Gå til innhold

– Pengene ligger i onlinespill (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, EA har da nok midler uansett hva (grunnet lisensspill som FIFA og annet), så for dem er nok ikke piratkopieringen et veldig stort problem.

 

Men jeg kan skjønne saken fra Funcom sins side, da de ikke produserer en masse spill som kun selger grunnet navn og merke.

Lenke til kommentar

Ja, artikkelen bekrefter mitt første inntrykk jeg fikk over at dette bare var patetisk sutring fra et firma som ikke klarte å produsere gode nok spill som kunder ville ha og derfor må trekke seg ut. :thumbdown:

Har man gode nok produkter&markedsføring er kundene svært villige til å betale for det.

Lenke til kommentar

Vice er du for piratkopiering eller noe? har sett i alle de postene om denne uttalelsen fra funcom så har du, kommet med at det er bare fordi de ikke produserer gode spill, og at piratkopiering ikke er noe særlig problem.

 

Det at Ea games klarer seg er jo fordi de er enormt store, og lager nesten bare oppfølgere til sine spill, De er jo kjent for å melke spillene tomme, med 10oppfølgerere (bare se the sims) og rushespillene med bugs, dermed så blir spillmarkedet mer generisk og mindre.

ingen tør å satse på de litt mer spesielle ideene fordi det blir ikke økonomisk med et 1:3-10 forhold av pirater

 

De har nok samme, eller mer piratkopiering enn Funcom, men fordi de spillene de satser på har et kjernemarked mye større (fifa, need forspeed, og spill av filmer) itillegg så kan store firmaer bruker millioner på markedsføring, noe mindre utviklere ikke kan.

 

 

Jeg vet ikke med andre her men jeg er for at det skal komme spill som er litt utenfor kjernemarkedet, med innovative idéer. Men slik blir det ikke hvis trenden fortsetter slik den er i dag.

Endret av Power-Z
Lenke til kommentar

Funcom kan grine så mye de vil, men de må nok basere seg på å lage onlinespill, noe jeg syntes de er ganske så gode til.

 

Nå er det kanskje litt drøyt å sammenligne Funcom og EA da. En liten norsk utvikler mot en kjempestor maskin som pumper ut nye spill til sine evigelange serier hvert eneste år.

 

Litt synd at vi ikke får like mange bra singleplayer spill, men jeg kan ikke klage for jeg er pirat som faen selv.

Lenke til kommentar

Det med at: ikke alle som laster ned, ville ha kjøpt det uansett,. og dermed ikke er problem,fordi man ikke mister en kunde. blir også feil,

 

De som laster ned er med på å senke de generelle moralskebetenkeligheter for å laste ned. og dermed er det større sjanse at de vennene til den som lastet ned spillet, også vil laste det ned i stedet for å kjøpe det. Fordi han får vite at det er dumt å kjøpe spill når de er "gratis på nettet"

 

Jeg har selv opplevd at mange blir sjokkert at jeg kjøper mine spill/filmer, når de er "gratis" på nettet, og det sier ikke lite om hvor søppel vi har blitt.

Lenke til kommentar
Vice er du for piratkopiering eller noe? har sett i alle de postene om denne uttalelsen fra funcom så har du, kommet med at det er bare fordi de ikke produserer gode spill, og at piratkopiering ikke er noe særlig problem.

For et tåpelig spørsmål. Det at jeg synes at firmaer som ikke klarer å produsere gode nok spill sutrer og skylder på piratkopiering fordi de ikke får solgt spillene sine, er patetisk har da ingenting med å være verken for eller mot piratkopiering!

Om Funcom hadde sagt at de trekker seg ut fra et markedssegment til fordel for et annet fordi de mener de har mer inntjeningspotensiale og dyktighet der, så hadde det stått respekt av det. Slik det er nå høres det bare patetisk ut når de skylder på ditt og datt av utenforliggende årsaker.

 

 

De har nok samme, eller mer piratkopiering enn Funcom, men fordi de spillene de satser på har et kjernemarked mye større (fifa, need forspeed, og spill av filmer) itillegg så kan store firmaer bruker millioner på markedsføring, noe mindre utviklere ikke kan.

Så hvorfor kan ikke Funcom også satse på et kjernemarked som er mye større? Om de ønsker å tjene penger så er jo dette veien å gå? Eller kanskje det ikke bare er så lett? Kanskje det heller er lettere å skylde på piratkopiering og så gi opp?

EA ble ikke "født stor". Som alle andre har de også måttet jobbe seg opp fra små kår til å bli en markedsleder.

 

Jeg vet ikke med andre her men jeg er for at det skal komme spill som er litt utenfor kjernemarkedet, med innovative idéer. Men slik blir det ikke hvis trenden fortsetter slik den er i dag.

8160873[/snapback]

Nå kommer jo giganter som EA også med innovative titler. Selv Sims var en innovativ tittel i sin tid. Nå kommer også "spore" snart som i høyeste grad ser ut til å være innovativ.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
– Det ville vært fantastisk om noen kunne opp med en genial løsning som gjorde det mulig å fortsette å satse på offline PC-spill, avslutter Arne Aas.

Hva med å lage spill selger?

 

Hvorfor skulle Funcom være noe annet enn andre? Når andre selskap klarer seg, skulle vel Funcom gjøre det også..

Lenke til kommentar

Når det gjelder piratkopiering av spill, så mener jeg at spillutviklerne har mye seg selv å takke. Den aller største grunnen til at jeg laster ned et spill, er ikke for å spille igjenom det, men for å prøve det. Hadde samtlige spillselskaper lagt ut en demo av sitt eget produkt hadde jeg heller lastet ned denne, for så å kjøpt spillet hvis jeg likte det. Jeg personlig foretrekker å sitte med en boks i handa, med installasjon på dvd, god og fyldig manual enn å plages med å laste ned, pakke ut, brenne de osv.

De spill som jeg har lastet ned har jeg funnet ut om jeg liker eller ikke. Det har selvfølgelig hendt at jeg har spilt igjennom spill etter å ha lastet det ned, men da har jeg alikevel kjøpt det senere. For eksempel; Vampires - The masqurade, Red Alert 2. Age of mythology, osv.

 

Jeg lurer litt på hvordan Guildwars fungerer, og om det er noe for meg, men i og med at de ikke tilbyr demo, slik som World Of Warcraft for eksempel gjør, så blir jeg ikke å finne det ut. For å kjøpe det, tar jeg ikke sjansen på, da kan man ende opp med spill som blir stående i hyllen å samle støv. (med Morrowind friskt i minne).

 

Jeg mener også at spillselskap ødelegger for seg selv ved kun å selge spillet som nedlastbart programvare. Hvis det er slik Funcom har tenkt å gjøre med fortsettelsen av Drømmefall, blir ikke jeg gidde å kjøpe det. :thumbdown:

Jeg betaler heller 50 kroner mer for å få kjøpt det i butikken, hvor jeg faktisk får noe som kan settes fint inn i bokhyllen (pc-hyllen :p )

 

Dette med demoer er så til de grader hovedgrunnen til at jeg ikke kjøper så alt for mange PS2-spill, da det ikke finnes demoer av spillene.

 

Så min oppfordring er; flere demoer takk! :w00t:

Lenke til kommentar
Steam er jo også i aller høyeste grad åpen for at 3'dje part kan distribuere spill. Kanskje FunCom burde sett litt på det alternativet?

8161193[/snapback]

Hehe, nå finnes vel funcom sitt siste spill på Steam, men det hjelper jo ikke uansett særlig mye hvis folk ikke er interessert i å kjøpe produktet...

(Ellers kom vel HL2 ut som crack allerede samme kveld som det ble sluppet gjennom Steam, om jeg ikke husker feil?)

Lenke til kommentar

Vell jeg har vert og tittet på piratbay på antall ganger nedlastet på en del titler, må si jeg var overasket. Syns ikke tallene var skremmende i det heletatt.

 

Nå varierer dette selvfølgelig fra tittel til tittel, men pleier man ikke regene at ca 10% av de som laster ned hadde kjøpt spillet om muligheten for å laste ned ikke var der? Da snakker vi 180 kopier av supreme commander feks. Dette kan da strengt tatt ikke bety kroken på døra for spill bransjen?

 

Når det er sagt, støtter jeg ikke og oppfordrer ikke til piratkopiering på noen måte. Men jeg forstår at enkelte er fristet til å teste varene før dem kjøper, for det er uffatelig mye skrot som blir lagt ut for salg.

 

Spillutviklerene må lære seg kvalitet fremfor kvantitet. Lær av Blizzard!

 

Steam er forsovidt fremtidsløsningen når det gjelder distribusjon mener jeg, de burde gå for en slik løsning. Det vil ikke stoppe piratkopiering, men når brukerene ser fordelelene en slik løsning gir, vil sjangsen for at dem kjøper spillet øke.

 

Lengre og større demoer kan også bremse nedlasningen.

Lenke til kommentar
Fokuset for Funcom har lenge vært massive onlinespill, blant annet fordi det ikke kan piratkopieres.
DVDn med WoW BC 2.08 ferdig satt opp for "gratis" spilling som ligger i hylla mi indikerer noe helt annet.
Også spill til konsoll kan piratkopieres. Men det er en mye lengre vei å gå for spillerne. Ettersom man må betale for å få maskinvaren modifisert av kyndige mennesker.
... eller man kan kjøpe mech assult, laste ned en ISO + en save og følge tonnevis av tutorials på nettet.
– De fleste utviklere har fokusert veldig på konsoll i lang tid nå. Offline PC-markedet er råttent. Man kan selvsagt utvikle en PC-versjon, i tillegg til konsoll, men det er ikke der pengene ligger. Med andre ord blir PC-versjonen en dårlig port, og det er ikke bra for PC-markedet, legger han til.
The fuck's he been smokin'?
– Dersom de ikke lykkes med en online-vertifisering av Crysis, vil de miste store deler av inntekten fra spillet. Dette kan true økonomien i prosjektet. Det ville vært fantastisk om noen kunne opp med en genial løsning som gjorde det mulig å fortsette å satse på offline PC-spill, avslutter Arne Aas.
jaha, lille tullingen skal lære opp den store erfarne kapitalistiske spillutgiveren hvordan de skal tjene penger? Good luck, fucker!

 

Det er ikke ofte jeg er på EA sin side i en sak, men her er det faen meg latterlig hvor mye tøys FunCom klarer å lire av seg.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Spillet i seg selv trenger da ikke å være online for at man skal spille det. Det er da bare å sørge for at man må autentisere online seg og få lastet ned en nøkkel hver gang man skal spille. Eller integrere spillet mot Steam eller lignende autoriseringsmotorer. Det finnes mange gode løsninger på dette allerede og jeg synes det er pussig at man skal kunne starte et spill uten noen form for online autentisering.

 

Alternativt kan man gjøre som med Steam, at spillet blir autentisert og autorisert for PC-en det innstalleres på under innstallasjon og at man deretter ikke trengre å logge seg på lenger. Uansett må man være online, og det er bare fordeler i det.

 

F.eks. så blir det da en kortere vei til å implementere automatiske oppdateringer av spill, som de fleste spill-selskaper har en forferdelig praksis på i dag, der man ofte må laste ned filer fra obskure nettsteder man nesten ikke klarer å finne (i hvert fall ikke hvis spillet er mer enn et halvt år gammelt), finne ut hvilke patcher man har behov for, hvilken versjon man har av spillet man skal patche, innstallere patchene i riktig rekkefølge for så å finne ut at man mangler patchen 1.2324.26-to-1.2324.27.exe og så må bruke timesvis på å finne denne patchen, og til slutt finne ut at man har feil språkversjon av siste patch fordi spillselskapet har vært så psyke i hodet at de har laget ulike spill til det europeiske, amerikanske og asiatiske markedet, så patchen har enten ødelagt spillet ditt eller så får du ikke innstallert.

 

Bortsett fra Steam-baserte spill er det slik for de aller fleste spill jeg har spilt de siste årene. Og det er forferdelig. Få spillene online og lag skikkelige oppdateringsmekansimer !

Lenke til kommentar
DVDn med WoW BC 2.08 ferdig satt opp for "gratis" spilling som ligger i hylla mi indikerer noe helt annet.

8161467[/snapback]

Kan du definere "gratis" spilling? Pengene Blizzard tjener på WoW ligger ikke i DVD-ene man kjøper i butikken (man kan til og med laste det ned fra Blizzard), men i abonnementet man må ha for å spille. Mener du at du har et gratis-abonnement? I så fall vil jeg gjerne vite mer om hvordan dét fungerer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...