Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Synes det er synd at Final Fantasy serien mister litt fotfeste her i vesten Føler det begynner og bli litt gammelt med de filmsekvens dialogene, og jeg er heller ikke fan av disse "Press X now" greiene midt i cutscenen. Hve mener dere, har det vestlige spillmarket vokst noe kollosalt mens, spesielt det japanske, har stupt? Slenger på Metal Gear Solid serien. Jeg likte best spill 1 og 3, men synes de nyeste rett og slett er litt kjedelige. Samme med de siste Final fantasy spillene, der jeg synes dialogene er rett og slett elendige.

 

Hva Lufia angår har jeg kun prøvd det første på SNES, og kunne faktisk godt tenkt meg og prøve de andre hvis du mener de er på høyde med Master Quest of FF serien, som jeg også finner underholdende.

 

Taterfyrings burde vært spilljournalist og anmelder for gamer.no. :new_woot: Han skriver jo mer (nyttig informasjon) i postene sine på forumet enn de skriver i anmeldelsene sine. :whistle:

Endret av kidio007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan trygt anbefale Lufia-serien til fans av Dragon Quest, gamel Final Fantasy og (selvsagt) Lufia. Bare husk at Lufia: Curse of the Sinistrals er i sanntid, men det er bare positivt. :) Det har heller ikke kommet ut i Europa, så du må nok importere eller finne en brukt kopi et sted. Og når du først skal importere noe må du også ta med "999: 9 Hours, 9 Persons, 9 Doors". Det er riktignok ikke et rollespill, men det er noe av det beste jeg har lest/spilt. (minst 80% av spillet er dialog, men jeg har ikke vært så engasjert i en historie i noe spill før noensinn, og da jeg fullførte det første gang startet jeg rett på med runde to.) ;)

Lenke til kommentar

I dag er det 25 år siden det første Dragon Quest-spillet ble lansert i Japan! [...]

Virkelig en kvalitetspost. Har såvidt spilt de fire første spillene på NES-emulator. Ikke verdens beste, men moro å se hvor det hele startet sånn spillhistorisk.

 

Ikke så veldig stor fan av sjangeren, blir mye likt. Personlig føler jeg den nådde toppen på SNES og PSX. FFVI, FFVII, Chrono Trigger og Chrono Cross liker jeg. Særlig Chrono Trigger som er en av mine absolutte favorittspill.

Lenke til kommentar

Den siste muligheten er selvsagt at Nintendo fornekter alt de står for, og dropper Mario og Pokemon for kloner av Gears og God of War, og rett og slett blir akkurat slik som sine konkurrenter.

Det ville vært selvmord. En konsoll som ikke skiller seg ut innholdsmessig fra de to andre vil floppe totalt.

 

Jeg tror på en balanse mellom hardcore og casuals. Langt bedre spesifikasjoner og online for hardcore, men relativt billig og intuitiv for casuals. Ja takk, begge deler altså.

 

Hvis de skal lykkes kommersielt bør de beholde et snilt og familievennlig image. Drap, Guts & Gore kan de fortsatt overlate til de andre (selv om far kanskje vil tjuvspille en ny Metroid eller Goldeneye med uovertruffen gameplay og HD-grafikk :whistle: ).

 

Grafikkytelse var viktigere i forrige generasjon. PS4 og ny XBOX vil sikkert ha enda bedre ytelse, men jeg tviler på om Cafe vil kunne parkeres på samme måte som Wii. PS3 og XBOX360 er totalt parkert av nye PC'er, uten at noen later til å bry seg om det.

Lenke til kommentar

Sikker på at vi slipper moms og toll når prisen er 230,-? Interessant. Det var det jeg betalte for Dead or Alive: Dimensions på amazon. ;) Det burde være her når som helst nå.

 

Ja, så lenge prisen av produktet er under 200kr, så slipper man det. Frakten kommer utenom, og siden de fleste spillene jeg listet kostet 20 pund, altså under 200kr, så slipper man. ;)

 

Skulle ønske 3DS'en var sonefri, slik at vi kunne kjøpt splitter nye spill fra USA for 200kr. Ja, jeg er gjerrig. :tease:

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Du nevnte seks spill, og tre av dem koster kr 230. Likevel sier du at vi slipper moms og toll på alle? Jeg får det ikke helt til å stemme med den 200-kroners grensen.

 

Hentet fra tollens sider:

 

"Frakt kommer utenom.

Fraktprisen skal IKKE regnes med. Det vil si at bestiller du en vare til 199 kroner og frakten er 51 kroner, får varen en totalpris på 250 kroner inkludert frakt. Det er imidlertid bare varens verdi det skal beregnes moms og toll på, så i dette tilfellet er varen din moms - og tollfri. Dette slurves det ofte med, så klag hvis du blir ilagt moms/toll på tross av at varens verdi er på under 200 kroner."

 

For varer med verdi over 200 kroner må du betale moms, uavhengig av fraktkostnader.

 

De 3 spillene som koster 230kr, der er frakten inkludert, spillet i seg selv koster 180kr + 50kr i frakt = Tollfritt.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Det er fraktfritt på mange spill fra Amazon. Så Street Fighter 3D til den prisen er nice;)

Pilotwings har også fri frakt. Dette vil man kunne velge etter innlogging.

 

DVS at begge spilla koster 150kr etter VAT er trukket;)

Endret av lyon
Lenke til kommentar

Det er fraktfritt på mange spill fra Amazon. Så Street Fighter 3D til den prisen er nice;)

Pilotwings har også fri frakt. Dette vil man kunne velge etter innlogging.

 

DVS at begge spilla koster 150kr etter VAT er trukket;)

 

Var bombesikker på at det kostet 4 pund til Norge jeg, er det ikke slik at denne gratis frakten kun gjelder hvis man bor i England?

Lenke til kommentar

Når det står dette etter prisen: Delivered FREE in the UK with Super Saver Delivery

Og: Dispatched from and sold by Amazon.co.uk så vil det mest sannsynelig være fri frakt til Norge og muligens andre land.

Sjekka akkuratt Street Fighter, 0 kr frakt og 150kr etter VAT.

Man får 3 alternativer som frakt, gratis(7-10dager), ca 5 pund(5-7 dager?) og rask (par-3 dager).

 

Bestilte Witcher 2 Onsdag for over 1 uke siden, ble sendt fredagen etter, kom i dag, ca 8 dager (6 virkedager) ikke så verst;)

Endret av lyon
Lenke til kommentar

Taterfyrings burde vært spilljournalist og anmelder for gamer.no. :new_woot: Han skriver jo mer (nyttig informasjon) i postene sine på forumet enn de skriver i anmeldelsene sine. :whistle:

 

Haha, takk for tilliten! Jeg er jo en ekstrem Nintendo-nerd, så da er det bare hyggelig å kunne bidra litt her i felleskap med andre spillinteresserte :)

 

Ellers er det tydelig at jeg burde ha kommet inn her tidligere, for nå var det forferdelig mye jeg hadde lyst til å kommentere. Vi får se hvor mye jeg får til:

 

Angående jrpg-er, så er jeg enig med Kilik i at det nok blir litt for mye likt, og jeg synes også det er et problem med de at de generelt har for mye fyll, og slik blir veldig lange. De kunne fint kuttet ned på antall dungeons i de fleste feks. Likevel er det en av de sjangrene jeg liker best, da de (om det gjøres godt) kombinerer historiefortelling med taktikk, og de fungerer godt når man vil ha en pause fra mer action-orienterte titler siden de for det meste er turbaserte. Jeg tror dog generelt at japanske rollespill sin svekkede posisjon i vesten skyldes at selv spill som Halo har i dag et veldig godt utviklet univers, og man trenger ikke lengre gå mot japanske rollespill for å finne god historiefortelling i spill slik det var i snes- og ps1-tiden (noe som understreker Kilik sitt poeng om at dette var den beste tiden for jrpg-er). I tillegg så er det vel mange av oss gamle fans som er blitt voksne og har fått mindre tid til spilling grunnet barn, jobb og slikt, og da er det disse 80 timers spillene som blir nedprioritert først.

 

At Final Fantasy spesielt, som Kidio skriver, er i ferd med å miste fotfeste, tror jeg i tråd med det jeg skrev ovenfor, at generelt sett er riktig, dog kanskje noe overdrevet. XIII må sies å være en salgsuksess, også i vesten, og jeg tror når fanboy-ragen demper seg, at de fleste av oss vil innrømme at det er et ganske godt spill. Problemet med det er imidlertid at det må leve opp til de fantastiske gamle Final Fantasy, og fansen som disse har, og for meg virker det som om det fansen egentlig ønsker er et Final Fantasy som er Final Fantasy VII på nytt igjen - altså samme struktur, gameplay, karaktertyper, episke historie osv. Dette har Square forsøkt noen ganger nå, men XIII føltes som det klart mest direkte forsøket på å ta ut det mest populære fra FFVII og skape et nytt spill rundt det. Problemet da blir selvsagt at de som vokste opp med FFVII nå er blitt eldre, og det som i nostalgiens lys virket bra den gangen, er gjerne ikke like lett å fordøye når det gjøres om igjen i dag - samtidig som de som er mer generelle fans av Final Fantasy heller ikke blir fornøyd når klassiske ting som frihet og byer tas ut bare for å fokusere på episk historie. Slik klarte Square å fremmedgjøre mengder med fans med sitt siste spill (og jo mindre sagt om FFXIV, jo bedre). Jeg tror imidlertid de fleste av disse vil komme tilbake til Versus XIII eller XV, og om vi husker tilbake til 2006, så var jo ikke FFXII heller universelt likt. Dog, noen ting Square burde gjøre for å fikse Final Fantasy er å

 

1) Fjerne Nomura fra Final Fantasy - han er best når han gjør ting som Kingdom Hearts, The World Ends With You osv, og

2) La Ito (FFV, FFTactics, FFXII) designe gameplayet, og

3) Designe spillet rundt gameplayet og ikke historien, og ikke forsøke å lage Final Fantasy VII.

Slik tror jeg serien har en sjanse til å bli like relevant som den har vært tidligere. Eller kanskje vi bare skal begynne å se på ryktene om europeisk release for The Last Story som at vi endelig får Sakagauchis virkelige Final Fantasy XIII?

 

Angående Metal Gear som Kiddio også nevner, så tror jeg hovedgrunnen til at denne føles mindre nå er at det tross alt er gått tre år siden forrige skikkelige release. PSP-en er jo helt død i vesten, og har vært det lenge, så dermed ble ikke Peace Walker i nærheten av så stort som Sony og Konami hadde håpet. Samtidig så virker MGS:Rising å være i limbo, men Kojima har lovet at vi får en MGS-relatert annonsering neste uke, så jeg tror ikke det er lenge før denne serien er tilbake i spotlightet :) Imidlertid gjorde Kojima det ganske vanskelig for seg med avslutningen i MGS4, og uten å spoile noe for de som ikke har spilt det, så tror jeg det vil være vanskelig for Konami å skape et nytt Metal Gear med Solid Snake i hovedrollen om de ikke remaker Metal Gear 1 og 2. Jeg vil også si at sentrale karakterer som Ocelot ble totalt ødelagt i det siste avsnittet, så det skal bli spennende å se hvordan de går frem for å vekke vår interesse igjen. Jeg foretrekker forøvrig seriens andre avsnitt, og synes MGS3 er det kjedligste, så det er vel litt subjektivt også hvilke av spillene man foretrekker.

 

Generelt, så virker det imidlertid riktig at japanske spill mister fotfeste i vesten - bortsett fra når det gjelder Nintendos egne spill, som virker å øke sin popularitet her. Hvorfor det er slik er et så stort emne at jeg ikke skal gå stort inn på det denne gangen - men generelt så virker det som om den bedre visuelle ytelsen i dagens konsoller synliggjør de kulturelle smaksforskjellene mer enn det som var tilfellet når hardwaren likevel tvang artistene til å forenkle den opprinelige artistiske visjonen. Dette er godt eksemplifisert gjennom Tetsuya Nomura (som jeg nevnte ovenfor), som designet karakterene i både Final Fantasy VII og Final Fantasy XIII, men jeg tror det er et mer generelt poeng, og at slik "avstanden" mellom spill utviklet i øst og spill utviklet i vest i dag føles større enn noensinne.

 

Sist, det første Lufia er et utmerket spill, men det er dessverre det eneste jeg har spilt i serien. Hvis jeg ikke husker feil, så er Lufia 2 veldig dyrt på ebay, så jeg har aldri kommet meg dit hen at jeg har skaffet det, men kanskje en gang :)

 

Edit: Siden det ble veldig mye Final Fantasy-snakk fra meg, så måtte jeg nesten ta med denne videoen. Fantastisk!

http://www.youtube.com/watch?v=FQwAxMiKHPo

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det står dette etter prisen: Delivered FREE in the UK with Super Saver Delivery

Og: Dispatched from and sold by Amazon.co.uk så vil det mest sannsynelig være fri frakt til Norge og muligens andre land.

Sjekka akkuratt Street Fighter, 0 kr frakt og 150kr etter VAT.

Man får 3 alternativer som frakt, gratis(7-10dager), ca 5 pund(5-7 dager?) og rask (par-3 dager).

 

Bestilte Witcher 2 Onsdag for over 1 uke siden, ble sendt fredagen etter, kom i dag, ca 8 dager (6 virkedager) ikke så verst;)

 

"Delivered FREE in the UK" betyr vanligvis ikke at det er fri frakt uten om UK, dvs United Kingdom. ;) Men når det er sagt tok jeg Super Saver på DoA: D uten problem. Rart det der. Men ikke misforstå meg, jeg har ikke tenkt å krangle på gode tilbud. :p Jeg vil bare være sikker på at det ikke står noe tull med liten skrift. Har gått på en smell av og til. Beste så langt var en bok til kr 80,- - med frakt på kr 110,- Oooops... :p

Lenke til kommentar

Bare slik jeg har erfart det, står de settningene jeg skrev der så har over 90% av spillene jeg har tatt i bestilling/sett på bestilling ha alternativet- fri frakt. Begynner å bli noen spill nå, Men som sagt har sett iallefall et spill uten. Uansett er det jo bare til å logge på å sjekke tar 1 min, så vet man om det er et godt tilbud eller veldig godt, man trenger jo ikke kjøpe;)

 

Jeg har ikke prøvd bøker, så kan være annerledes der.

Endret av lyon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...