Gå til innhold

Viltkamera i kulde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring med det nevnte viltkameraet. I manualen står det sikkert noe om temperaturområdet det kan fungere i. Norske vinterforhold kan også være så mangt, med mange minusgrader, store temperatursvingninger, mye fuktighet og sol andre dager. Med andre ord, ikke nødvendigvis de beste forholdene for elektronikk.

 

På generell basis fungerer viltkamera også på vinteren, men en bør være litt forsiktig. Dersom det er fuktig, og mye temperatursvinginger, kan det danne seg kondens inni kameraet. Dette kan medføre korrosjon. Pakninger vil også bli slitt raskere. Et godt tips er å beskytte kameraet litt. Jeg skar ut et beskyttelseshus til kameraet mitt av en tom spylevæskekanne. Bruker bare kameraet mitt på våren, sommeren og høsten.

Lenke til kommentar

Våren er kanskje ikke den ideelle tiden for viltkamera med de varierte værforholdene, men jeg skal sette meg inn i brukermanualen. Er ikke den dyreste modellen, så det er nok begrenset hvor mye man kan forvente av den. Mange takk for nyttig tips og utfyllende svar.

Lenke til kommentar

Batteriene som er den største utfordringen, de fleste viltkamera skal tåle vær, vind og tempratursvingninger..

 

Den beste løsningen er å kle viltkameraet inn i isopor eller lignende.. Varmen fra batteriene kan bidra at kamerahuset holder en stabil tempratur om det er isolert og øke levelengden på batteriene. Men så lenge det ikke kryper så mye under minus 5 ser jeg ikke helt hensikten i det..  Er når det er minus 20-30 at det kan være fornuftig å kle inn ett viltkamera..

Edit:

Men når jeg ser det viltkameraet er det ikke beregnet for norske vinterforhold, det tåler trolig tempratursvigninger og det som er, men batteriet er ikke godt nok issolert utifra boksen...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...