Gå til innhold

Dimmer med hjul


Anbefalte innlegg

Har hatt z-wave lysstyring en stund nå å får ikke samboeren helt med på dette å kutte ut dimmerhjulet. Jeg er jo helt enig uten å si det høyt, men etter mye googling ser det ikke ut som z-wave kan dimmes på en fornuftig måte.

Dimming med å holde en knapp inne så så lenge er ganske ubruklig sånn praktisk sett.

Syntes det fungerer så dårlig at jeg byttet tilbake til dimmerhjulet:)

 

Hvordan har dere gjort det med tanke på dimming?

Kanskje man kan lage en dimmer med Arduino som sender verdien ved å bruke en endless encoder.

Endret av stein111
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Z-wave-dimmer med hjul finnes ikke så vidt jeg vet. Men fordelen med Z-wave er jo at du ikke trenger å bruke den fysiske dimmingen, du har flere muligheter. F.eks. en slider i HStouch, eller forhåndsdefinerte dimmenivåer avhengig av tid på døgnet og aktivitet (f.eks. forskjell på "Høre musikk" eller "Se på TV"). Å gå tilbake til et dimmehjul fra en Z-wave-dimmer høres rart ut i mine øyne.

 

Du får sikkert til å hacke med en Arduino. Bare husk å bruke relative verdier, så går det nok bra.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Før jeg gikk over til Smarthus hadde jeg også en hel MASSE "skru-dimmere".

 

Jeg er opptatt av å sette stemninger med lys men oppdaget ganske fort at det er en avgrenset mengde med situasjoner som igjen ender opp med en avgrenset mengde med stemmings settinger.

 

Nå er nesten alle lys i huset på Z-wave dimmer men jeg rører så godt som aldri bryterne på veggen.

(De er der kun som nødløsning om serveren skulle stoppe)

 

De faste stemningene settes med trådløse brytere av disse to typene:     

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LKCT-614-2-mini-fjernkontroll/36-5585

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LWST-605-trådløs-veggstrømbryter-/36-4614

http://www.x10.com/x10-home-automation/controllers/wireless/ss13a.html

 

Den første har 2 presets, den andre 4 (eller 3 pluss alt av), den siste 6

 

Disse setter presets som:

Vi lager mat

Vi spiser på kjøkkenet

Vi spiser i spisestua

Vi spiller spill på kjøkkenet

Vi har forlatt kjøkkenet (men ønsker ikke alt det skal være HELT mørkt)

Vi ser på TV

Vi skal legge oss

Vi har stått opp (men er ikke helt våkne ennå)

Osv

 

Bryterne er plassert der en får iden om stemningen.

 

Når vi kommer hjem skrus lys på (litt avhengig av hvem som kommer og når) et en bestemt setting og det samme skjer når sola går ned osv.

 

Skal jeg ha mere unntaks vise settinger blir det gjort fra iPad’en som henger på veggen med HSTouch. (Den har VELDIG høy WAF)

Lenke til kommentar

Før jeg gikk over til Smarthus hadde jeg også en hel MASSE "skru-dimmere".

 

Jeg er opptatt av å sette stemninger med lys men oppdaget ganske fort at det er en avgrenset mengde med situasjoner som igjen ender opp med en avgrenset mengde med stemmings settinger.

 

Nå er nesten alle lys i huset på Z-wave dimmer men jeg rører så godt som aldri bryterne på veggen.

(De er der kun som nødløsning om serveren skulle stoppe)

 

De faste stemningene settes med trådløse brytere av disse to typene:     

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LKCT-614-2-mini-fjernkontroll/36-5585

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LWST-605-trådløs-veggstrømbryter-/36-4614

http://www.x10.com/x10-home-automation/controllers/wireless/ss13a.html

 

Den første har 2 presets, den andre 4 (eller 3 pluss alt av), den siste 6

 

Disse setter presets som:

Vi lager mat

Vi spiser på kjøkkenet

Vi spiser i spisestua

Vi spiller spill på kjøkkenet

Vi har forlatt kjøkkenet (men ønsker ikke alt det skal være HELT mørkt)

Vi ser på TV

Vi skal legge oss

Vi har stått opp (men er ikke helt våkne ennå)

Osv

 

Bryterne er plassert der en får iden om stemningen.

 

Når vi kommer hjem skrus lys på (litt avhengig av hvem som kommer og når) et en bestemt setting og det samme skjer når sola går ned osv.

 

Skal jeg ha mere unntaks vise settinger blir det gjort fra iPad’en som henger på veggen med HSTouch. (Den har VELDIG høy WAF)

 

 

Takk for utfyllende svar.

 

Ja det var egentlig sånn det var satt opp her også og jeg brukte jo det, men å få gjester og samboer til å trykke på disse nexa bryterne istedenfor trykkbryteren som er plassert logisk ved døren er ikke så lett. Litt rart å forklare gjestene at de ikke skal trykke på bryteren på bade fordi lyset går på av seg selv. Eller hvis lyset i stuen er på og man trykker på bryteren ved døren slår lyset seg av og man må holde den inne for å dimme. Føler litt at man må fjerne disse bryterne, men trenger de jo også når serveren går ned. 

 

Ser jo at å ha en del pader rundt omkring vil hjelpe noe

Lenke til kommentar

Selv så har jeg tenkt å ha en trådløs av/på enhet bak en vanlig dimmer. Da kan jeg i det minste slå av automatisk om natta/når vi er bortreist osv. I tillegg har jeg tenkt å ha en egen bryter som styrer av/på rett ved siden av, for å også kunne slå av/på manuelt. Om jeg da "fjerner" muligheten til å trykke av/på dimmerhjulet, så skal jeg være rimelig sikret for misforståelser.. (Dessuten så har jeg erfart att min Elko 315 GLE dimmer ikke tåler allverden av "trykk" av/på heller)

 

Ikke alle er så heldige att de bor i et hjem der det meste kan settes opp automatisk eller med noen forskjellige presets..  :no:

Lenke til kommentar

Ja den tanken har jeg vært inne på selv, eneste er at man må ha en ekstra knapp under bryteren.

 

Det er et must for min del at det skal være like enkelt som før å manuelt overstyre automatikken ellers lar jeg det bare være. Får legge lysstyring litt på hylla og jo masse annent morsomt å automatisere:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står jo nederst at den roterer:

 

"The rotation and timer functions work only when the device is fitted upright or stick on the wall....."

 

Men - jeg skjønner ikke helt motviljen mot å holde inne for å dimme. - Selv har jeg de siste 10 årene byttet ut det jeg kan komme over av dimmere med Micromatic "trykkplate-dimmere" for å få akkurat den funksjonaliteten etter at jeg "automatisk" fikk montert en slik ved en renovering.

 

Ellers så ser jeg for meg at en trinnvis dimming ved trykk på en bryter kanskje er det som fungerer best? - Du bruker jo vanligvis ikke hele spekteret på en dimmer, hos meg står de iallefall stort sett enten på laveste, høyeste, eller litt under høyeste. - Så 3 trinn/klikk hadde nok dekket det meste :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...