Gå til innhold

Erfaringar med Danske Bank?


Anbefalte innlegg

Har i dag DNB og er veldig nøgd med nettbank og det meste eigentleg, men eg kan få betre rente på lånet gjennom Danske Bank, så eg vurderer å bytte.

 

Er de som har Danske Bank nøgd med banken? Tenker då mest på nettbank, bruken i det daglege kundeservice, sjølv om det ikkje er så veldig ofte eg har behov for det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg var DNB-kunde frem til mars i år da Tekna fikk forhandlet frem gode avtaler hos Danske Bank.

Flytteprosessen var selvsagt et slit, men menneskene jeg snakket med var hyggelige.

 

Det som gir meg en bismak er dog hvor elendig nettbanken og mobilbanken er. F.eks så kan man ikke kopiere inn KID-nr i mobilbanken, mobilbanken er ikke koblet til digipost-regninger (så man må manuelt taste inn 30+ siffer i KID ved å task-switche og ta 4-5 siffer om gangen).

Videre så gis det ingen varsel what so ever fra mobil-appen; ingenting om nye efakturaer, ingenting om saldo, ingenting om penger som kommer inn og avtalegiroer på vei ut osv osv osv. Alt dette fungerte 100% hos DNB.

At jeg har gitt tilbakemeldinger på alt dette til danske bank både via chat og tilbakemeldingsskjemaer om brukeropplevelse uten at noen ting skjer er også litt irriterende.

 

I nettbanken (på PC), så skriker designet og funksjonaliten av 2009. Man må logge inn på nytt med bankID om man ønsker å åpne en lenke i ny fane, og det er flere bugs i systemene for efaktura, varslinger, osv.

 

Det verste er dog at ALT må signeres med bankID: skal man legge til et sms-varsel på lav saldo så må man signere med bankID. Skal man legge til en ny månedlig betaling, ny bankID. Det føles litt som en gammel windows-versjon som vil du skal restarte for hver minste ting.

 

Så i dag snakket jeg med DNB om finansieringsbevis til ny bolig og siden de matcher renten jeg har fra Danske Bank (2.07%. 85% låneramme, 9.5M boligverdi), så hopper jeg gladelig tilbake til DNB.

De har en langt mer software-minded approach til det å drive bank. Jeg som forbruker vil ha et enkelt forhold til økonomien min og apper og nettjenester i kontinuerlig utvikling som gjør ting intuitivt og enkelt og helst litt morsomt også. Dette får virkelig gjengen i DNB til.

 

Edit: kundeservicen er også mye bedre i DNB. Der kan jeg få hjelp når som helst på døgnet på mobil og chat. Hos danske bank er det lange ventetider og det er ikke alltid du får hjelp og må stille deg i ny kø.

 

Tldr; danske bank har hyggelige folk og bedritne tjenester på nett og mobil.

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble også bitt av den noe begredelige tekniske løsningen til Danske Bank. Fikk lånetilslag der og var klar for å gå for det, men så gikk det rett og slett ikke an å logge inn i nettbanken. Jeg hadde BankID utstedt av DNB, og det mente de at ikke gikk og at jeg måtte få BankID fra Danske Bank isteden, så gikk noen runder med legitimering med pass osv for å få utlevert denne BankIDen, men den ga bare feilmelding ved innlogging (virket som de ikke taklet at det var flere BankIDer tilknyttet en person, jeg hadde jo fortsatt den fra DNB).

 

Var masse frem og tilbake med support, men de klarte aldri å faktisk gi meg tilgang til nettbanken, så da var det løpet kjørt og jeg valgte en annen bank.

Lenke til kommentar

Jeg ble også bitt av den noe begredelige tekniske løsningen til Danske Bank. Fikk lånetilslag der og var klar for å gå for det, men så gikk det rett og slett ikke an å logge inn i nettbanken. Jeg hadde BankID utstedt av DNB, og det mente de at ikke gikk og at jeg måtte få BankID fra Danske Bank isteden, så gikk noen runder med legitimering med pass osv for å få utlevert denne BankIDen, men den ga bare feilmelding ved innlogging (virket som de ikke taklet at det var flere BankIDer tilknyttet en person, jeg hadde jo fortsatt den fra DNB).

 

Var masse frem og tilbake med support, men de klarte aldri å faktisk gi meg tilgang til nettbanken, så da var det løpet kjørt og jeg valgte en annen bank.

 

Haha!

 

Dette husker jeg!

Fy flate for et bankID-spetakkel det var å få tilgang til nettbanken. *ALLE* andre institusjoner kan benytte BankID fra andre banker, men Danske skulle ha sitt eget system med en app som «sidevogn» som man måtte logge inn med.

 

Dessuten, der hvor DNB klarer seg med pin sammen med BankID på Mobil (som danske ikke engang støtter), så må man i Danske alltid alltid alltid både bruke telefonen og fullt bankID-passord. Fy flate så tungvint.

 

Samme gjelder jo når man handler på nettet osv.

Lenke til kommentar

Uhm, jeg er forsåvidt enig at Danske bank har en litt tungvint nettbank og mobilbank i forhold til f.eks dnb.

 

Men min erfaring er at andre bankers bankid selvsagt funker fint med danske, og motsatt. Jeg har hatt danske i halvanna år med nordea bankid og bankid på mobil. Jeg fikk nettopp danske banks "mobil-id-lignende ting", og den fungerer da helt fint hos andre banker og hos staten. Den tok ca 10min å sette opp over telefon.

 

Og det var ingen som ville nærme seg renten som danske bank hadde, så jeg er vel egentlig fornøyd. Sparte ganske mye i måneden for 1min merarbeid.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har inntrykk frå andre at nettbanken er begredelig, så det er dumt. Skulle gjerne blitt i DNB, har vore veldig nøgd med nettbank, kundeservice og det meste, men eg må i så fall betale ganske mange tusen i året for det pga. høgare rente. Har spurt DNB fleire gonger, men dei vil ikkje røre renta, så då mistar dei meg som lånekunde. Det er no snakk om eit halvt prosentpoeng forskjell. Hadde eg ikkje hatt lånet så ville eg aldri vurdert å skifte.

 

I det daglege er eg heldigvis sjeldan innom nettbanken og det aller meste går på Avtalegiro. Ikkje så ofte eg er inne og endrar på saker og ting, og når eg må, så får det heller ta litt lengre tid.

 

Eit anna alternativ er Gjensidige. Litt høgare rente der enn hos Danske Bank, men godt under DNB.

 

Må vel ha endå ei kodebrikke for Danske Bank då. Brukar stort sett mobilbank, men på jobb offshore er det enklare med brikke.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Spørs om det ikke er lurere å spørre DnB etter du har fått et skriftlig tilbud fra Danske. De taper mer på å miste en kunde enn å gi deg lavere rente.

 

Jeg får som sagt 2.07% nom.

Ein må altså få skriftleg tilbod før DNB er interessert i å endre på renta?

 

Kan jo gjere eit forsøk. Har ein kontaktperson i banken som eg har kontakta nokre gonger på epost, men aldri fått svar ein gong. Så mykje for Saga...

 

Spør eg i kundesupport på chat eller er det andre måtar å få kontakt med nokon som kan vere meir behjelpelege? Kan jo for så vidt ringa den kontaktpersonen og sjå om det i det heile tatt er nokon der.

 

Takk for gode svar, TwinFlower. :)

 

Du har meir i lån og dei kan kanskje gå med på lågare rente i ditt tilfelle, men dei burde kunne tilby noko betre enn 2.65%.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er iallefall at du må vise til et tilbud eller true med å bytte bank. Da har de alltid justert eller matchet for meg.

 

Goodwill for lang å tro kunde er ikke noe som heter i noen bransje.

Samme gjelder jo forsikringspremier osv.

 

Senest for noen uker siden fant jeg ut med en tilfeldighet at jeg kunne oppgradere fiberlinjen min fra 60/60 til 200/200 for hundre kroner *mindre* per måned.

 

Man må altså være på hugget i alle kundeforhold for å få noe tilbake. Husk at de som jobber i selskapene ikke blir belønnet for å gi noen lavere renter, premier eller liknende.

 

 

Edit:

Jeg byttet likevel fra DnB til Danske i mars ettersom nå skulle Tekna stå for forhandlingene for samtlige medlemmer som var kunde hos de. Jeg ble altså fristet av tanken på å slippe og mase om ny rente hvert forbaska år og flyttet uten å gi DnB sjans til å hindre meg.

 

I dag når de ringte for å tilby finansieringsbevis så sa rådgiveren på eget initiativ at de «selvsagt skulle matche betingelsene jeg hadde».

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Mobilbank brukar eg sjeldan til meir enn å sjekke saldo, betale faktura eller overføre pengar. Dei har forbetringspotensial på den, men det er først og fremst nettbanken som er bra, ikkje mobilbank. No har dei nyleg laga ny mobilbank der ting skal utviklast underveis, så me får sjå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har ingen problemer med å logge inn med bankid fra annen bank på nettbank og Danske Bank. Synes nettbanken er litt kronglete, men bruker i hovedsak andre banker.

Når det gjelder apper for mobil så synes jeg ingen slår Sbanken. DnB er heller ikke i nærheten av Sbanken.

Det er ingenting i veien for å flytte lånet og benytte annen bank som sin dagligbank, men i begynnelsen kan man jo late som om emigrerer over. Hva man enn gjør så bør man aldri avslutte kundeforholdet til tidligere banker, men bare la kontoen stå ubrukt.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å logge inn med bankid fra annen bank på nettbank og Danske Bank. Synes nettbanken er litt kronglete, men bruker i hovedsak andre banker.

 

Når det gjelder apper for mobil så synes jeg ingen slår Sbanken. DnB er heller ikke i nærheten av Sbanken.

 

Det er ingenting i veien for å flytte lånet og benytte annen bank som sin dagligbank, men i begynnelsen kan man jo late som om emigrerer over. Hva man enn gjør så bør man aldri avslutte kundeforholdet til tidligere banker, men bare la kontoen stå ubrukt.

 

Alle vilkåra eg har sett spesifiserer at du må ha lønnsinngang i den banken og bruke den i det daglege. Kan sjølvsagt ha Mastercard ein anna stad, som eg har, men skal tru om ein kan behalde alle avtalegiroar i gamlebanken og berre overføre eit fast beløp etter løn kvar månad. Når alle avtalegiroar først er satt opp går jo det meste automatisk, så det er vel ikkje noko stor sak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alle vilkåra eg har sett spesifiserer at du må ha lønnsinngang i den banken og bruke den i det daglege. Kan sjølvsagt ha Mastercard ein anna stad, som eg har, men skal tru om ein kan behalde alle avtalegiroar i gamlebanken og berre overføre eit fast beløp etter løn kvar månad. Når alle avtalegiroar først er satt opp går jo det meste automatisk, så det er vel ikkje noko stor sak.

Jo, men ingen banker følger opp dette. Du kan bare føre over pengene til annen konto når lønna kommer.

 

Når løsningene er dårlige får man først vite detter ETTER man har tegnet avtale og konvertert.

Lenke til kommentar

Danske viste meg og godsfruen fingeren da Juristforbundet forlot Akademikerne-paraplyen og gikk til Handelsbanken. Vi beholder lånerenta (men det var fordi vi ringte og kremtet litt og ville følge etter JF), men nå har høstens prislister kommet - 25,- kr i måneden i programabonnement og 2,- og 3,- kr for betaling av eFaktura og fakturaer med KID.

 

Mobilbanken var helt grei for mine behov, men den nye de har kommet med nå er sluggish og lite responsiv sammenlignet med den gamle.

Lenke til kommentar

Det vart ny bank. DNB ville ikkje matche renta til DB.

 

Kjem framleis til å ha DNB og enkelte tenester der, men lånet skal over.

 

Det kan vere greit, som Twinflower nemner, at eg er del av ein større avtale som kan halde prisane lågare utan at eg treng ta affære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...