Gå til innhold

Solgt bil på finn.no. Kjøper sier bærearm er knekt og vil heve kjøpet


Anbefalte innlegg

Alt blir komplisert av at bilen befinner seg langt unna, og i praksis har kjøreforbud. Er vel temmelig uaktuelt å frakte på henger også.

 

Hvis trådstarter har økonomisk rygg til det, ville jeg vurdert å la kjøper få tilbake 7K, men først etter at bilen ved selvsyn, er registrert vraket i kjøretøyopplysningen hos Vegvesenet.

 

Her er det vel en kjøper som ikke hadde råd til annet enn titusenkroners-bil, så jeg for min del ville ikke sovet godt ved å tenke på problemene vedkommende fikk i fanget. Det var jo egentlig bare "flaks" eller tilfeldig at kollapsen kom rett etter salg, men kunne like gjerne skjedd uken før "mens den var min" ville jeg tenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært i kontakt med en kollega som har solgt og kjøpt tilsvarende billigbiler I mange år. Han er også enig i at jeg har alt mitt på det tørre her, og det er ikke urimelig å forvente at en bil til 10.000kr kommer til å måtte bli påkostet i form av reparasjoner. At første feilen kom bare et par dager etter overtakelse er veldig leit, men bilen fungerte fint når den ble prøvekjørt på fredag, så verken kjøper eller selger hadde noen forutsetning for å vite at armen ville knekke etter så kort tid.

 

Jeg skal sende en høflig melding i morgen hvor jeg avslår "kravet" om heving av kjøp så får vi se hvordan det går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er også enig i at jeg har alt mitt på det tørre her

 

Det er også jeg enig i, at du juridisk er.

 

Jeg bare ville løst det på annen måte enn å ta strid om det.

 

dvs. sett meg fornøyd med å sitte igjen med 3000, mens motparten kom økonomisk uskadet fra det og slapp med skrekken.

 

Alternativer med rep/bilverksted virker heller ikke fristende fra mitt ståsted, selv om det under andre omstendigheter ville vært mer opplagt.

Lenke til kommentar

Som noen skriver over her, denne hendelsen hadde vært meget vanskelig å forutse, enten er den hel eller knekt. Du solgte den hel, kanskje en liten sprekk som du ikke visste om, men som kjøper kunne ha undersøkt før kjøp.

 

Bilen er solgt, len deg tilbake og se ann situasjonen. Truer kjøper med det ene eller det andre, vent på papir i posten. Tomme trusler ignorerer du da du har alt på det tørre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg kan ikkje sjå at denne bilen er i vesentleg dårlegare stand enn kjøparen hadde grunn til å forvente, dette med utgangspunkt i salgsprisen på berre 10 000 kr eller 3x vrakpanten som bilen er verdt uansett stand. Med full tank så har bilen ein objektiv verdi på minst 4000 kr også med køyreforbod. I tillegg er den EU-godkjent, så ved å bytte bærearm så har ein bil i 1,5 år til.

Det er også snakk om ein snart 20 år gamal bil.

 

På finn.no finn eg berre ein slik bil til sals, den har gått litt lengre og har ein utsalgspris på litt over det doble av det du solgte bilen for.

Lenke til kommentar

Har sendt en melding til kjøper og informert om mitt ståsted i saken.

De skulle høre med en advokat og komme tilbake igjen til meg. Avventer saken nærmere.

 

Husk at kjøpers advokat er betalt for å finne eit eller anna argument som støtter kjøpers sak. '

Så når kjøper kjem tilbake og påstår at advokaten meinar at du hadde opplysningsplikt om bærearma, så er det på ingen måte fasiten.

Lenke til kommentar

Husk at kjøpers advokat er betalt for å finne eit eller anna argument som støtter kjøpers sak. '

Så når kjøper kjem tilbake og påstår at advokaten meinar at du hadde opplysningsplikt om bærearma, så er det på ingen måte fasiten.

Støttes! 

 

For det ene er du uten mulighet for å sjekke om det advokaten faktisk sa var det den andre parten syntes han sa/ønsket å høre. 

For det andre er du uten mulighet til å sjekke om det du får gjentgitt var alt advokaten sa eller bare den delen som passet best. 

For det tredje er du uten mulighet til å sjekke hva den andre parten først fortalte advokaten. Var det hele historien eller den delen som passet best? 

 

Melder de seg "etter advokatsamtale"  bør du etter mitt syn kreve saken tatt til forliksrådet, deretter gjøre klart at reklamasjonsbehandlingen hos deg er avsluttet inntil den ligger der. Da vil du se hvor mye hold det faktisk var i advokatens råd. 

 

Husk: Du risikerer ca 2000 kr (+ avgjørelsen) ved at saken tas til forliksårdet. Den andre parten risikerer det samme og må legge ut den summen, i tillegg er det de som a) praktisk må ta saken der og b) møte ved ditt forliksråd (ved ulike kommuner). Er ikke de villige til å ta den riskioen har den neppe noen reell sak... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet er vel den normale instansen for slike kjøp.

Jeg tror dette kan gå begge veier hos forbrukerrådet. At bilen er ukjørbar etter bare et par dager, er en ganske stor feil (men uvisst om det er en mangel). Jeg har sett lignende saker der f.eks motor har havarert i løpet av første måneden etter kjøp, der kjøpet ble hevet etter behandling hos forbrukerklageutvalget. Forskjellen er at i dette tilfellet er det en feil som kanskje kan fikses på en billig måte? 

Det hadde vært interessant å vite hvor mye det koster å fikse dette på et verksted.

 

Jeg ville prøvd å løse dette utenom forbrukerrådet, selv om det kostet en tusenlapp eller to. Heves kjøpet er jeg usikker på hvor bilen skal overleveres. Jeg fant ingenting i kjøpsloven. Da jeg hevet kjøpet på en bil (kondemnert og ulovlig fikset), fastslo klageutvalget at bilen skulle leveres til meg, mener jeg å huske. Da fikk jeg også forsinkelsesrente på hele beløpet jeg betalte for bilen. Det er dyrt for selger å tape hos klageutvalget...

Lenke til kommentar

Melder de seg "etter advokatsamtale"  bør du etter mitt syn kreve saken tatt til forliksrådet, deretter gjøre klart at reklamasjonsbehandlingen hos deg er avsluttet inntil den ligger der. Da vil du se hvor mye hold det faktisk var i advokatens råd. 

 

Husk: Du risikerer ca 2000 kr (+ avgjørelsen) ved at saken tas til forliksårdet. Den andre parten risikerer det samme og må legge ut den summen, i tillegg er det de som a) praktisk må ta saken der og b) møte ved ditt forliksråd (ved ulike kommuner). Er ikke de villige til å ta den riskioen har den neppe noen reell sak... 

 

Trådstarter bør også være oppmerksom på at forliksrådet er et politisk valgt meklingsorgan, vanlegvis beståande av folkevalgte politikarar utan juridisk kompetanse.

Forliksrådet sin rolle er å mekle i tvister av mindre omfang, ein vil derfor ofte oppleve at forliksrådet er meir opptatt av at partane skal møtast på midten for å unngå at saka går vidare i rettssystemet enn å vurdere kven av partane som har rett.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...