Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Vi brukte ikke frakk og stetoskop, nei. Vi skulle samtale med pasienter på et allmennlegekontor for å lære oss å kommunisere og holde i gang en god samtale med pasientene.

 

Tja, det er nå din oppfatning. Jeg kjenner flere som jobber på sykehus som lett hadde valgt norskutdannede leger framfor de som har studert i andre europeiske land. De sier at mange av de utenlandske er gode på det faglige, men at de er fullstendig ute når det kommer til etikk og det å kommunisere med pasienter og annet helsepersonell. Husk at legeyrket dreier seg veldig mye om disse kompetansenivåene og. Et annet poeng er at det ofte er en grunn basert på kvalifikasjoner når man velger et utenlandsstudie i Europa. ;)

 

Edit: Så at dette innlegget ble litt vel krasst og angripende. Det var ikke meningen.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På forskningsnivå trengs det jo selvfølgelig ikke særlig med kommunikasjon, og det er jo på forskningsnivået at man får nobelpriser. Grunnen til at jeg valgte legeyrket er at jeg liker å arbeide med mennesker og har som mål å bli en godt likt lege som kan svare på faglige spørsmål når det trengs. Ville jeg har forsket hadde jeg valgt et eller annet fag innen fysikken.

Lenke til kommentar

Inac Fulop Semmelweis var den "personen" som oppfant latex hansker.

Og pga dette, sparte han mange liv fra infeksjoner.

Tydeligvis snakker vi ikke om forskning, men heller en stor "omtanke" for pasienter.

 

Uansett, er dette, bare et poeng mot "kommunikasjon og etikk" argumentet deres.

Slike beskyldninger har ført til en "inflammerende" debatt i NMF.

Lenke til kommentar

Hadde det kanskje vært en idé å forandre emnetittelen nå som denne diskusjonen ikke lenger kan sies å dreie seg om hva slags helsefaglig kompetanse folk på forumet har, men snarere om mannlige sykepleiere og ulike studiesteder for medisin?

 

Dersom dette ikke er tilfellet, og tråden fortsatt dreier seg om helsekompetansen til folk på forumet, kan jeg jo legge til at jeg selv studerer medisin i Oslo.

Lenke til kommentar
Vaio: Det er vel en engelskspråklig linje du går på da? Med mindre du er en klöpper i ungarsk. :)

Dessverre er det 90% engelsk og 10% ungarnsk... Og pga. massiv-engelsk-litteratur, har norsken min dratt tilbake til steinalderen.. huff huff..

 

btw. Ingen farmokolog her?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg må bare si at Vaio bekrefter mine fordommer mot medisinstudenter som utdannes i Øst-Europa...

 

Tenker du på den arrogante og nedlatende holdningen? :cool:

Bekrefter mine fordommer mot norsk medisstudent.

 

Jeg må bare si at Vaio bekrefter mine fordommer mot medisinstudenter som utdannes i Øst-Europa...

 

Tenker du på den arrogante og nedlatende holdningen? :cool:

Din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverige og Danmark, har 4% av sin medisinstudent kvote, reservert til utlandsstudenter. Dessverre snakker vi om samme sjangse som i Norge.

 

kluet er, at det skal være "lettere" å komme seg inn til 2 og 3 året, og derfor har enkelte valgt sitt "første år" gjennom Polen, Tjekkia og Ungarn

Lenke til kommentar

Jeg har rett over 60 poeng i primærkvote, så hadde komt inn her i norge om ett år, hvis jeg ville. Men jeg er egentlig mest interessert i å studere i utlandet, dog lurte jeg på hvor vanskelig det var i Sverige/Danmark mest som en kuriositet.

 

Er disse to landene gode steder å studere medisin foresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...