Gå til innhold

Megler har stjålet bilde - neste skritt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du sendt faktura med MVA, uten å være MVA-registrert i Brønnøysundsregisteret, kan de bare se bort fra fakturaen og i værste fall anmelde deg for MVA-unndragelse. Hvor skal du i så fall levere MVA-beløpet?

Som enkeltmannsforetak kan du skrive ut fakturaer for inntil 49,999,99 før du må betale MVA. (Du er skattepliktig fra første krone, hvis duhar annen inntekt).

Og du må være MVA-registrert før neste faktura kan skrives. Faktura skal være merket med org.nr + MVA (987665421 MVA) for at du kan skrive ut moms =MERVERDIAVGIFT.

 

Men til saken din - du har krav på honoar for bildebruk, dersom ikke annet er avtalt. Så spørs det under hvillke premisser du leverte med. Det er ingen lov som sier du kan ta 3 gangern, men en uskreven praksis som jeg syntes er helt OK. Misbruk bør og skal straffes.

 

Se mine bruksbetingelser (som jeg alltid leverer med bilder)

 

Lykke til...

Lenke til kommentar

MVA kan ikke settes på faktura før man er avgiftspliktig; søknad om dette må sendes og godkjennes før man kan kreve MVA. Problemstillingen for mange er at merverdiavgift skal betales til staten for første krone over 50.000, _men_ man får ikke kreve merverdiavgift før søknad er godkjent. Søknad kan først sendes når man er på 50.000 i inntekt. Så dette er offentlig kløneri på høyt plan. Enkelte saksbehandlere viser mer fleksibilitet her enn andre, men forvent altid det verste ;)

 

Faktisk fikk jeg beskjed av skatteetaten om at jeg ikke burde betale mva på inngående faktura som ikke fulgte bokføringsloven; uansett. Dvs om typisk "MVA" ikke står bak org.nummer så er det ikke gyldig og kan ikke brukes for å beregne inngående mva (fradrag) mot utgående (mva til dine kunder).

 

Det er også en rekke andre kriterier som er påkrevd for at det skal være gyldig bilag i regnskapet, oppfølger ikke bilaget reglene så kan man se bort fra MVA delen fullstendig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...