Gå til innhold

Absolutt alle Ryzen-prosessorer skal kunne overklokkes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet før var vertfall FX 8350 eller nyere kan man ikke overklokke noe særlig før den blir for varm eller ustabil.

 

Slik det er nå er vel AMD A10 7890K Black Edition

den beste overklokbar cpuen fra AMD.

 

Så jeg har mine tvil før det har gått 2 år og sjekket om cpu eller hovedkort har blitt degradert.

Lenke til kommentar

Gi meg en 6/12 (8/16) kjerners som kan overklokke til 5ghz og jeg er fornøyd.
Hvis Intel hadde vært litt mer fremtidsrettet og gjort 7700k til en 6/12 kjerner så hadde jeg kjøpt den, men nå blir det amd som må ta det ansvaret. Overrasket over hvor bra am4 ser ut til å bli, sånn som msi og andre satser regner jeg med att de har fått testet det en stund.



  Endret av per parker
Lenke til kommentar

 

Da får vi håpe at alle hovedkortene også støtter overklokking ut av boksen og at det ikke blir en ektrafunksjon på dyrere hovedkort...
 
Tre brikkesett støtter overklokking. De resterende av dem gjør ikke dette (av naturlige årsaker, da du ikke vil overklokke disse billigere hovedkortene som ikke er egnet for det). Uansett er tre forskjellige brikkesett for overklokking mer enn tilstrekkelig, hvorav den beste av de tilbyr teknologier/funksjoner som er midt mellom Z270 og X99.

 

For en hype! Nå gjelder det å ikke skuffe...

 

Det gjelder også å ikke forvente mer enn nødvendig. Jeg har sett kommentarer her inne over folk som tror at Ryzen vil ha like IPC som Intel, og noen som tror det vil være bedre. Dette er i beste fall en dagdrøm, og all info og pragmatiske gjetninger peker mot ~10% lavere IPC. Dette er likevel mer enn tilstrekkelig nok for vanlige forbrukere. I hvert fall mer enn det tilgjengelige AMD-prosessorer yter om dagen....

 

Så gjenstår det å se hvor de prissetter seg i forhold til Intel. Med Kaby Lake 4C/8T til nærmere 4000,-, krysser jeg fingrene for en tilsvarende AMD-prosessor, eller eventuelt 6C/8T, til godt under denne prisen.

 

Gi meg en 6/12 (8/16) kjerners som kan overklokke til 5ghz og jeg er fornøyd.

 

Du forventer altså at AMD klarer det Intel er langt fra å klare? Testeksemplarer av Ryzen åttekjerner har konsekvent hatt klokkehastigheter på 4,2-4,3 GHz, og du skal nok ikke forvente (mye) mer enn det. 

 

Alt er spekulasjoner, såklart. 

 

Hvis Intel hadde vært litt mer fremtidsrettet og gjort 7700k til en 6/12 kjerner 

 

Flere kjerner har vært betegnet som "fremtidsrettet" av entusiastene i over et halvt tiår nå, uten at det faktisk har vært tilfellet. Intel er veldig nøye med å produsere sine forbrukerprosessorer, og gjør det i samarbeid med utviklere av ulike programvareapplikasjonen og de ønsker de har. De (Intel) utviklerer prosessorer med 4C/4T og 4C/8T nettopp fordi det er det forbrukersegmentet har behov for. Nødvendigheten for flere kjerner/tråder er ikke der (enda) -- i hvert fall ikke i den grad at de vil tilby det utover sine entusiastplattformer. Den gjengse PC-bruker driver ikke med lyd-/video-encoding, bildemanipulering, komprimering, osv. 

 

Du vil nok ikke se forbrukerprosessorer fra Intel med seks kjerner før 2018 (Cannonlake?) 

Endret av La Menthe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vet noen om det vil komme flere AMD Ryzen cpuer?

 

Da det kunne vært interisant:

  • AMD FX-4300 ( Hva blir den som tilsvarer den? antakelig 45\25 watt)
  • FX 6300 ( Hva blir den som tilsvarer den i antall kjerner ytelse kun lavere strømbruk? 45 watt)
  • AMD FX-8350 (Rysen?) 65 watt?
  • AMD FX-9590 (Rysen?) 95 watt?

For det hjelper lite hvis alle cpuene kan overklokkes, hvis ikke samme gjelder for hovedkort.

Samtidig vet man ikke om det blir ved å øke FSB eller multiplikator (K) veriant? Eller om chipset\cpuen er særlig stabil ved overklokking.

 

Kanskje AMD dropper K navnet da det er enklere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vet noen om det vil komme flere AMD Ryzen cpuer?

 

Da det kunne vært interisant:

  • AMD FX-4300 ( Hva blir den som tilsvarer den? antakelig 45\25 watt)
  • FX 6300 ( Hva blir den som tilsvarer den i antall kjerner ytelse kun lavere strømbruk? 45 watt)
  • AMD FX-8350 (Rysen?) 65 watt?
  • AMD FX-9590 (Rysen?) 95 watt?

For det hjelper lite hvis alle cpuene kan overklokkes, hvis ikke samme gjelder for hovedkort.

Samtidig vet man ikke om det blir ved å øke FSB eller multiplikator (K) veriant? Eller om chipset\cpuen er særlig stabil ved overklokking.

 

Kanskje AMD dropper K navnet da det er enklere.

Kan du slutte å forsøple trådene med uvitende vrøvvel? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Og på akkurat det området virker Ryzen veldig lovende :D

Hvordan får du til det hvis IPC er lavere og produksjonsprosessen er ferskere?

 

 

Tipper at du fikk med deg blender testene fra event'en deres New Horizon? Der så viser jo perf pr. watt veldig lovende ut. Ryzen slår vel 6900k akkurat. Samt at Ryzen sin 8/16T er på 95W mot 6900k på 140W. 

 

Det med at folk sier at Ryzen IPC er er ca 10% dårligere ift. Skylake forstår jeg ikke helt. Det er jo tydelig at Ryzen (i de benchmarkene vi har sett hittil) slår Broadwell-E med lavere frekvens. Det kan da ikke skille 10% IPC forskjell på Broadwell vs Skylake, gjør det vel?!

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar

6900K har vært ute nokså lenge, 6900K ligger flere genereasjoner bak hva Intel kan produsere og er ikke representativt for hva de kan få til. Hvis Intel i tillegg bruker $1 mer ved montering av varmesprederen så er de langt foran.

 

Intel lanserte HEDT før DT frem til 2011, hvis AMD begynner å levere så kan det godt tenkes at de går tilbake til å lansere prosessorer for HEDT før DT eller i det minste noenlunde samtidig.

 

Jeg antar at de i dag lanserer HEDT senere enn DT fordi det er ei mer seriøs kundegruppe og at de ønsker en mer moden prosess før de lanserer produktene i det segmentet.

Lenke til kommentar

Det med at folk sier at Ryzen IPC er er ca 10% dårligere ift. Skylake forstår jeg ikke helt. Det er jo tydelig at Ryzen (i de benchmarkene vi har sett hittil) slår Broadwell-E med lavere frekvens. Det kan da ikke skille 10% IPC forskjell på Broadwell vs Skylake, gjør det vel?!

Det meste vi vet om ytelsen til Ryzen, også der Ryzen slår Broadwell-E (som gjaldt en spesifikk bildeprosesseringstest, hvis jeg ikke husker feil), er i tester presentert av AMD. De kommer selvsagt til å vise sine produkter i best mulig lys. Å klare ~10% lavere IPC enn Skylake er faktisk best-case scenario for selskapet, og det vil være imponerende nok at de vil klare dette.

 

Hvis AMD kan produsere en Ryzen-prosessor på 4C/8T på 4-4,4 GHz med TDP på 90W, slik som det snart tre år gamle 4790K (på 22nm), vil det være en bragd i seg selv. Eventuelle, minimale ytelsesforbedringer vil da komme fra DDR4-minnet. Husk at 6700Ken med sine 4-4,2 GHz på 95W også kommer med integrert grafikk.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...