Gå til innhold

Dropshipping, lovlig og må jeg skatte?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vurdert å starte med dropshipping. Det jeg lurer på før jeg starter er om jeg er nødt til å skatte av dette og om det er fullt lovlig? Jeg kommer til å selge varer på typisk ebay ol. Jeg kommer ikke til å ha noen egen nettbutikk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk også at dersom du driver i Norge må du rette deg etter norske lover (forbrukerkjøpsloven f.eks.), som gir kjøperen mye bedre betingelser mtp. angrerett, reklamasjon o.l. i forhold til det du får fra selgere på Ebay osv.

Endret av TheHaughom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk også at dersom du driver i Norge må du rette deg etter norske lover (forbrukerkjøpsloven f.eks.), som gir kjøperen mye bedre betingelser mtp. angrerett, reklamasjon o.l. i forhold til det du får fra selgere på Ebay osv.

 

Er du 100% sikker på at det gjelder når man selger til utlandet også?

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at det er selgers lov som gjelder, jf. kjøpslovvalgsloven. Dersom du som selger er etablert i Norge vil alle som kjøper fra deg i utgangspunktet kunne påberope seg norsk forbrukerkjøpslovgivning.

 

Innkjøp av varer til videresalg forutsetter registrering i Foretaksregisteret, og er skattepliktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at det er selgers lov som gjelder, jf. kjøpslovvalgsloven. Dersom du som selger er etablert i Norge vil alle som kjøper fra deg i utgangspunktet kunne påberope seg norsk forbrukerkjøpslovgivning.

 

Innkjøp av varer til videresalg forutsetter registrering i Foretaksregisteret, og er skattepliktig.

 

 

Men i teorien kjøper jeg jo ikke inn, jeg bare videresender en bestilling....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv en dropshipping side. Eller det er ikke dropshipping i den forstand, men jeg har samme konseptet bare formulert litt annerledes. Jeg har greid å komme meg unna returretten og reklamasjonsretten, men MVA på salget MÅ du betale da siden er rettet mot Norske forbrukere, det hjelper ikke å registrere et utenlandsk selskap. Det vil også stå på pakken hvor mye DU har betalt for varen og kunden som henter ut varen må betale toll på varen om det er over 350kr. 

Lenke til kommentar

Hvordan betaler du mva?

Du skal dokumentere alle salg, all import og alle utgifter du har hatt. Samt skal en kontoutskrift ut. Dette er til omsetningsoppgave som skjer annen hver mnd. Om du starter nytt firma og aldri har tatt i økonomi før så ville jeg anbefalt deg å ta en innføring i økonomi. Feks her: https://www.visma.no/kurs/kursside/grunnkurs-i-regnskapsforing/1419445/ Dette tar for seg basis i regnskapsføring. Det koster, men du sparer det igjen på et halvt år ved å ikke bruke regnskapsfører. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...