Gå til innhold

PSN - 3åring kjøpte Destiny 2 for 639,-(!)


Anbefalte innlegg

 

  • Angreretten kan ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen eller mottatt datafiler på egen server, eller der lisenskode/-informasjon er gjort tilgjengelig.(jf. Ang Angreretten § 22, punkt g og n)

 

 

Dette gjelder ikke i trådstarters tilfelle, da han ikke har lastet ned noe som helst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS: Kunne vært verre hvis du ikke hadde oppdaget det, og poden hadde handlet "Complete Edition" av spillet. Se på det som en lærepenge, en noe dyrkjøpt en.

Det var en fin måte å se det på!

Det er "bare" 639 kroner, men det er hele greia med at en så enkel operasjon som en tilbakebetaling, blir så komplisert. Bare for.

 

Det som irriterer mest. Ræva kundeservice!

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Det var en fin måte å se det på!

Det er "bare" 639 kroner, men det er hele greia med at en så enkel operasjon som en tilbakebetaling, blir så komplisert. Bare for.

Enig der. Selv handler jeg mest på Steam, og der er det veldig enkelt. Kan rett og slett velge hvor du vil ha pengene. Du kan til og med laste ned og spille spillet opp til 2 timer i løpet 14 dager.

 

Sony ville ikke tapt ei krone om det var lett å angre på spillkjøp. Faktisk ville de gjort at lommeboka satt litt løsere på folk.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig der. Selv handler jeg mest på Steam, og der er det veldig enkelt. Kan rett og slett velge hvor du vil ha pengene. Du kan til og med laste ned og spille spillet opp til 2 timer i løpet 14 dager.

 

Sony ville ikke tapt ei krone om det var lett å angre på spillkjøp. Faktisk ville de gjort at lommeboka satt litt løsere på folk.

Det Sony får ut av dette er 639 kroner og en irritert kunde. Bokstavelig talt.

 

En irritert kunde koster mange ganger mye mer enn 639 kroner.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det Sony får ut av dette er 639 kroner og en irritert kunde. Bokstavelig talt.

 

En irritert kunde koster mange ganger mye mer enn 639 kroner.

 

Jeg ville nå ha sluttet å kjøpe ting hos dem digitalt, og heller gått til fysisk anskaffelse. Sony skal ikke ha muligheten til å bryte norske lover.

 

Blir spennende å høre om Forbrukerrådet har innspill eller om de bare henviser til lovverk.

Oppretter også reklamasjon på trukket beløp i banken. Bare for.

 

Krysser fingrene for deg. Dette er så forbrukerfiendtlig som man får det. At noen i tråden her mener du "griner" eller noe annet får du bare ignorere. Du har ikke gjort noe feil, og kunne heller ikke vite at barnet ditt kom til å gjøre noe slikt. Men nå vet du det til neste gang ved å ha en ekstra kode, men dette er ikke din skyld uansett hvordan enkelte her prøver å vri og vende på det. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Etter nærare undersøking kan det sjå ut til at Merko. har rett. Angrerettloven § 22 bokstav n: Angreretten gjelder ikke avtaler om: n) levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium, dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt.

 

Ein viktig føresetnad for at angreretten skal falle bort i dette høvet, er at forbrukaren må informerast om at angreretten ikkje er gjeldande. Eg er usikker på kor strengt dette kravet vert tolka, men eg trur Forbrukarrådet kritiserer dei digitale spelbutikkane for å ikkje opplyse dette godt nok og at angreretten dermed er gjeldande likevel.

 

Playstation Store var ein av dei butikkane Forbrukarrådet hevda ikkje følgjer krava for at angreretten skal falle bort, men det kan hende dei har endra praksis det siste året sidan artikkelen blei publisert. Det kan vere verd å undersøke om Playstation Store opplyser at angrerett ikkje er gjeldande ved kjøp, eller om dei har gøymt det vekk i lange vilkår. Dersom du sender saka til Forbrukarrådet bør du undersøke dette, då eg trur det kan vere utslagsgivande. Ver merksam på at Forbrukarrådet kan ha noko lang behandlingstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det en del viktige ting man må få med seg : 

1 : Kjøpet ble gjort av et mindreårig barn som fikk tak i enheten i et uoppmerksomt øyeblikk.
2 : Produktet ble ikke lastet ned til enheten det er snakk om.

Hvis du er inne på en butikk sammen med barnet ditt og barnet ditt plukker opp et objekt mens du snakker med selgeren så betyr det ikke at du skal kjøpe det produktet, ofte er det butikken selv som må ta ansvaret fordi de gjorde produktet enkelt tilgjengelig for små barn som kunne utnytte dette.
Når det gjelder digitale produkter bør det ligge inne en liten beskyttelse for de som er såpass uheldig at sånt skjer, det er faktisk ikke noe negativt i å sørge for at kunden er tilfreds, faktisk så vil kunder som opplever å bli tatt seriøst langt mer hyggelige å ha med å gjøre enn de som blir behandlet som kun en inntektskilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville nå ha sluttet å kjøpe ting hos dem digitalt, og heller gått til fysisk anskaffelse. Sony skal ikke ha muligheten til å bryte norske lover.

 

Ja, for da får man noe tilbake om man angrer kjøp.. I dette tilfellet, fikk han hvertfall et beløp tilbake som han kan bruke på andre ting i Sonys butikk.

 

Her er det en del viktige ting man må få med seg : 

 

1 : Kjøpet ble gjort av et mindreårig barn som fikk tak i enheten i et uoppmerksomt øyeblikk.

2 : Produktet ble ikke lastet ned til enheten det er snakk om.

 

Hvis du er inne på en butikk sammen med barnet ditt og barnet ditt plukker opp et objekt mens du snakker med selgeren så betyr det ikke at du skal kjøpe det produktet, ofte er det butikken selv som må ta ansvaret fordi de gjorde produktet enkelt tilgjengelig for små barn som kunne utnytte dette.

 

Punkt 1 kan ikke Sony klandres for. 

Punkt 2 Produktet ble kanskje ikke lastet ned, men fremdeles mottatt digitalt.

 

Nå kjenner jeg ikke til Destiny 2, men på mange andre spill så mottar man "goder" i andre spill dersom man kjøper X spill. Feks Blizzard kjører jo på med slike kampanjer. Tror EA også har mye sånt.

Så selvom man ikke installerer akkurat det spillet, så kan man fremdeles motta fordeler andre steder.

 

Når det er sagt, så burde alle plattformer kjøre på med Steam sitt eksempel, hvor man faktisk kan prøve varen i et par timer, så returnere mot pengene tilbake dersom man ikke er fornøyd (veldig likt vanlig angrerett på fysiske produkter).

Men er nok ikke siste gang man ser en post hvor noen går på en smell, så forventer de at forbrukerrådet skal rydde opp etter dem. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet bekrefter at det dessverre er lite å gjøre. Sony bestemmer selv hvordan de refunderer.

 

Jaja. Da vet jeg det. Blir ingen flere kjøp i den butikken hverken fra meg eller ungen. Fjerner likesågodt all kortinformasjon på kontoen min.

 

 

Takk for alle kommentarer og innspill. ?

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Hvis du er inne på en butikk sammen med barnet ditt og barnet ditt plukker opp et objekt mens du snakker med selgeren så betyr det ikke at du skal kjøpe det produktet, ofte er det butikken selv som må ta ansvaret fordi de gjorde produktet enkelt tilgjengelig for små barn som kunne utnytte dette.

Er butikken her også ansvarlig når ungen tar med seg denne varen til kassen og gjennomfører kjøpet på egen hånd med tilgjengelige penger?

 

 

Ellers er jeg enig i at alle butikker bør ha returordning for kjøp av digitale spill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Forbrukerrådet bekrefter at det dessverre er lite å gjøre. Sony bestemmer selv hvordan de refunderer.

Helt på trynet rett og slett.

 

Får håpe de endrer policy, men det tviler jeg egentlig på når de har holdt på slik i alle år.

Lenke til kommentar

Dårlig råd om man vil fortsette å ha en PS-konto. Både Sony, Steam, og mange andre instabanner deg om du prøver deg på chargeback.

Ja. Jeg undersøkte litt og jeg gjør absolutt ikke dette.

Det er jo en logisk handling fra Sony igrunn. Da sier jeg jo at kontoen min er utenfor min kontroll.

Lenke til kommentar

Er butikken her også ansvarlig når ungen tar med seg denne varen til kassen og gjennomfører kjøpet på egen hånd med tilgjengelige penger?

 

 

Ellers er jeg enig i at alle butikker bør ha returordning for kjøp av digitale spill.

En vanlig butikkmedarbeider kan se at den personen som handler er mindreårig, hadde jeg stått i kassen og en 3 åring kom bort med en leke hadde jeg spurt etter foreldrene tvert.

Når dette kan skje på en enkel måte på en nettbutikk betyr det jo at sikkerheten for gjennomført kjøp er for dårlig, det er jo ikke eier som faktisk handler for flere hundre kroner, men et annet familiemedlem (eller venn) som har mulighet via en av eiendelene til vedkommende.

Man kan vel si det sånn at når man må passe på at Visa kortet ikke er tilgjengelig på Mobilen sin fordi en unge som leker seg med mobilen din kan risikere å bruke pengene til familien under en lek han / hun kanskje ikke forstår at vi derfor må endre litt på hvordan digitale aktører kan holde på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...