Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Romteknologi VG3 Andenes


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ble oppringt for vel en måned siden med et stående tilbud til en plass på vg3 romtek på Andøya, noe jeg takket ja til. Med dette følger naturligvis en hel del spørsmål av alle sorter:

Er det noen andre her som skal opp dit? Hvordan er Andenes som tettsted/småby? Noen som har tatt VGS romtek der oppe? Isåfall erfaringer fra eller til?

 

Egentlig ganske generelt, så får vi heller litt mer håndfaste spørsmål etterhvert.

 

Har sett litt rundt på nettet, men førstehåndserfaringer er uansett greit.

 

 

Krysser fingrene for at det er noen der ute med behjelpelig informasjon. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andeby (som jeg fortsatt kaller plassen) er kaldt og våt om vinteren og stinker råtten tang om våren/sommeren.

 

Lærerene på Oksebåsen er geniale, eller var iallfall geniale for 10 år siden da jeg gikk der.

 

Når det gjelder det sosiale så er (les: var) Jeppes det eneste stedet hvor det gikk an å "gå ut", men siden du er russ så er ikke det så forbanna farlig. Når russetiden kommer så er det uansett varmt nok til å drikke hvor enn det måtte være.

 

Men igjen, vinteren der er kald og våt så hvis du klarer å få deg boplass nært skolen så er det helt klart en fordel.

 

Hvis du ikke har noe imot bråk, helgefyll og et konstant rotete kjøkken så er "Rom" stedet å bo.

 

Hvis du vil ha det mer fredelig så prøv å finne en leilighet nær "sentrum". Når du kommer til Merket og bortover så er det langt å spasere.

 

Når det gjelder andebyværinger generelt så er dem veldig "mottakelige" mot studenter. Kan ikke huske noen større episoder med bråk der.

 

Det sosiale i klassen er unikt. Her vil du treffe folk (les: nerder ;) fra hele landet og mange forskjellige typer folk. Det er vel den beste erfaringen jeg har med meg fra VKII Romteknologi som det het den gang da..

Lenke til kommentar

Takk for infoen!

 

Er tydeligvis en flott anledning til å stifte nye bekjentskap, så det er jo noe å se fram til der oppe.

 

Skal satse på en bopel i sentrumsområdet. Fikk en liste fra skolen hvor de hadde samlet sammen en del private tilbud nært skolen til romtekelever, så er vel egentlig førstemann til mølla.

Lenke til kommentar

Til alle kommende romlinger: Det nye stedet er Riggen! Jeppes tror jeg er lagt ned =)

 

Ellers vil jeg anbefale dere å komme i kontakt med noen elever før dere velger å bo sammen med andre. "Rom", eller "Romlinghuset" som det nå kalles er nok ikke det samme som det en gang var. Det er ikke noe oppholdsrom der, om man ser bort fra kjøkkenet og badet.

 

Andenesværinger er generellt veldig hyggelig, men det er alltid noen som ypper bråk. Veldig forståelig. Her kommer en gjeng kjekke gutter og tar de lokale jentene.

Men samholdet i russetiden er veldig unikt, og til de av romlingene som skal være russ: gled dere!

 

Oksebåsen (Andøya Rakettskytefelt) har nok også forandret seg litt. Men bare si dere digger bitsync eller elevasjonsvinkel, så har dere reddet dagen.

 

 

Romlinger er ikke som andre seniors, og dere kommer til å merke at det sosiale er veldig viktig! Så det er av ganske stor betydning at dere har litt tålmodighet med hverandre for å unngå konflikter <3<3<3

 

PS: Klasseturen våres gikk til California, USA. Tidligere romlinger har også pleid å reise til USA eller lignende, så YAY!

 

- Koz og klemz Romlingjente!

Lenke til kommentar

Romteknolgi - The Guide

 

Boforhold:

Her er det hybel som gjelder med mellom 1-4 personer som deler kjøkken,bad og eventuell stue.

Prisene ligger vel mellom 2500-3500 inkludert strøm, internett osv. De aller fleste hyblene som leies ut ligger innenfor 10min. gå avstand til skolen. Sørg for å finne en inne i selve andenes, ikke utover mot toften og bleik.

 

Med mindre du er herifra så får du borteboer stipende som er på rundt 3600-3900kr i mnd.

 

Værforhold:

Vind, vind og atter vind, kryddert med litt regn/sludd og snø om vintern(les:oktober-april).

Ettersom andenes ligger ute i havet så blir det aldri ordentlig super kaldt,-40 og lignende, men ikke tro det er Hawaii 2 av den grunn. Blåser også nesten konstant her, kommer inn fra havet som omringer øya. Alltid motvind virker det som.

 

Skolen:

Konge! Er det noe du har lyst til å teste eller et prosjekt du har lyst til å prøve deg på, så er det bare å spørre, sannsynligvis får du lov. Utstyrsmessig har skolen masse snacks. Vi snakker klasseromssatelitter til å øve på, laserforsøkskit, IR-kamera,printer i A1 størrelse, masse fysikk dingser til å vise forskjellige ting med etc. Og er det noe vi ikke har så er det ikke helt umulig at det blir kjøpt inn om man spør. Lærerene er også veldig gode.

 

Rakettskytefeltet og rakettkampanjen

I løpet av året har man flere timer i uka ved Andøya Rakett Skytefelt i faget Telemtri som kort sagt er læren om kommunikasjonen mellom bakken og rakett/satelitt etc. Undervisningen går i dybden på hvordan sender og mottakersystemet virker i detalj. I løpet av året blir det også sendt opp en rakett hvor det eneste formålet er at romlingene skal få erfraing i rakett oppskytninger og telemetri. Her blir klassene delt opp i grupper og designer sine egne sensorkort fra bunnen av som måler alt fra tempratur, akselerasjon, rotasjon til magnetfelt og luftfuktighet. Disse blir så integrert i en rakett som har en ferdig PCM-Enkoder og telemtrikort.

Her er en film fra vår rakettoppskytning:

 

I tilleg fikk vi teste prinsippet bak en hybridrakett motor som går på plexiglass og lystgass:

 

Beklaglivis så klarte han med "gasspedalen" å misforstå litt så ble litt kortere morro en planlagt som så fint blir kommentert av andre romlinger i filmen også... :p

 

I tilleg til dette så har vi fått endel intresante foredrag av mer eller mindre kjente forskere om alt fra nordlys til rakettmotorer(med mer eller mindre oppskriften på hjemmelagde raketter ^^). Vi har også gått igjenom og levert en prosjekt oppgave om FRPen(Flight requirement plan) for Delta 2 raketten som ble sendt opp fra ARR(Andøya rocket range) tidligere i år.

 

Det sosialet:

Det sosialet miljøet i klassen har vært rimlig bra fra første skoledag. Kunne det gå anderledes når alle er mer eller mindre svette nerder? :D Utenom skolen så er også folk hyggelige, et tips fra meg er å gjøre noe annet en bare skole når du er der. Gjør et eller annet der du møter og blir kjent med andre en de 20-30 stk. som går i klassen din.

 

Over til selve stedet Andenes. Vel, la meg si såppass at det ikke er noe Maccern eller burger king der, ikke peppes/dolly heller for den saks skyld heller. Det er derimot flere steder å få seg en burger og en pils/cola. Ryktene skal ha det til at Teria, en av to utesteder, er gått konk.(Spekulasjonene går i at de gikk litt i underskudd på en Gaute Ormåsen konsert og at det var siste spikern i kista på en allerede nedspirka kiste... teit metafor men la gå :p) Men Riggen som det andre stedet heter holder fortet som tidligere nevnt i tråden. Riggen er en tro kopi av danskebåt-baren bare at den står på land. Litt treig servering, men ellers ok.

 

De feteste festene er ikke her uansett, de er hjemme hos folk rundt om kring. Kan kort nevne at vi fant en vaskekte, levende skilpadde under en stol på nach en gang. Alle romlingen bor på hybel så blir mye "alene hjemme" fest. Noen hybel eiere er mer positive en andre, her er det prøve og feile metoden som gjelder når det kommer til testing.

 

Oppsumering:

Et meget lærerikt år, med mye morro og mange intresante hendelser, både på og utenfor skolen.

 

Kan trygt anbefale å komme hit å ta et år her. Tror dere kommer til å få et bra år, vi/jeg har i alle fall hatt det.

 

Et siste tips: Ta med vindjakke :)

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

vel først og fremst rømmer vi fra andenes etter endt utdanning.

 

ellers så kan jeg virkelig anbefale å gå romteknologi det er et helt unikt år, jeg kommer aldri til å glemme dette året.

 

og det å bo på hybel er egentlig ganske greit, selv om alle kunne ha sett at stipendet var større da :p

 

det har en tendens til å utarte seg slik at de 2 første ukene etter stipendet tikker inn så lever alle som grever og spiser akurat det de har lyst på og så kommer de siste 2 av stipendmåneden hvor pengene for det meste er borte og man lever på nudler, betasuppe, pannekaker, macaroni & cheese, knekkebrød, og div. annet billig.

 

jeg har selv kommet til å hatt mye bedre råd om jeg var avholds etter som at et kjent helgesyssel her oppe er å drikke. etter som at det er det beste man kan gjøre :p

 

men romteknologi anbefales!

Lenke til kommentar

Jeg går selv romfysikk på uit så jeg er godt inne i romteknologiens verden allerede, jeg lurte bare på om dere får allmennfaglig bakgrunn nok til å søke rett på f.eks romfysikk, eller om det er andre veier dere går :) Ser dere for dere en jobb i satellittselskap som kongsberg eller kanskje noe forskningsbasert på f.eks Svalbard?

Endret av .Lagrange.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg går selv romfysikk på uit så jeg er godt inne i romteknologiens verden allerede, jeg lurte bare på om dere får allmennfaglig bakgrunn nok til å søke rett på f.eks romfysikk, eller om det er andre veier dere går :) Ser dere for dere en jobb i satellittselskap som kongsberg eller kanskje noe forskningsbasert på f.eks Svalbard?

 

Gammelt men godt spørsmål.

Høyskolene og universitetene har egne krav. Nye retningslinjer for enkelte fag på UiT:

 

Generell studiekompetanse eller realkompetanse + Matematikk R1 eller Matematikk S1+S2 og i tillegg ett av følgende fag: Matematikk (R1+R2), Fysikk (1+2), Kjemi (1+2), Biologi (1+2), Informasjonsteknologi(1+2), Geofag(1+2), Teknologi og forskningslære(1+2).

 

Regner med at fysikklinjene har lignende krav.

 

Man må gå disse opp som privatist ved siden av, og det er noen som gjør det. Det man kommer ut med hvis ikke er generell studiekompetanse. Men det er jo en spennende opplevelse og man får mange skrytehistorier.

 

Man må nok gå en form for elektronikkingeniør på Narvik for å kunne få jobb ved Svalsat eller innenfor Kongsberg i høyere stilling.

 

Men det er en genial måte å avslutte VGS på, mye teknologi å leke med, interessant undervisning av gode lærere og studentrakettprosjektet er jo enormt kult.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...