Gå til innhold

Megler har stjålet bilde - neste skritt?


Anbefalte innlegg

Under salg av min egen bolig tok jeg flesteparten av bildene selv, men brukte eiendomsmegler. Bildene ble sendt til megler, men meglerbyrået fikk aldri tillatelse til å bruke bildene i fremtiden.

 

Jeg ser nå at eiendomsmeglerne i samme firma bruker mine bilder til salg av andre eiendommer. Det dreier seg da om såkalte område-bilder.

 

Jeg har sendt aktuelle meglere en epost og gitt beskjed om at bruken er ulovlig, hvorpå jeg så fikk svar om at de skulle fjernes. Jeg svarte da med et krav om økonomisk kompensasjon for bildebruken som allerede har blitt gjort. Denne eposten har de unnlatt å besvare, og bildene er fortsatt ikke fjernet - dvs. fortsatt synlige i prospektet på finn.no (og jeg antar de også er brukt i det trykte prospektet).

 

Jeg trenger råd, hva er neste steg? Hvordan går jeg frem? Er det nå jeg skal koble inn advokat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dokumentert bruken i pdf, vurderer også å dra på visning for å sikre meg et eksemplar av det trykte prospektet.

 

Men altså, regning fremfor brev via advokat? Har ikke eget firma, men har heller ikke så mange faktureringer pr. år (2-3 stk.) at jeg trenger dedigert system til dette.

Lenke til kommentar

sendregning.no.

 

Det er først når du har sendt en regning, og den ikke blir betalt, du har et reelt økonomisk krav. Når de har fått fakturaen så har de to valg, enten ignorere kravet eller betale det. Ignorerer de kravet så fortsetter du prosessen til inkasso, og da må de evnt sannsynliggjøre at kravet ikke er reelt.

Lenke til kommentar

Da synes jeg at det er rimelig å fakturere dem for minst det beløpet (5000,-) eller gjerne mer. Jeg hadde vel bedt om mer om det var hovedvekt på dine bilder, men det må du nesten få avgjøre selv.

 

 

Husk at dette kravet (i mine øyne) fyller to funksjoner; du skal få betalt for at de bruker ditt verk, og de skal lære at det svir mer enn det smaker å bruke bilder de ikke har betalt for.

Lenke til kommentar

Så lenge megleren ikke vil ha en dialog med deg ser jeg ingen grunn til å ikke ta full pris, det er bedre og ha et pressmiddel som svir når/hvis det blir en diskusjon i etterkant.

 

Og spesifiser fakturaen utifra grunnen for at du sender faktura, bildepris, straffegebyr, etc.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...