Gå til innhold

Krav om fødselsnummer ved netthandel


Anbefalte innlegg

Mange norske netthandelsider bruker betalingsformidleren Klarna. Ved kjøp gjennom disse blir man bedt om å oppgi fødselsnummer, åpenbart fordi Klarna tilbyr betalingsmetoder som innebærer betalingsutsettelse/finansiering og dermed har behov for å gjøre en kredittsjekk. Imidlertid er det også et valg om å hoppe over inntasting av fødselsnummer. Da får man bare tilgang til de betalingsmetodene hvor man betaler umiddelbart (f.eks. kortbetaling).

 

Her om dagen kom jeg over en side som bruker en annen betalingsformidler som heter Qliro. Denne spør også om fødselsnummer, men har ingen mulighet til å hoppe over, dvs. det er obligatorisk å taste fødselsnummer selv om man betaler der og da med kort. Vil man ikke oppgi fødselsnummeret sitt må man avbryte kjøpet. Har de lov til å kreve dette? Jeg kan ikke se at de har noe saklig behov for å få vite kundens fødselsnummer når det ikke er et kredittkjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro Qliro er rapporteringspliktig etter Hvitvaskingsloven, og dermed må forholde seg til §12:

§ 12.Kundetiltak når kunden er fysisk person

(1) Når kunden er en fysisk person, skal følgende opplysninger innhentes om kunden: a) navn b) fødselsnummer, D-nummer eller, dersom kunden ikke har slikt nummer, annen entydig identitetskode. 

 

Lenke til kommentar

Hentet fra Datatilsynet sine sider:

 

Fødselsnummer samles inn av mange nettbutikker og nettjenester i forbindelse med kjøp på faktura eller avbetaling. Dette er lov dersom fødselsnummeret skal brukes for å utføre en kredittvurdering av kunden. Dette er regulert i personopplysningsloven § 12.

 

Dersom en nettbutikk eller nettjeneste skal kredittvurdere kunder ved hjelp av fødselsnummer, må fødselsnummeret slettes når kredittvurderingen er utført.

 

Nettbutikker har normalt ikke lov til å behandle fødselsnummer av andre årsaker enn for å gjøre kredittvurdering. Når vurderingen er gjort, skal fødselsnummeret slettes (personopplysningsloven § 28).

 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/lover-og-regler/avgjorelser-fra-datatilsynet/2016/nettbutikker-kan-ikke-lagre-fodselsnummer/

 

- Ut fra info på siden jeg referer til, høres det ikke riktig ut at man må oppgi fødselsnummer når man skal handle med kort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva hjelper med norsk lovverk på utlanske sider? Bruk heller eulovgiving i så fall.

Uansett ville jeg vært skeptisk mistenker svindel. Men merker også en del cdkeys selgere og ebay selgere ber om personnummer ved fortolling, så ville styrt unna. Be de sende uten krav ellers får de droppe bestillingene. Når de ikke opplyser om det før salg.

 

Folk for mene hva de vil om Klarna men ser de useriøse, når de først tar betalt for alt, også deler de opp, flere betalinger som det ser ut som man betaler mere en hva de gjør, hadde gått for paypal eller payex istedenfor selv om det blir gebyr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hentet fra Datatilsynet sine sider:

 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/lover-og-regler/avgjorelser-fra-datatilsynet/2016/nettbutikker-kan-ikke-lagre-fodselsnummer/

 

- Ut fra info på siden jeg referer til, høres det ikke riktig ut at man må oppgi fødselsnummer når man skal handle med kort.

Qliro AB driver med finansieringsvirksomhet, og har konsesjon i Norge fra Finanstilsynet: https://www.finanstilsynet.no/konsesjonsregisteret/detail/?id=201270

 

Det er riktignok Finansinspektionen i Sverige som er tilsynsmyndihet, men jeg tror nok tilnærmet samme regelverket gjelder der, med tilhørende rapporteringsplikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...