Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil til voksen mann med barn


Sarasin

Anbefalte innlegg

***OPPDATERT***

 

God morgen.

I den glade alder av snart 40, har jeg bestemt meg for å ta lappen, noe som skjer i løpet av mars måned. Da den avgjørelsen var tatt, oppdaget jeg at det fort kan være lurt å også kjøpe en bil, men ettersom jeg har nada peiling på hva jeg egentlig leter etter, ber jeg innstendig om hjelp. Problemet ligger i det økonomiske bildet her, hvor maks investering i bil kan være 30k.

 

Vi er normalt sett fire personer, der barna er 12 og 14 år (vi har også to barn til på 10 og 12 år), som dukker innom en gang i måneden eller to). I all hovedsak er det oss fire, eventuelt bare meg i bilen. Kjøring blir lokalt i hovedsak, med en tilfeldig tur til Sandnes noen ganger i året for å besøke søster. Vi bor i Tønsberg, så det blir sikkert noen turer til Svinesund via Moss, og ikke minst Oslo.

 

Så jeg ønsker altså å kjøpe en trygg og god bil som kan vare i minimum tre år, og lurer derfor på hva jeg kan forvente å få for 30k. Viktig å påpeke at jeg er skrekkelig lite opptatt av at bilen skal klare 0-100 på to sekunder, ha tidenes musikkanlegg, og at den skal være senket med sota ruter :p Her snakker vi om en trygg bil som kan kjøres uten noe stress, med god plass (stasjonsvogn / SUV er helt gull), og gjerne er forholdsvis rimelig priset dersom jeg må reparere noe. Tilleggsutstyr er "ja takk", som GPS / Handsfree osv, men det er ikke første pri.

 

Personlig har jeg alltid likt VW, mens samboeren har foretrukket Ford. Derfor er vi litt inne på tanken på 7-seter via Touran / Tiguan og S-/C-Max. Om noen har erfaringer med disse bilene, vil jeg veldig gjerne høre! :)

 

Så langt jeg har lest meg opp så langt, er ca 15.000km pr år helt normal kjørelengde, og så lenge bilen er innafor denne avstanden blir årsmodell mindre interessant. Skriv likevel gjerne noe om hvilken (eldste) årsmodell som er "minimum" greit.

 

 

-Hvilke merker bør jeg kikke på i første omgang?

-Hva bør/skal jeg ha med som ekstrautstyr?

-Hvor lang tid fremover bør det være til neste EU-kontroll?

-Hvor mange eiere er ok at bilen har hatt?

-Hvilke årsmodeller bør jeg sikte på?

-Er det noen merker som har "sine" problemer, kontra andre merker? I så fall hva skal man se etter?

 

Hvilke deler bør være byttet på hvilken kilomaterstand? Har forstått at registerreim skal byttes rundt 200.000km? Er det andre "gylne regler"?

 

 

I tillegg er det et generelt spørsmål som handler om registrering. På en del annonser står det at bilen er avskiltet, og at den er fritatt for omregistrering. Hva betyr dette i praksis?

 

Forresten, hva er fordeler / ulemper med diesel kontra bensin?

 

Og angående forsikring - motorskadeforsikring / fullkasko / ansvarsforsikring?

 

Jeg må rett og slett lære meg å kjøpe bruktbil, med de feller som følger med! Håper noen kan forklare meg litt om dette totalt nye markedet jeg er på vei inn i, jeg hater virkelig å kjøpe katta i sekken ;) På forhånd takk!

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det eit alternativ å ta opp lån på bilen og betale ned med oppgjeret frå salg av bustad?

 

Er det 30-50k du har tenkt å bruke på bilen som skal vare i fem år og tilfredsstille alle behov? Kor mange har du tenkt å frakte dei fem åra? Er det familie på 3, 4, 5? Er det småborn og behov for barnesete?

Lenke til kommentar

Er det eit alternativ å ta opp lån på bilen og betale ned med oppgjeret frå salg av bustad?

 

Er det 30-50k du har tenkt å bruke på bilen som skal vare i fem år og tilfredsstille alle behov? Kor mange har du tenkt å frakte dei fem åra? Er det familie på 3, 4, 5? Er det småborn og behov for barnesete?

 

Dessverre er jeg ferdig opplånt nå. Derfor jeg må cashe en bil direkte. Jeg håper det er mulig å finne en bil til 30-50k til å tilfredsstille "alle behov", jeg bare vet ikke hva disse behovene er enda. Vi har to store (11 og 14) barn, så det er snakk om å frakte 4 personer normalt sett, eventuelt bare meg frem og tilbake på jobb. (Oppdaterer posten med disse opplysningene)

Lenke til kommentar

Redigert etter jeg var litt kjapp med spørsmålet:

I denne prisklassen er tilstand/vedlikehold på bilen mye viktigere enn årgang, modell og km. Her finner du biler som trenger like mye i påkost for å holde ut et år eller to til, eller du kan finne biler som rusler og går i noen år uten videre. Ikke alltid lett å se forskjell i første omgang. Og gode biler blir gjerne plukket raskt opp av 'kjennere'. Vær generelt skeptisk til biler som har vært ute på Finn en stund...

Personlig anbefaling i den prisklassen/behovet er Berlingo stv 1. generasjon (1997-2008). Enkle, solide biler. (Bare sjekk at ikke bakstillingen er utslitt). God plass til unger og bagasje. Lite (som kan gå) feil og billige å skru på. Null status og luksus (bortsett fra all plassen) men får jobben gjort. Kan være fint å finne en med AC eller den store takluka hvis vi får flere slike varme somre. :-)

Alternativt blir jeg sjelden motsagt når jeg tipser om Ford Focus 2. generasjon (2005-2010). Denne er akkurat stor nok til å få med unger og bagasje på en komfortabel måte og være noenlunde kollisjonssikker, men ikke så stor at den er unødvendig dyr i drift. Akkurat denne har også vist seg å være en solid bygget sak med mye færre og billigere feil enn de fleste sammenlignbare biler.

Men: Uansett, ting ryker på biler, så husk å ha verkstedbudsjett, ellers blir den fort stående. 
Små biler er generelt mer pinglete laget enn større biler og tåler færre km. 

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

**snip**

-Hvilke merker bør jeg kikke på i første omgang?

-Hva bør/skal jeg ha med som ekstrautstyr?

-Hvor lang tid fremover bør det være til neste EU-kontroll?

-Hva er normal kilometerstand for en bil av denne typen? (Les: Hva er for mye?)

-Hvor mange eiere er ok at bilen har hatt?

-Hvilke årsmodeller bør jeg sikte på?

- Er det noen merker som har "sine" problemer, kontra andre merker? I så fall hva skal man se etter?

 

 

I tillegg er det et generelt spørsmål som handler om registrering. På en del annonser står det at bilen er avskiltet, og at den er fritatt for omregistrering. Hva betyr dette i praksis?

 

Forresten, hva er fordeler / ulemper med diesel kontra bensin?

-Merker er i relativt stor grad irrelevant, nesten alle merker har sine kjente problemer på diverse modeller. Personlig er jeg for eksempel svak for tyske biler, spesielt Mercedes, men de har også sine svin på skogen som det heter.

 

-Når det kommer til ekstrautstyr så må du nesten sette standarden selv, det finnes løsninger for det meste, jeg har for eksempel en bil uten webasto/dieselvarmer, men det løser jeg med å ha en kupevarmer som jeg kobler i strøm når jeg kommer hjem hver dag. Det er også gjerne ekstrautstyret som er det første som går i stykker og noe av det dyrere å reparere.

 

-Nå i 2019 blir det nye regler på EU kontroll, så jeg ville sett etter en bil i andre omgang som det nettopp er tatt EU kontroll på, det vil være en grei pekepinne på at det meste er OK på bilen, selv om det alltids vil finnes de som jukser...

 

-Kilometerstand vil jo være en av tingene som varierer fra merke til merke, og fra modell til modell, noen biler har registerreim, andre har registerkjede, noen har kjente problemer ved x antall kilometer osv... En Mercedes med 500 000 kilometer som er taxikjørt og holdt alle servicer kan fint være i mye bedre stand enn en som er kjørt 250 000 og bare hatt spontan-service, samt at de taxikjørte bilene gjerne har byttet slitasjedeler og har kvittering på akkurat det.

 

-Nøkkelen når det kommer til det med eiere er vel egentlig bare å se når den bytter eier, bytter bilen hender hele tiden så er det nok noe merkelig på gang, men det er jo klart ofte en positiv ting om bilen ikke har hatt veldig mange eiere.

 

-Årsmodell vil jo variere utifra hvilket merke og hvilken bil du ser på, men når du først kommer litt inn på 2000-tallet så er de fleste bilene ganske bra sikkerhetsmessig.

 

 

Når det kommer til dette "vraket";

 

-Alt over vrakpant, altså rundt 5 til 10 000 ville jeg forventet å betale, litt avhengig av merke osv...

 

-Personlig ville jeg jo tatt en titt på gamle slitere, feks Mercedes med noen bulker/skjønnhetsfeil, eller ligenede

 

-Ofte vil jo slike biler ha en del skjønnhetsfeil, kanskje problemer med sentrallås/elektronikk, det spørs egentlig hva du selv er komfortabel med å kjøpe/kjøre, jeg ville egentlig sagt at det viktigste å sjekke på et slikt "vrak" er bremser og dekk, må du bytte noe av det før det er gått 6mnd så blir det fort dyrt.

 

-Mitt beste tips til å kjøpe ett vrak er egentlig å se på facebook eller ligenende istedetfor finn, finnes en del grupper som feks "kjøp og salg av biler til under 15 000kr"

 

Når det kommer til Diesel og Bensin så er vel den største forskjellen pris, diesel er uten tvil billigere i bruk, altså både ved at de fleste bilene med diesel bruker en del mindre drivstoff, samt at drivstoffet er billigere.

 

Nyere dieselbiler har derimot en del ting som partikkelfilter osv... som gjør at de ikke er helt egnet for småkjøring, samt at for å generalisere litt så er de fleste dieselmotorer en del mer kompliserte enn bensinmotorer.

 

 

Jeg tror uansett det beste tipset jeg har er å prøvekjøre bilen, og eventuelt dra med deg en kompis som kan en del om biler, når man er nede i de prisklassene du ser på så vil det alltid være en del fallgruver.

Lenke til kommentar

Ta et billån med en gang. Jeg kjøpte nettopp en Mercedes 2007 modell C-klasse stasjonsvogn som er kjørt 200 000 km for 55000kr. Ingen rust, verken i dører eller under, fin lyd i motoren og alt ser bra ut. Regner med å bruke +-10000 kr i snitt de neste årene på service & reperasjoner.

 

Den forrige mercedesen jeg hadde (også c-klasse), kostet meg 5000kr i snitt i service og vedlikehold i året, de 9 årene jeg hadde den før den ble vraket. Så er det er absolutt mulig å ha en billig eldre bil.

 

Sjekk serviceheftet, da ser du om den har blitt tatt vare på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et vennepar av oss fikk tak i en touran til 45k for 3 år siden

 

Modell 2004, hadde kjørt 160k, Diesel manuell

 

Jeg har også begynt å se etter noe lignende, men fortsatt usikker da man hører så mye dårlig om disse bilene oppi åra.

 

De har kanskje skutt gullfuglen og fått en super bil, men de har ikke hatt 1 problem med bilen og fikk den nettopp EU godkjent. 

 

Virker til at det er litt 50/50 når man kjøper disse billige bruktbilene.

Dog jeg hørte med et par verksteder der jeg har bekjente som jobber. Mange av de sier touran er en knall bil dersom du også er flink til å bytte litt smådeler selv og bruker rundt 5-10k årlig på vedlikeholdet

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...