Gå til innhold

Noen spørsmål om jakt


Patrik95

Anbefalte innlegg

Er det slik at man etter å ha betalt en generell jegeravgift også må betale en fellingsavgift for hvert dyr man skyter? Eller gjelder dette bare for hver enkelt elg, rein og hjort? Uansett virker det som at jakt muligens kan bli litt mer kostbart enn jeg først tenkte. 

Når man skal kjøpe et våpen, er det slik at man må finne et spesifikt våpen fra en selger, for så å søke til politiet om dette spesifikke våpenet før man til slutt kan kjøpe om søknaden blir godkjent? Dette kan jo kanskje ta litt tid? Tenker hvis man hadde funnet en som selger våpen brukt på finn.no f.eks. 

Så er jeg litt nysgjerrig på hvordan man som helt fersk jeger skal komme inn i ting? Man må kontakte grunneier en plass hvor viltet befinner seg og få løyve som jeg har forstått, men hvordan finner jeg egnede jaktområder i nærheten og må jeg da betale grunneier for tillatelse i sesongen? Er det da grunneier som bestemmer kvoten / hvor mye jeg kan skyte?

Finnes det noen plass man kan låne en hagle f.eks. til jakt om man ikke har mulighet til å kjøpe selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jegeravgift må du betale uansett. Det er litt dyrere med jegeravgift for storvilt. For hvert felte storvilt (gjelder elg, hjort eller rein), må fellingsavgift bli betalt. Her varierer det litt hvem som betaler av jeger eller grunneier. Avtal noe. 

 

Her varierer det litt ut fra situasjonen, og jeg tror det er litt forskjell mellom våpenkontorene. Noen får relativt "åpne søknader", med visse ting spesifisert, som kaliber og våpentype, men merke og modell uspesifisert. Da kan man prøve seg frem litt. Du kan helt sikkert prøve litt i en våpenbutikk, og komme tilbake med en mer utfyllende våpensøknad. Ja, det kan ta litt tid - men våpen er heller ikke noe impulskjøp (og skal heller ikke være det). Skal du kjøpe privat, så må du allerede ha funnet våpenet du skal kjøpe før du søker. Da trenger søknaden korrekt våpennummer, pipelengde etc.

 

Når det kommer til å komme i gang, er det vanskelig å gi et klart svar. Noen benytter seg av jegerforeninger, eller blir kjent med noen. Andre bruker kanskje statskog sine eiendommer, andre kjenner grunneiere, noen er grunneiere, noen har venner eller bekjente som driver med jakt og får innpass der. Det finnes ingen lover for hva som skal betales, så det er helt individuelt. Noen deler kjøtt, mens andre tar betalt. Grunneier får tildelt løyver fra kommunen, og det er naturligvis opp til grunneier om han ønsker å la deg skyte alle løyvene.

 

Det er mulig at kanskje NJFF som forening låner ut til noen av sine arrangement, uten at jeg kan si noe sikkert. Det er også lov til å låne fra autoriserte forhandlere i forbindelse ved kjøp og bedrifter (jfr våpenforskriften §91 og §92).

 

§ 92.Utlån fra autorisert forhandler

Den som har bevilling til å drive handel med skytevåpen, kan midlertidig fjerne slike våpen fra forretningen når dette er nødvendig fordi våpenet skal repareres av børsemaker eller prøveskytes eller innskytes av annen våpenhandler.

Ved utlån til annen forhandler skal bevillingshaver forsikre seg om at denne har bevilling til å drive handel med den aktuelle våpentypen.

Våpen kan også lånes ut inntil fire uker i forbindelse med kjøp. Låntaker skal fremvise våpenkort eller ervervstillatelse fra politiet for den aktuelle våpentype, og godkjent legitimasjon.

Forhandler innfører låntakers navn, våpenkortets nummer og utstedende myndighet i en fortløpende fortegnelse over alle kjøp, salg og utlån som nevnt i § 40. Forhandler skal også utferdige utlånserklæring som skal inneholde låntakers navn, personnummer og adresse, opplysninger om ervervstillatelse, dato og låneperiode. Annen midlertidig fjerning av våpen fra forretningen skal skje under direkte oppsyn fra bevillingsinnehaver eller person med dennes fullmakt. Denne bestemmelse gjelder også for revolvere og pistoler. Den som får revolver eller pistol overlatt skal være fylt 21 år.

Ved utlån til tilvirker eller børsemaker skal bevillingshaver kontrollere at denne har bevilling som tilvirker eller reparatør, jf. kapittel 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jegeravgift må du betale uansett. Det er litt dyrere med jegeravgift for storvilt. For hvert felte storvilt (gjelder elg, hjort eller rein), må fellingsavgift bli betalt. Her varierer det litt hvem som betaler av jeger eller grunneier. Avtal noe. 

 

Her varierer det litt ut fra situasjonen, og jeg tror det er litt forskjell mellom våpenkontorene. Noen får relativt "åpne søknader", med visse ting spesifisert, som kaliber og våpentype, men merke og modell uspesifisert. Da kan man prøve seg frem litt. Du kan helt sikkert prøve litt i en våpenbutikk, og komme tilbake med en mer utfyllende våpensøknad. Ja, det kan ta litt tid - men våpen er heller ikke noe impulskjøp (og skal heller ikke være det). Skal du kjøpe privat, så må du allerede ha funnet våpenet du skal kjøpe før du søker. Da trenger søknaden korrekt våpennummer, pipelengde etc.

 

Når det kommer til å komme i gang, er det vanskelig å gi et klart svar. Noen benytter seg av jegerforeninger, eller blir kjent med noen. Andre bruker kanskje statskog sine eiendommer, andre kjenner grunneiere, noen er grunneiere, noen har venner eller bekjente som driver med jakt og får innpass der. Det finnes ingen lover for hva som skal betales, så det er helt individuelt. Noen deler kjøtt, mens andre tar betalt. Grunneier får tildelt løyver fra kommunen, og det er naturligvis opp til grunneier om han ønsker å la deg skyte alle løyvene.

 

Det er mulig at kanskje NJFF som forening låner ut til noen av sine arrangement, uten at jeg kan si noe sikkert. Det er også lov til å låne fra autoriserte forhandlere i forbindelse ved kjøp og bedrifter (jfr våpenforskriften §91 og §92).

 

§ 92.Utlån fra autorisert forhandler

Den som har bevilling til å drive handel med skytevåpen, kan midlertidig fjerne slike våpen fra forretningen når dette er nødvendig fordi våpenet skal repareres av børsemaker eller prøveskytes eller innskytes av annen våpenhandler.

Ved utlån til annen forhandler skal bevillingshaver forsikre seg om at denne har bevilling til å drive handel med den aktuelle våpentypen.

Våpen kan også lånes ut inntil fire uker i forbindelse med kjøp. Låntaker skal fremvise våpenkort eller ervervstillatelse fra politiet for den aktuelle våpentype, og godkjent legitimasjon.

Forhandler innfører låntakers navn, våpenkortets nummer og utstedende myndighet i en fortløpende fortegnelse over alle kjøp, salg og utlån som nevnt i § 40. Forhandler skal også utferdige utlånserklæring som skal inneholde låntakers navn, personnummer og adresse, opplysninger om ervervstillatelse, dato og låneperiode. Annen midlertidig fjerning av våpen fra forretningen skal skje under direkte oppsyn fra bevillingsinnehaver eller person med dennes fullmakt. Denne bestemmelse gjelder også for revolvere og pistoler. Den som får revolver eller pistol overlatt skal være fylt 21 år.

Ved utlån til tilvirker eller børsemaker skal bevillingshaver kontrollere at denne har bevilling som tilvirker eller reparatør, jf. kapittel 

Litt sen tilbakemelding, men tusen takk for svar.

 

Jeg har noen flere spørsmål hvis du finner tid :)

 

Du nevner dette med politisøknaden om våpen, kan ikke denne være ganske åpen også om man skal kjøpe våpen privat? F.eks at man har med våpentype og kaliber, men kanskje ikke så mye annet slik at man står litt fritt til å bytte / velge noe annet uten å måtte føre inn en ny søknad?

 

Når man har felt f.eks. et storvilt, si en hjort, hvor er det man som regel utfører selve vomminga og flåinga? Er det slik at man drar med seg viltet til en egnet plass (fortsatt i terrenget) eller? Og må man alltid innom en veterinær eller lignende etter slaktinga for å vurdere "kvaliteten" på kjøttet? 

 

Er det alltid selve grunneierne som får utdelt en kvote av kommunen hvert år (eller kanskje for flere år) som så kan distribuere/selge denne kvoten til en eller flere personer som de vil? Hvis du leier privat, er det da jegeren selv eller grunneier som har rapporteringsplikt om hvor mange / hvilken art osv som har blitt felt, og hvordan blir dette egentlig kontrollert i praksis? 

 

 

 

Lenke til kommentar

Her jeg bor kunne ikke våpensøknaden være åpen - jeg fant et våpen på XXL, og søkte på det. Dog, har jeg hørt at det varierer fra politidistrikt til politidistrikt, det er jo ikke verre enn at du ringer dem.

 

Jakt:

 

Vomming - det gjør man på plassen og graver det ned / legger det til side. Du har generelt dårlig tid etter dyret er skutt. Etter vomming er utført tar du/dere med dere dyret til egnet sted for partering og slakting.

 

Partering og slakting - det finnes kurs du kan ta på dette, men så lenge kjøttet er til deg og jegerne er det dere som er ansvarlig for at det er spiselig. Kun autoriserte slaktere kan selge kjøtt (tror jeg....)

 

Jaktterrreng - sjekk på inatur.no eller hør med grunneiere. Et tips er å sjekke om det finnes nettsider for grunneierne. Ofte har flere grunneiere gått sammen for å selge jaktkort som kan brukes på deres tomter (grunneierlag). Et annet tips er å starte sjøjakt på fugl, der trenger du ikke egen tillatelse så lenge du er i båt eller du er i vannkanten der det er tørt ved lavvann og vått ved høyvann. Du kan og kjøpe flerårig tillatelse til jakt i terreng av grunneiere. Det er som oftest veldig dyrt.

 

Grunneiere som har et visst antall mål med tomt kan få tildelt kvote av miljødepartementet (tar dette fra hukommelsen). Det er opptil dem å bestemme om kvoten skal jaktes på selv eller om de vil gi eller selge den videre.

 

Du som jeger skal rapportere  til grunneier (som oftest etter jaktkortet er utløpt) og til Staten en gang i året.

 

 

Du MÅ ha betalt jegeravgift, og du MÅ ha bestått skyteprøve om du skal jakte storvilt med rifle.

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Litt sen tilbakemelding, men tusen takk for svar.

 

Jeg har noen flere spørsmål hvis du finner tid :)

 

Du nevner dette med politisøknaden om våpen, kan ikke denne være ganske åpen også om man skal kjøpe våpen privat? F.eks at man har med våpentype og kaliber, men kanskje ikke så mye annet slik at man står litt fritt til å bytte / velge noe annet uten å måtte føre inn en ny søknad?

 

Når man har felt f.eks. et storvilt, si en hjort, hvor er det man som regel utfører selve vomminga og flåinga? Er det slik at man drar med seg viltet til en egnet plass (fortsatt i terrenget) eller? Og må man alltid innom en veterinær eller lignende etter slaktinga for å vurdere "kvaliteten" på kjøttet? 

 

Er det alltid selve grunneierne som får utdelt en kvote av kommunen hvert år (eller kanskje for flere år) som så kan distribuere/selge denne kvoten til en eller flere personer som de vil? Hvis du leier privat, er det da jegeren selv eller grunneier som har rapporteringsplikt om hvor mange / hvilken art osv som har blitt felt, og hvordan blir dette egentlig kontrollert i praksis? 

 

 

 

Slik jeg har forstått det kan det ikke være en åpen søknad når man kjøper privat. Jeg kjøpte privat, og måtte ha med bla. pipelengde i søknaden. Det måtte jeg ikke da jeg skulle kjøpe fra forhandler. Men det kan variere fra distrikt til distrikt. Det ordner seg. Jeg regner med at både forhandlere og privatpersoner er tålmodige når det kommer til søknaden. Det er vel tilnærmet ingen som forventer at du har en ferdig utskrevet søknad med deg.

 

Utvomming blir som regel gjort på skuddplassen. Utvomming bør helst skje innen 1 time, og gjerne raskere hvis kula har vært i kontakt med vomma. Når døden inntreffer, begynner det å danne seg gasser fra vomma. Hvis vominnhold har spredt seg, bør du prøve å få mest mulig ut. Hvis det er litt vominnhold igjen, er ikke det noe krise. Det kan du skjære bort når dyret er tørket.

 

Uansett, når utvommingen er gjort så drar man dyret til slakteplassen (et luftig og tørt sted, f.eks. garasje, låve eller lignende). Da tar man av pelsen, og lar dyret henge til mørning (40 døgngrader). 

 

Nei, man må ikke innom veterinær. Se for deg at en veterinær skulle ha kontrollert nærmere 65 000 skutte hjort og elg hvert år... Det går ikke. Hvis du vet hva du gjør, så går det helt fint. Jeg har aldri vært i kontakt med veterinær. En jaktkamerat var i kontakt med veterinær en gang for å få kontrollert et tvilsomt slakt, fra et dyr han ikke fant igjen før dagen etter. Dyret måtte kasseres pga. vomgass.

 

Det avhenger litt av jaktform. Jeg kjenner best til hjortejakt. Grunneier får kvote hvert år, med unntak av såkalte storvald som får kvote for 3-5 år, hvor de da velger hvordan den skal gjennomføres. Grunneier kan distribuere denne kvoten som han vil (det er jo tross alt hans egen kvote). Det jeg antar er vanlig, hvis man leier privat, er at man melder fra til grunneier. Grunneier tar dermed rapporteringen videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...