Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Midtøsten konflikt - Israel - Historie


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg jobber med en historieoppgave om midtøsten, og jeg har et par spørsmål som jeg lurer på om noen som kan litt mer om dette kunne hjulpet meg med.

 

Som jeg forstår det har Israel vunnet en haug med kriger mot nabolandene sine etter staten ble opprettet etter andre verdenskrig. Jeg vet at Israel har fått mye militær hjelp fra USA, men har de hatt det hele veien? I 1948 for eksempel, vant Israel krigen mot nabolandene (Egypt, Irak, Jordan, Libanon og Syria), men greide de dette litt på egenhånd eller var det med helhjertet hjelp fra USA? Var de andre nabolandene støttet av Russland?

 

Jeg setter utrolig pris på hvilken som helst oppklaring når det gjelder dette. Jeg synes det er et stort og vanskelig tema, og sier på forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har fått militærhjelp hele veien. USA har strategiske interesser der nede og Israel blir nok beskyttet i så stor grad at det ikke er umulig at en verdenskrig kan (kunne?) dyttes igang der nede. Det var i stor grad en proxykrig ja.

 

Hva som menes med helhjertet kan sikkert diskuteres, men de har hvertfall gjort alt de kan for at Israel ikke skal tape. Det er en grunn til at Israel har fått holde på slik de gjør, de har lite å frykte pga. sin "storebror".

 

Så kan man spørre seg selv hva som ville skjedd hvis Israel var nærme et tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Under den første invasjonen i 1948 fikk ikke Israel støtte fra USA, amerikanerne regnet med at Israel ville tape krigen.

 

Det meste av våpnene Israel klarte å skaffe på den tiden, kom fra den Tsjekkoslovakiske republikk, som selvfølgelig var uavhengig inntil den russiske invasjonen i 1968.

Våpnene ble i stor grad fraktet gjennom Frankrike, som valgte å se gjennom fingrene, og lot våpnene gå videre til Israel.

Frankrike bisto også Israel under krigen med noe etterretning, samt at England fjernet visse import- og reisebegrensinger som gjorde det enklere for Israel å få inn mer folk og ammunisjon.

 

Hverken USA eller Russland var involvert i krigen, de arabiske statene hadde dog støtte fra Taiwan og et par andre stater.

 

Israel vant denne krigen mest fordi araberne rotet det til, og fordi Yigal Allon og David Ben-Gurion gjorde noen taktiske genistreker.

 

I sitt hovmod gikk flere av de arabiske statene i mot rådene fra sine strateger, og valgte en offensiv basert på politiske motiver, for å få mest mulig land under det de trodde skulle bli oppdelingen av Israel etter at de hadde vunnet krigen.

Israel viste om disse planene ved hjelp fra Fransk etterretning, og klarte å forsvare seg på alle fronter med taktisk overlegenhet, selv om de var militært underlegne.

 

Det finnes lange artikler om dette på Wikipedia, og ellers på nettet, som du selv bør lese dersom du skal skrive en oppgave om dette.

 

Under seksdagerskrigen i 1967 er det noe mer omstridt hvorvidt Israel fikk støtte fra USA, konsensus er at slik militær støtte ikke fant sted, og at det hele var oppspinn fra de arabiske statene for å dekke over egne nederlag.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Controversies_relating_to_the_Six-Day_War#Combat_support

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...