Gå til innhold

Når man legger ut for kunder


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et ENK som ble MVA-pliktig 14.10.16 og ser nå over MVA oppgaven for 2016.

 

Vi har noen kunder der vi legger ut for annonsekostnadene til deres markedsføring pga. de ikke ønsker å dele kortinformasjon.

 

Dermed fakturerer vi f.eks. 1000 kroner til annonsekostnad.

Når vi får faktura fra Google Adwords/facebook som er basert i utlandet legger vi dette inn med Kode 86 i Fiken der mva blir lagt til så trukket fra.

 

Så mitt spørsmål er:

Dersom jeg fakturerer kunden for 1000,- + 250,- så vil jeg i utgangspunktet ha mottatt 250,- som skal til staten, men når kjøpet kommer på 1000 kroner vil moms bli lagt til så trukket fra og dermed vil beløpet kunden skulle ha betalt vært 1000 kroner.

Hvordan er det korrekt å fakturere kunden? 1000,- avgiftsfritt eller med 25%? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du legger ut for kunde skal du som hovedregel fakturere inklusive merverdiavgift, jf. mval. §§ 4-2 og 4-1 annet ledd. Utlegg for kunde er ikke mva-fritt med mindre det er snakk om "godtgjørelse for utlegg pådratt i kjøpers navn og for kjøpers regning", mval. § 4-1 annet ledd bokstav a.

 

Hvis utlegget fra Google AdWords er på 1000,- kr eks.mva., og fakturaen sendes dere i deres navn, skal du fakturere kunde 1000,- kr pluss mva.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du legger ut for kunde skal du som hovedregel fakturere inklusive merverdiavgift, jf. mval. §§ 4-2 og 4-1 annet ledd. Utlegg for kunde er ikke mva-fritt med mindre det er snakk om "godtgjørelse for utlegg pådratt i kjøpers navn og for kjøpers regning", mval. § 4-1 annet ledd bokstav a.

 

Hvis utlegget fra Google AdWords er på 1000,- kr eks.mva., og fakturaen sendes dere i deres navn, skal du fakturere kunde 1000,- kr pluss mva.

 

Takk for godt svar krikkert.

 

1)Kan jeg da i utgangspunktet endre navnet til kundens navn for fakturering bare at betalingen blir utført med vår betalingsløsning og da fakturere uten mva?

2) Dersom jeg fakturerer 1250,- inkl moms, men ved registrering av kjøpet for annonseringen benyttes kode 86 slik at moms blir lagt til og så trukket fra, vil da mva. betalt av kunde bli betalt til staten uten grunnlag? Eller blir det slik at både kunden og vi avskriver momsen (vi på google adwords, og kunden på oss?)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Når du legger ut for kunde skal du som hovedregel fakturere inklusive merverdiavgift, jf. mval. §§ 4-2 og 4-1 annet ledd. Utlegg for kunde er ikke mva-fritt med mindre det er snakk om "godtgjørelse for utlegg pådratt i kjøpers navn og for kjøpers regning", mval. § 4-1 annet ledd bokstav a.

 

Hvis utlegget fra Google AdWords er på 1000,- kr eks.mva., og fakturaen sendes dere i deres navn, skal du fakturere kunde 1000,- kr pluss mva.

 

Takk for godt svar krikkert.

 

1)Kan jeg da i utgangspunktet endre navnet til kundens navn for fakturering bare at betalingen blir utført med vår betalingsløsning og da fakturere uten mva?

2) Dersom jeg fakturerer 1250,- inkl moms, men ved registrering av kjøpet for annonseringen benyttes kode 86 slik at moms blir lagt til og så trukket fra, vil da mva. betalt av kunde bli betalt til staten uten grunnlag? Eller blir det slik at både kunden og vi avskriver momsen (vi på google adwords, og kunden på oss?)

 

1) Antagelig.

2) Hvis dere bruker kode 86 vil dere isolert sett gå i null - dere beregner mva men får fullt fradrag. Når dere så fakturerer med mva til kunde vil kunden bli belastet med merverdiavgift. Hvorvidt kunden får fradrag for dette kommer an på om anskaffelsen er til bruk i kundens avgiftspliktige virksomhet. Har kunden fullt mva-fradrag vil kunden heller ikke bli belastet med mva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...