0a4327c6e2d819378c5677b73a0340.png3e39631e9cb334902609599f01f5fb6a.png

 

Med andre ord ingen reinsdyr eller skifer å spore..

 

Jeg trodde det bare var å legge til den lille omsetningen som var i enten 2.1 eller 2.7 på denne listen?

a2c6f0e4a149b9b933fc02762f988aba.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at du skal fylle ut i 1.6.2 og 2.7.6. Jeg ser derimot ingen mulighet til å legge "inn kun to tall, inntekter og utgifter".

 

Klikk på "1.6/1.7 Personinntekt fra foretak" (ref det nederste bildet ditt) og velg "1.6.2 Positiv personinntekt fra annen næring" fra nedtrekksmenyen.

Gjør tilsvarende for post 2.7.6

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at både 1.6.2 (Personinntekt) og 2.7.6 (Næringsinntekt) skal fylles ut.

 

1.6.2 er grunnlag for trygdeavgift (og for pensjonsopptjening i Folketrygden) og trinnskatt (tidligere toppskatt..), mens 2.7.6 (minus diverse fradrag i skattemeldingen, bl.a. rentefradrag) er grunnlag for "ordinær inntektsskatt".

 

Om man velger forenklet innlevering så er det kun netto næringsinntekt (omsetning - driftsutgifter) som skal rapporteres, utgiftene skal i det tilfellet ikke oppgis. (fyller du ut fullstendig næringsoppgave, derimot, så skal hele regnestykket sendes inn...) (edit: feilaktig info.)

 

Hvilken type næring driver du? Jordbruk/reindrift/skifer, eller hva som helst annet (annen næring) ?

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg var inne hos Altinn og studerte oppsettet (og hjelpeteksten...) nå, og hvis du skal påberope deg "unntaksregelen" for under 50.000 og forenklet innlevering, så velger du "Veiviser for driftsinntekter og driftskostnader" på skillearket øverst, og deretter riktig type næring i dropdown-menyen. Her skal det også fylles ut både inntekter (brutto) og utgifter. Denne veiviseren overfører forhåpentligvis deretter tallene til de riktige postene automatisk...

 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Finn-post/1/6/2/

 

post-6866-0-45937100-1491397317_thumb.jpg

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å endre til selvangivelse for næringsdrivende:

 

-logg inn på altinn

-velg "Alle skjema og tjenester" fra "Skjema og tjenester"-menyen

-velg "Selvstendig næringsdrivende"-tema fra nedtrekksmenyen til venstre

-klikk på "Skattemelding for formues- og inntektsskatt – personlig næringsdrivende mv"

-klikk på "Skattemelding for formues- og inntektsskatt – personlig næringsdrivende mv. 2016"

-klikk på "Fortsett med nytt eksemplar av skjema/tjeneste"

(jeg klikker meg ikke lenger inn enn dette for å sjekke)

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du skal taste inn 8000 og 1000 i veiviseren som vist i innlegg #6. Du ender da opp med 7000 i begge postene (automatisk?).

 

Du får vel ikke godkjent næringsvirksomhet av skatteetaten med bare et oppdrag?

 

Ok, så er bare post 2.7 man fører inn kostnader, og?

 

Vel, jeg aner ikke. Jeg vet jeg får selvangivelse for næringsdrivende, og at jeg må levere. Samt at jeg får den forenklede varianten (under 50k osv).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...