Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bilkjøp


Powen

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg skal snart kjøpe meg min første bil. Jeg er 24 år gammel jente som ikke er så veldig god på bil. Så jeg vil trenge en bil som er relativt i god stand. Jeg er også på utkikk etter en liten snerten bil (typ golf størrelse) med automatgir. Jeg har satt av 100 000 til bilkjøp, men jo billigere, jo bedre. 

Jeg vil bruke bilen i jobb sammenheng, som byr på kjøring på ca. 20 km per dag og betydelig mindre i helgene. 

Endret av Powen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2011 modell eller nyere, under 90 000 km, under 100 000 kr og med automat, div merker/modeller som går for å være ganske pålitelige

 

Dog må man regne med slitasjedeler og reparasjoner - alt avhengig av km-stand og stell.

Tips er å kikke på EU-kontroll linken i annonsene og se om det f.eks. er noen kmstand-avlesninger som er tett etterhverandre => betyr oftest at den har vært på verksted for å rette flere ting etterhverandre (noen feil kan være vriene for verkstedet å finne ut av og desto dyrere for eieren) eller har fått mangellapp ved EU kontroll og måttet ta en ny rep.

 

Veldig langt mellom service (20-30 K mellom hver avlesning/verkstedbesøk) og eieren kan ha slurvet med jevnlig service (oljeskift bør tas hvert år eller hver 10 000 km - det som kommer først.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

Har tittet litt på Finn nå. Fant egentlig en bil jeg liker skikkelig godt, på utseende ihvertfall. Kunne noen ha anbefalt Audi A1? Er dette en god bil? Noen kjente feil, eller noe jeg burde være obs på?

Virker som de selges rundt 100 000 og har gått relativt lite. 

Lenke til kommentar

 

Sportsunderstell og store hjul er kult å se på, men går betydelig ut over komforten på A1. Absolutt verdt å tenke på om du vurderer kjøp.

Har du mye småkjøring, anbefaler vi bensinmotor. Dieselmotorene (TDI) kan lett få tett partikkelfilter.

Noen kunder mener at 1,2-liters bensinmotoren er litt for slapp. På biler med 7-trinns DGS-dobbeltclutch-girkasser har det på noen biler vært ulyd ved giring. Denne girkassen har også hatt softwarefeil - som må oppdateres.

På noen av de første bilene har det vært problemer med de elektrisk oppvarmede sidespeilene

 

Les også:

Audi-er med ekstraordinært oljeforbruk – flere må repareres

Flere eiere av bensindrevne Audi-modeller har klaget til NAF på høyt oljeforbruk. Enkelte kan risikere å måtte betale en saftig verkstedregning selv.

MOOOT NORMALT: Flere bensindrevne Audier fra 2009 til 2011-modeller er for oljestørste. Foto: Frank May , NTB scanpix

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne kan vel ikke måle seg helt med Audi i "luskusfølelse", men er du mest ute etter utseende eller driftssikkerhet/problemfritt bilhold?

3,5 år igjen av nybilgaranti:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138066013

 

UP! er jo en ganske snerten "konebil": https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133876616

Polo hvis det helst skal være litt større: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=137419714

Eller i20: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138292822

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når først Huyndai i20 kommer opp her så er jo ix20 en snerten bil. Kanskje i overkant prismessig, men da har du en god bil en god stund fremover:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129534041

Evt. Kia Venga, som er tvillingsøster med ix20:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138001063

 

Forøvrig er Toyota Yaris alltid å vurdere. Både god kvalitet og serviceinnstilte forhandlere.

 

UP! er en super liten bil i byen, men hvis det er aktuelt med lengre turer eller folk i baksetet ville jeg nok gått opp en størrelsesklasse til VW Polo, som er en god småbil som takler det meste. Den største ulempen med begge heter Møller AS som generelt er beryktet for dårlig service så fort noe er galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner også en del elbiler under 100 000, både Leaf, e-up og iMiew og lignende. Har du vurdert det? For elbiler i denne prisklassen bør du helst ha mulighet for lading hjemme eller på jobb. Selv har vi en Leaf fra 2012 som kjører ca 20 000 i året, da fyller jeg spylervæske ved behov og bytter luftfilteret til kupeen selv, koster ca 150 kr. Sparere vel rundt 10 000 i året på drivstoff, 10 000 på bompenger og rundt 10 000 på årsavgift, service og oljeskift i forhold til dieselbilen vi hadde. Lavere verditap har den også.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

Har tittet litt på Finn nå. Fant egentlig en bil jeg liker skikkelig godt, på utseende ihvertfall. Kunne noen ha anbefalt Audi A1? Er dette en god bil? Noen kjente feil, eller noe jeg burde være obs på?

Virker som de selges rundt 100 000 og har gått relativt lite. 

 

  1. Lett å forelske seg i utseende.
  2. Ha kontroll på årlig totalkostnad og ikke bare investeringskostnad. 
  3. Dersom du har lademulighet på jobb eller hjemme er alt annet enn elbil ikke rasjonelt. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp den billigste nye bilen du får tak i. Kjøper du brukt, vet du aldri hva som kan være feil. Har du en ny, så vet du hva som har skjedd med den.

 

Det er et litt for enkelt tips. Det er nok mange bruktbiler som har lengre levetid og lavere verditap enn den billigste bilen på markedet. Der er som regel enkelt og billig konstruert, har dårlig kollisjonssikkerhet og holdbarhet, og ingen vil ha de på bruktmarkedet så verditapet blir like stort som på dyrere biler.

 

For ordens skyld: Den billigste bilen på markedet er Renault Twizy, en bitteliten elektrisk toseter beregnet på bykjøring til 99.000. Den billigste bilene med forbrenningsmotor er knøttebilene VW Up! og Toyota Aygo, begge da med motor som passer best i by og minimalt med utstyr. De koster 149.000,- pluss levering.

For 149.000,- får du vesentlig bedre og sikrere biler som Huyndai i20, Pegueot 208, VW Polo, Toyota Yaris med under 30.000 km og i tilstand som ny.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner også en del elbiler under 100 000, både Leaf, e-up og iMiew og lignende. Har du vurdert det? For elbiler i denne prisklassen bør du helst ha mulighet for lading hjemme eller på jobb. Selv har vi en Leaf fra 2012 som kjører ca 20 000 i året, da fyller jeg spylervæske ved behov og bytter luftfilteret til kupeen selv, koster ca 150 kr. Sparere vel rundt 10 000 i året på drivstoff, 10 000 på bompenger og rundt 10 000 på årsavgift, service og oljeskift i forhold til dieselbilen vi hadde. Lavere verditap har den også.

 

 

Bor du i/rundt Oslo ville jeg ikke turt å kjøpt annet enn elbil i disse tider.

 

En EL-bil hadde vært drømmen. Dessverre har jeg ingen lade muligheter da jeg leier en leilighet og bor relativt "på landet". Blir mye kombinasjon av by-kjøring, motorvei og landevei. 

Lenke til kommentar

Det er et litt for enkelt tips. Det er nok mange bruktbiler som har lengre levetid og lavere verditap enn den billigste bilen på markedet. Der er som regel enkelt og billig konstruert, har dårlig kollisjonssikkerhet og holdbarhet, og ingen vil ha de på bruktmarkedet så verditapet blir like stort som på dyrere biler.

 

For ordens skyld: Den billigste bilen på markedet er Renault Twizy, en bitteliten elektrisk toseter beregnet på bykjøring til 99.000. Den billigste bilene med forbrenningsmotor er knøttebilene VW Up! og Toyota Aygo, begge da med motor som passer best i by og minimalt med utstyr. De koster 149.000,- pluss levering.

For 149.000,- får du vesentlig bedre og sikrere biler som Huyndai i20, Pegueot 208, VW Polo, Toyota Yaris med under 30.000 km og i tilstand som ny.

 

 

Det enkle er ofte det beste. Ellers kan man regne med å selge fritiden sin på å jakte delebiler, ligge under bilen og skru, og ringe NAF når man står i veikanten!

 

 

Å anbefale noen som skal kjøpe sin første bil at det eneste aktuelle er å kjøpe ny bil... Særlig når budsjettet er ~100.000. Jaja, nå har jeg hørt det og.

 

Du anbefaler heller å kjøpe en skrothaug som går i stykker hver måned og man bekymre seg for om den starter hele vinteren og kommer for sent på jobb, mister jobben? Jeg liker å sove godt om nettene og vite at bilen virker. Over tid, er det bedre å kjøpe ny og ha service på den, enn å drive og mekke og lappe på noe brukt. Du står i risiko for å bli lurt. Vet aldri hva noen har gjort med en bruktbil.

 

Å anbefale noen med 0 bruktbilerfaring og mekkeerfaring å kjøpe bruktbil, uansett hva budsjettet er... Jaja, nå har jeg lest det også!!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...