Gå til innhold

Enkeltmannsforetak - div. spørsmål


Anbefalte innlegg

Etter mye om og men ble det enkeltmannsforetak på meg. Hadde en tråd her inne for en stund siden hvor nødvendigheten rundt dette ble diskutert, samt at jeg hadde kontakt med Alltinn som informerte meg om at det ikke var nødvendig i utgangspunktet.

Likevel valgte jeg ENK for å få et org.nummer.

 

Jeg har en rekke spørsmål som jeg håper å få hjelp med her og setter stor pris på dere som svarer.

Tar det pent til å begynne med jeg, kun et par spørsmål først :)

 

1: Ang. inntekter og utgifter jeg hadde mot slutten av 2016 da snøballen begynte å rulle.

Skal/må/bør jeg melde inn dette nå og gjøre opp for meg skattemessig eller skal jeg vente til selvangivelsen kommer om et par måneder?

 

2: Jeg gikk i saftig underskudd i 2016 grunnet kostnader for utdanning, kursing og kjøp av utstyr.

Har tatt vare på alt av kvitteringer både for utgifter og inntekter, men lurer på hvor mye innenfor hver "sjanger" jeg har lov til å skrive av på skatten, og hvordan kan jeg regne dette ut?

 

Utgiftene gjelder kjøp av div. utstyr - klær - internett/hjemmeside osvosv...utdanning og kurs, kan man skrive av dette på skatten også?

Lurer på om det finnes en liste over hvor grensen går innenfor de forskjellige utgiftene eller om jeg bare skal oppføre alt?

 

3: Når jeg skal oppgi lønnsinntekter - må jeg legge ved alle kvitteringene for disse innkomstene, eller holder det å ha alle papirer tilgjengelig i tilfellet "de" vil ha det for en eventuell sjekk/innsyn?

 

Til info, om det har noe å si..

ENK`et er bestående av (meg alene) en frilans personlig trener som hovedinntekt og web-coaching (uten salg av fysiske produkter) som biinntekt.

Vet det er en del egne regler for helserelaterte tjenester som jeg ikke helt har fått satt meg inn i ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Siste ordinære innbetaling av forskuddsskatt for næringsdrivende var i november 2016, neste alternativ er å betale det inn som tilleggsforskudd når som helst innen 31/05/17, rentefritt. Venter du med å betale restskatten til oppgjøret er klart, til høsten, så blir det litt ekstra renter å betale.

 

Første innbetaling av forskuddsskatt for inntektsåret 2017 er 15/03 -har du bestilt/fått skattekort med forskuddsskatt?

 

2: Det er ingen "beløpsgrenser" for hvor mye som kan trekkes fra, og at man går i underskudd i en oppstartsperiode er akseptert, for ikke å si forventet. Generelt sett, så kan grensegangen mellom hva som er driftsmidler som brukes i næring og hva som er til privat bruk, og hva som brukes litt til begge deler, være vanskelig. Internett og mobil (EK-tjenester) som også brukes privat finnes det konkrete beløpsregler for, samme som når arbeidsgiver dekker ansattes telefonbruk. Nettside kommer formodentlig utenfor det regelverket, og er sannsynligvis en 100% foretaksrelatert utgift. Av de tingene du nevner, så er antakelig klær det som er mest i grenseland. Uniformer og "beskyttelsesklær" (kjeledresser/overtrekkstøy osv) er fradragsberettiget; verneutstyr som hørselsvern, vernebriller, åndedrettsvern, osv osv likeså, men treningstøy er nok litt mer tvilsomt. Lignings-ABC er et greit oppslagsverk for alle slike problemstillinger; du finner den på Skatteetatens sider, men om klær sier den ikke noe mer konkret enn jeg har referert.

 

3: Bilag for inntekter og utgifter skal ikke sendes inn, men oppbevares (i tilfelle "bokettersyn") sammen med regnskapet i en bestemt tid, som så vidt jeg vet nylig er redusert fra 10 til 5 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Siste ordinære innbetaling av forskuddsskatt for næringsdrivende var i november 2016, neste alternativ er å betale det inn som tilleggsforskudd når som helst innen 31/05/17, rentefritt. Venter du med å betale restskatten til oppgjøret er klart, til høsten, så blir det litt ekstra renter å betale.

 

Første innbetaling av forskuddsskatt for inntektsåret 2017 er 15/03 -har du bestilt/fått skattekort med forskuddsskatt?

 

Mottatt.

Jeg kommer til å betale skatt for all inntekt i 2016 + jan/feb/mars-2017 når jeg mottar skattekort med forskuddsskatt.

ENK ble registrert fra min side igår og det tar vel litt tid før papirer og reg. i Brønnøysund er i boks.

 

2: Det er ingen "beløpsgrenser" for hvor mye som kan trekkes fra, og at man går i underskudd i en oppstartsperiode er akseptert, for ikke å si forventet. Generelt sett, så kan grensegangen mellom hva som er driftsmidler som brukes i næring og hva som er til privat bruk, og hva som brukes litt til begge deler, være vanskelig. Internett og mobil (EK-tjenester) som også brukes privat finnes det konkrete beløpsregler for, samme som når arbeidsgiver dekker ansattes telefonbruk. Nettside kommer formodentlig utenfor det regelverket, og er sannsynligvis en 100% foretaksrelatert utgift. Av de tingene du nevner, så er antakelig klær det som er mest i grenseland. Uniformer og "beskyttelsesklær" (kjeledresser/overtrekkstøy osv) er fradragsberettiget; verneutstyr som hørselsvern, vernebriller, åndedrettsvern, osv osv likeså, men treningstøy er nok litt mer tvilsomt. Lignings-ABC er et greit oppslagsverk for alle slike problemstillinger; du finner den på Skatteetatens sider, men om klær sier den ikke noe mer konkret enn jeg har referert.

 

Takk for info!

Som jeg trodde er dette et litt vanskelig tema for nyetablerte som meg, siden det er en del utgifter som ligger i grenseland.

Jeg får bare prøve, når den tiden kommer, å sette opp det jeg mener er fradragsberettiget i kommende selvangivelse. Jeg går ut ifra at eventuelle feil-oppføringer her vil bli registrert og "fjernet" av de som behandler min rettede selvangivelse :sick: ?

 

3: Bilag for inntekter og utgifter skal ikke sendes inn, men oppbevares (i tilfelle "bokettersyn") sammen med regnskapet i en bestemt tid, som så vidt jeg vet nylig er redusert fra 10 til 5 år.

 

Flott!

 

Takk skal du ha Inge!

 

Har sitert en del inne i ditt innlegg over.

 

Det jeg har tenkt til å gjøre nå er å samle all inntekt fra 2016 og betale inn 45% skatt på dette via Alltinn slik at jeg kan få det ut av verden og starte opp på rett måte når ENK`et blir ferdig registrert og jeg mottar forskudsskattekort. De har de kontonumre og Kid nummer til meg for dette på nettsiden dems.

 

Jeg tenker at jeg ikke fører opp/regner ut noe som helst av det jeg mener kan trekkes fra på skatten, som kilometergodtgjørelse og andre div. utgifter - men istedet tar dette med på selvangivelsen når den kommer.

 

Er dette en grei plan for nå?

Lenke til kommentar

1: Husk at skattekort med forskuddsskatt må bestilles/søkes om hos Skatteetaten (og oppgi forventede næringsinntekter, altså overskuddet), det er ikke noe automatikk i at du mottar det når du registrerer et foretak hos Brønnøysund.
 

2: Om du har tatt med ikke-fradragsberettigede utgifter, så er ikke det noe som kommer til å bli oppdaget før du eventuelt får bokettersyn og gjennomgang av regnskapet; ellers er det ingen hos Skatteetaten som kan vite hva som ligger til grunn for tallene du har ført opp (f.eks. om det er arbeidstøy eller private klær du har utgiftsført som arbeidstøy, for å fortsette på det eksemplet) i næringsoppgaven, så at overdrevne fradrag blir oppdaget og fjernet (før du får ettersyn og potensielt straffeskatt), er ikke noe du kan regne med, nei.

 

3: Om du betaler inn f.eks. 45% skatt av næringsinntekter, uten å ta med driftsutgiftene i regnestykket, så kommer du antakelig til å få et betydelig beløp tilgode kommende høst; om du vil gjøre det slik (og har råd til det) er opp til deg. Det er ikke spesielt gunstig for likviditeten å "binde opp" mer penger i innbetalt skatt enn nødvendig, selv om du jo riktignok får de tilbake uti august-oktober engang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Husk at skattekort med forskuddsskatt må bestilles/søkes om hos Skatteetaten (og oppgi forventede næringsinntekter, altså overskuddet), det er ikke noe automatikk i at du mottar det når du registrerer et foretak hos Brønnøysund.

 

Bestiller ASAP :)

 

2: Om du har tatt med ikke-fradragsberettigede utgifter, så er ikke det noe som kommer til å bli oppdaget før du eventuelt får bokettersyn og gjennomgang av regnskapet; ellers er det ingen hos Skatteetaten som kan vite hva som ligger til grunn for tallene du har ført opp (f.eks. om det er arbeidstøy eller private klær du har utgiftsført som arbeidstøy, for å fortsette på det eksemplet) i næringsoppgaven, så at overdrevne fradrag blir oppdaget og fjernet (før du får ettersyn og potensielt straffeskatt), er ikke noe du kan regne med, nei.

 

Ojda. Da må jeg virkelig sette meg inn i, og forstå, hvor grensene går for fradragsberettigede utgifter. Ikke annet å forvente vel :)

 

3: Om du betaler inn f.eks. 45% skatt av næringsinntekter, uten å ta med driftsutgiftene i regnestykket, så kommer du antakelig til å få et betydelig beløp tilgode kommende høst; om du vil gjøre det slik (og har råd til det) er opp til deg. Det er ikke spesielt gunstig for likviditeten å "binde opp" mer penger i innbetalt skatt enn nødvendig, selv om du jo riktignok får de tilbake uti august-oktober engang..

 

Ja jeg tror jeg skal gjøre det slik - dvs jeg kan jo korte det inn en del da jeg vet jeg endte i minus - si 35-40% er vel "sikkert".

Takk igjen Inge (- se over) :)

 

Kan man risikere å ende opp med ikke å måtte betale skatt overhodet på enkeltmannsforetaket om man havner rikelig i minus?

Eksempel: Utdanningskostnader er ikke fradragsberettiget, men vedlikehold av utdanning er fradragsberettiget.

Etter at jeg utdannet meg har jeg tatt en del kurser som både går under kategorien "vedlikehold" og "videreutvikling". Disse kursene har vært svindyre, og utgiftene på disse alene tilsvarer 150% i forhold til min totale inntekt i 2016.

 

Det jeg lurer på er om det i hele tatt er noe poeng da å skrive opp "noe mer" på selvangivelsen..?...bortsett fra kilometer kjørt til og fra oppdrag..

Lenke til kommentar

Ja, om du går med underskudd i foretaket (enten i en oppstartsperiode, eller år om annet, men ikke hvert år i lengre tid; da er du litt ute og sykler i forhold til skatteetatens definisjon av næring; "aktivitet som er egnet til å gå med overskudd over tid"...), så kan det hende det ikke blir noe skatt (forbundet med foretaket) å betale, og det blir faktisk enda bedre: dette underskuddet (negativ næringsinntekt) kan dessuten trekkes fra i annen alminnelig inntekt, sånn som lønnsinntekt (NB: underskudd i næring får ikke virkning på trygdeavgiften, og heller ikke toppskatt/trinnskatt), renteinntekter, aksjeutbytte osv. Det er altså ingen grunn til å la være å føre opp berettigede utgifter, selv om næringsresultatet allerede er under null, i alle fall så lenge du har andre inntekter å trekke det fra i.

 

https://risanger.no/skatt-avgift/enk-penger-inn-ut

"Et underskudd i enkeltmannsforetaket går til fradrag i selvangivelsen i eventuell annen alminnelig inntekt samme år."

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært mulig å gi 2+ ville du fått det nå Inge :)

 

Da ser jeg ikke noe poeng i å betale noe forskuddsskatt for 2016 i øyeblikket, som jeg først planla. Jeg kan gjøre dette for januar-mars når jeg får første forskuddsskatt-blankett.

Jeg kom i underskudd så det sang og betalt ei tillegg relativt mye ekstraskatt hver måned i min hovedjobb (industriarbeider) siden jeg har baksmellangst.

 

Jeg venter med å gjøre noe med 2016 til jeg får selvangivelsen om et par måneder.

Lenke til kommentar

Et spørsmål ang. krav til dokumentasjon:

 

Vipps....er jo blitt et populært verktøy for småbedrifter, men dokumentasjon av hva beløpene som kommer inn her gjelder er jo svært magre.

Ifjor mottok jeg en del småbeløp fra forskjellige kunder - samtidig ble vipps-kontoen brukt til private overføringer til og fra venner/familie. I nettbanken kommer det jo ikke frem noenting, annet enn selve overføringene og hvem de er fra.

 

Selv om jeg hadde dedikert denne kontoen til "bedriften" (har gjort det nå) ville det ikke komme frem noen informasjon.

Jeg lurer derfor på, om man skulle få et bokettersyn, hva kreves av dokumentasjon i denne situasjonen?

Regner med at det ikke holder å si "den og den overføringen er privat" osv...

Lenke til kommentar

De overføringene som kommer fra kunder må du kunne "krysse" med en faktura eller kontantkvittering du har sendt/skrevet, som er dokumentasjonen på inntekten. Så vidt jeg kjenner til, så kreves det ikke videre dokumentasjon på det som er private transaksjoner, så lenge de er bokført som slike (innskudd fra/uttak til privat, kontoene 2055/2061).

 

Som du har oppdaget, så er det en fordel å prøve å skille privat og foretak best mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De overføringene som kommer fra kunder må du kunne "krysse" med en faktura eller kontantkvittering du har sendt/skrevet, som er dokumentasjonen på inntekten.

 

Huff...

Har du en løsning på hvordan jeg gjør dette enklest mulig?

Jeg kan ha 3 privattimer en kveld vetu, og alle vippser...hver gang :sick:...neste dag, samme greie..

 

Jeg tror jeg får føre opp vippsingene fra 2016 så godt jeg kan og innse at jeg har gjort litt feil i starten. Det er ikke mange overføringer det er snakk om og ikke mye penger. Så får jeg starte på ny frisk nå med dedikert vipps-konto og en eller annen form for dokumentering av hva beløpene gjelder.

Lenke til kommentar

 

Det er altså ingen grunn til å la være å føre opp berettigede utgifter, selv om næringsresultatet allerede er under null, i alle fall så lenge du har andre inntekter å trekke det fra i.

Har du ikke annen inntekt fører du det opp uansett, for du kan trekke det fra i neste års inntekt (fremførbart underskudd).

 

Flott system :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med Vipps faktura for bedrift?

 

Pris pr. faktura er 5kr + 0.65% av beløpet.

Dette er ikke veldig mye, og kan eventuelt legges til i fakturaen.

 

Får man her en historikk over sendte fakturaer og mottatte innbetalinger linket til hver faktura?

Jeg spør med tanke på muligheten for å hente disse opp ved et eventuelt bokettersyn.

 

Edit: Det er denne jeg ikke helt får taket på (bilde)

post-268618-0-48827900-1487272931_thumb.jpg

Er ikke alle bedrifter registreringspliktige lurer jeg på...

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Bedrifter som driver næringsvirksomhet er bokføringspliktige.

 

Foreninger og andre ikke-økonomiske organisasjoner (som også bruker Vipps) fører som regel en form for regnskap, men de er ikke bokføringspliktige.

 

Det DnB sier der er at Vipps er dokumentasjon på at du har fått betalt, men ikke hva du har gjort (og fått betalt for). Der må du ha et annet system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...