Gå til innhold

TEST: Én eller to minnemoduler? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Også frekvens har mye å si. Det å ha to DDR4 brikker på god frekvens, kontra en DDR3 på vanlig frekvens vil jo gi en stor økning i fps.

 

Jeg tror nok dere glemmer den sikkert viktigste faktoren for å ha en brikke kontra to, som kan verifiseres med et kjapt prisguide søk, det er billigere. Hvis de kan spare litt på en RAM modul kontra to, er det mange som gjør det, dessverre. De fleste tror jo bare antall RAM er det som teller uansett. Selv om dual-channel rask RAM på 8GB er klart bedre enn 16GB på en pinne i de aller fleste scenarioer.

 

En ting som hadde vært interessant var om dere hadde testet Intel sine HAswell baser type C prossesorer.

http://ark.intel.com/products/88095/Intel-Core-i5-5675C-Processor-4M-Cache-up-to-3_60-GHz

Disse har veldig raskt internt minne til nettopp grafikkdelen. Det gjør at disse har best integrert grafikk av alle CPU/APUer, til tross for at AMD sine kort sikkert egentlig er raskere. Eller APUer, ikke kort. Så hvordan vil de bli påvirket av RAM i PCen? Er effekten mindre, eller vil den oppleve samme effekt som en APU eller vanlig Intel HD graphics?

Lenke til kommentar

Er det virkelig vanlig at folk spiller på integrert grafikk? Kanskje om man er på et stramt budsjett og ikke har råd til et system med dedikert skjermkort? En laptop? Jeg tror uansett at lav latency og høy minnefrekvens gir bedre utslag i grafikkytelse. Altså at det er bedre å gå for én god kvalitetsbrikke enn to middels gode moduler.

 

Jeg gjør det jevnlig på laptopen ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det virkelig vanlig at folk spiller på integrert grafikk? Kanskje om man er på et stramt budsjett og ikke har råd til et system med dedikert skjermkort? En laptop? Jeg tror uansett at lav latency og høy minnefrekvens gir bedre utslag i grafikkytelse. Altså at det er bedre å gå for én god kvalitetsbrikke enn to middels gode moduler.

Ifølge denne testen: http://www.pcper.com/reviews/Memory/Ultra-Speed-DDR3-Revisited-AMD-APU-Memory-Scaling/Graphics-Benchmarks

 

Så virker ikke forskjellene mellom dual channel og stor økning i frekvens altfor ulike. Merk at GPU tjener ekstra mye av frekvens kontra CPU. Grunnen er grunnlaget for forskjell mellom VRAM og RAM. For CPU er latency veldig viktig. Den trenger lav latency for å gjøre det bra. GPU derimot bryr seg mest om ren bandwidth, latency er ikke så viktig. Høyere klokket RAM går opp i latency og kanselerer ut ekstra hastigheten for CPU sin del. For GPU derimot så blir det bare bonus, da latency betyr så lite.

 

Når det er sagt er dual channel 1333 mhz billigere enn single channel 2400 mhz.

 

Jeg så i prisguide, og der var de billigste 2400 mhz kitene dual channel uansett. Så da er det ikke noe problem. Du kan få både dual channel og høyere frekvens samtidig. Koster 480 kontra 580 kr for 2X4 GB, så en ~22% økning i pris på RAM, og enda mindre total system er nok verdt det og gir mye ytelse per krone i et integrert GPU system.

Lenke til kommentar

Også frekvens har mye å si. Det å ha to DDR4 brikker på god frekvens, kontra en DDR3 på vanlig frekvens vil jo gi en stor økning i fps.

 

Jeg tror nok dere glemmer den sikkert viktigste faktoren for å ha en brikke kontra to, som kan verifiseres med et kjapt prisguide søk, det er billigere. Hvis de kan spare litt på en RAM modul kontra to, er det mange som gjør det, dessverre. De fleste tror jo bare antall RAM er det som teller uansett. Selv om dual-channel rask RAM på 8GB er klart bedre enn 16GB på en pinne i de aller fleste scenarioer.

 

En ting som hadde vært interessant var om dere hadde testet Intel sine HAswell baser type C prossesorer.

http://ark.intel.com/products/88095/Intel-Core-i5-5675C-Processor-4M-Cache-up-to-3_60-GHz

Disse har veldig raskt internt minne til nettopp grafikkdelen. Det gjør at disse har best integrert grafikk av alle CPU/APUer, til tross for at AMD sine kort sikkert egentlig er raskere. Eller APUer, ikke kort. Så hvordan vil de bli påvirket av RAM i PCen? Er effekten mindre, eller vil den oppleve samme effekt som en APU eller vanlig Intel HD graphics?

 

Den viktigste grunnen til at produsentene bruker en brikke fremfor to, er nok det miljøvennlige aspektet. Å bruke en større brikke fremfor 2 små, gjør at brukerne kan oppgradere ved å bare sette inn en ekstra modul, uten at 2 egentlig fullt brukbare minnemoduler blir kastet. Og det teller i vurderingen av produktets miljømessige "fotavtrykk".

 

At det samtidig fører til mer velvilje fra kjøperne som er opptatt av å ha tilstrekkelig med minne ombord, er en bonus. Minnebrikker er så billige at det er ikke et spørsmål en gang, det dobles som minimum, da de fleste leveres med kun 4 GB. Jeg ser spesifikt etter om maskinen bruker en eller 2 brikker, og hva som er maks kapasitet. Er full kapasitet oppbrukt, så er maskinen uaktuell.

Lenke til kommentar

 

Den viktigste grunnen til at produsentene bruker en brikke fremfor to, er nok det miljøvennlige aspektet. Å bruke en større brikke fremfor 2 små, gjør at brukerne kan oppgradere ved å bare sette inn en ekstra modul, uten at 2 egentlig fullt brukbare minnemoduler blir kastet. Og det teller i vurderingen av produktets miljømessige "fotavtrykk".

 

At det samtidig fører til mer velvilje fra kjøperne som er opptatt av å ha tilstrekkelig med minne ombord, er en bonus. Minnebrikker er så billige at det er ikke et spørsmål en gang, det dobles som minimum, da de fleste leveres med kun 4 GB. Jeg ser spesifikt etter om maskinen bruker en eller 2 brikker, og hva som er maks kapasitet. Er full kapasitet oppbrukt, så er maskinen uaktuell.

 

Jeg skulle gjerne hatt like stor tro på selskapenes store fokus på miljøvennlighet som du har, men hvis selskap faktisk var så opptatt av dette hadde vi hatt en stor reduksjon i utslipp! Penger >>>>>> utslipp for selskaper, helt klart. Det er slik det alltid har vært. Hvis du sier det er pga miljøet, så må du nesten ha en kilde for det, for det virker svært lite sannsynlig.

 

De fleste leveres med 4 GB? Spørs hvilken prisklasse du handler i. Mange som ikke er mulig å oppgradere også. Muligheten for å la folk oppgradere er gjerne viktig i noen modeller, men ikke alle.

Lenke til kommentar

 

 

Den viktigste grunnen til at produsentene bruker en brikke fremfor to, er nok det miljøvennlige aspektet. Å bruke en større brikke fremfor 2 små, gjør at brukerne kan oppgradere ved å bare sette inn en ekstra modul, uten at 2 egentlig fullt brukbare minnemoduler blir kastet. Og det teller i vurderingen av produktets miljømessige "fotavtrykk".

 

At det samtidig fører til mer velvilje fra kjøperne som er opptatt av å ha tilstrekkelig med minne ombord, er en bonus. Minnebrikker er så billige at det er ikke et spørsmål en gang, det dobles som minimum, da de fleste leveres med kun 4 GB. Jeg ser spesifikt etter om maskinen bruker en eller 2 brikker, og hva som er maks kapasitet. Er full kapasitet oppbrukt, så er maskinen uaktuell.

 

Jeg skulle gjerne hatt like stor tro på selskapenes store fokus på miljøvennlighet som du har, men hvis selskap faktisk var så opptatt av dette hadde vi hatt en stor reduksjon i utslipp! Penger >>>>>> utslipp for selskaper, helt klart. Det er slik det alltid har vært. Hvis du sier det er pga miljøet, så må du nesten ha en kilde for det, for det virker svært lite sannsynlig.

 

De fleste leveres med 4 GB? Spørs hvilken prisklasse du handler i. Mange som ikke er mulig å oppgradere også. Muligheten for å la folk oppgradere er gjerne viktig i noen modeller, men ikke alle.

 

 

 

Tror du missforstår fullstendig her. Dette koker rett ned til penger. De har miljøkrav de skal oppnå, ellers så blir det mer i avgifter og dårligere reklameverdi. Så, nei. Dette er ikke fordi de absolutt vil være beste i klassen, men det koster i kroner og øre for dem å gi blaffen.

 

Samme grunn til at det ikke lengre leveres med installasjonsmedia og gjennopprettingsplater, og de tykke og tunge manualene er erstattet av en Quick Guide og digital manual på PCen og ofte også online.

 

Klart det varierer med prisklassen og modelltype, og noen kan ikke oppgraderes etter at de er forlatt fabrikken, men de er vel heller ikke målgruppen for denne artikkelen heller?

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

 

 

Tror du missforstår fullstendig her. Dette koker rett ned til penger. De har miljøkrav de skal oppnå, ellers så blir det mer i avgifter og dårligere reklameverdi. Så, nei. Dette er ikke fordi de absolutt vil være beste i klassen, men det koster i kroner og øre for dem å gi blaffen.

 

Samme grunn til at det ikke lengre leveres med installasjonsmedia og gjennopprettingsplater, og de tykke og tunge manualene er erstattet av en Quick Guide og digital manual på PCen og ofte også online.

 

Klart det varierer med prisklassen og modelltype, og noen kan ikke oppgraderes etter at de er forlatt fabrikken, men de er vel heller ikke målgruppen for denne artikkelen heller?

 

Hvor mye ekstra CO2 produseres det? Og hva er avgiftene på denne ekstra CO2 en som gjør at det er billigere? Og hvorfor betaler kjøpere av RAM brikken CO2 avgiften og ikke produsent? Og hvor er kilden som viser at noen får negativ PR av to minnemoduler istedenfor 1? Jeg trenger litt mer enn det før jeg er overbevist om at dette skal utgjøre så mye. Jeg trenger bevis for at det faktisk koster dem så mye å ha 2, når det faktisk er billigere.

 

Så folk som gamer på ultrabooks er ikke målgruppe? De har integrert grafikk som de vil at skal yte så bra som mulig. Samtidig er ofte RAM loddet fast her. Folk som har gaming PCer har mer enn 4 GB RAM uansett. Og skal du spille League på gaming-laptopen din kan du like godt deaktivere dedikert GPU og få mer batteri. HD graphics holder klart.

Lenke til kommentar

Jeg ser dere linker til tidligere artikkel hvor vi har sett at en ren økning av RAM over 4 GB ikke utgjør store forskjellen i spill, men det hadde likevel, for testen sin del vært interessant å se resultatene med én 8 GB-brikke, så klart hvor øvrige spesifikasjoner på brikkene er identisk.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tror du missforstår fullstendig her. Dette koker rett ned til penger. De har miljøkrav de skal oppnå, ellers så blir det mer i avgifter og dårligere reklameverdi. Så, nei. Dette er ikke fordi de absolutt vil være beste i klassen, men det koster i kroner og øre for dem å gi blaffen.

 

Samme grunn til at det ikke lengre leveres med installasjonsmedia og gjennopprettingsplater, og de tykke og tunge manualene er erstattet av en Quick Guide og digital manual på PCen og ofte også online.

 

Klart det varierer med prisklassen og modelltype, og noen kan ikke oppgraderes etter at de er forlatt fabrikken, men de er vel heller ikke målgruppen for denne artikkelen heller?

 

Hvor mye ekstra CO2 produseres det? Og hva er avgiftene på denne ekstra CO2 en som gjør at det er billigere? Og hvorfor betaler kjøpere av RAM brikken CO2 avgiften og ikke produsent? Og hvor er kilden som viser at noen får negativ PR av to minnemoduler istedenfor 1? Jeg trenger litt mer enn det før jeg er overbevist om at dette skal utgjøre så mye. Jeg trenger bevis for at det faktisk koster dem så mye å ha 2, når det faktisk er billigere.

 

Så folk som gamer på ultrabooks er ikke målgruppe? De har integrert grafikk som de vil at skal yte så bra som mulig. Samtidig er ofte RAM loddet fast her. Folk som har gaming PCer har mer enn 4 GB RAM uansett. Og skal du spille League på gaming-laptopen din kan du like godt deaktivere dedikert GPU og få mer batteri. HD graphics holder klart.

 

 

Er mer enn CO2 som er vurdert skadelig. RAM-brikker produseres av endel forskjellige stoffer, blant de endel som det er knapphet på. Der det brukes en større brikke, vil folk som oftest beholde denne og heller legge til en tilsvarende brikke Brukes det to mindre brikker, så er det altså to brukbare brikker som til slutt havner i søpla, stort sett ubrukt.Dette blir ansett som unødvendig forsøpling, og tro det eller ei, så er dette noe som det fokuseres mer på i nyere tid, og derved skjerpes reglene inn.

 

Det er ikke produsentene av minne som avgjør hverken minnemengden eller hvor mange brikker som settes inn, annet enn ved egne priskampanjer. Det er det PC-produsentene som avgjør. Og de svarer selvsagt for avgifter på produkter de produserer i de land der det fabrikkeres PCer.

 

Bare for å klargjøre, igjen. Jeg snakker om maskinene, ikke hvilken gruppe du putter brukerne inn i. Er ikke bare gamere som kjøper PC. Og de fleste gamere kjøper seg og orker dra på disse gamingmaskinene som gjerne har dedikert skjermkort og doble minnebrikker allerede, i tillegg til høy vekt og dårlig batterikapasitet. Dog utelukker jeg ikke at opptil flere av de har både ultrabooks og pads i tillegg.

 

Derimot har som du nevner de fleste nyere ultrabooks og maskiner i rimelige klasser fastloddet minne på hovedkortet, samtidig som ofte mangler mulighet til å sette inn mere. Derfor er de maskinene ikke i målgruppen for artikkelen.

 

For å overbevise deg, må jeg altså inn å sjekke nøyaktig hvilke regler som gjelder i de aktuelle landene, for så å fremskaffe deg linker til denne infoen. Dette er en jobb jeg rett og slett ikke orker.

 

PS! Jobbet for PC-butikk i Oslo tidligere, og vi hadde av og til besøk av representanter av de store leverandørene og distributørene, og det var på et slikt møte jeg fikk infoen på dette. Jeg stoler i dette tilfelle på at de valgte å snakke sant om hvorfor de leverte slik de gjorde.

 

Synes egentlig jeg har gjort mere enn nok i denne saken, så får si det sånn at du kan velge å tro meg eller ikke. Jeg stopper diskusjonen her for min del.

 

Ha en fortsatt fin dag og god jul!

 

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...