Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Huyndai Ioniq eller E-golf?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andre kan nok fortelle mer om spesifikke fordeler og ulemper med bilen, men Golfen har en stor ulempe som heter Møller. Det er bare å google 'Møller + klage' og se hvordan de forholder seg til kundene etter at bilen er solgt... Jeg kommer i hvert fall ikke til å sette mine ben inn der flere ganger.

Lenke til kommentar

Andre kan nok fortelle mer om spesifikke fordeler og ulemper med bilen, men Golfen har en stor ulempe som heter Møller. Det er bare å google 'Møller + klage' og se hvordan de forholder seg til kundene etter at bilen er solgt... Jeg kommer i hvert fall ikke til å sette mine ben inn der flere ganger.

En bil blir aldri bedre enn verkstedet man bruker. Jeg har en Hyundai (med bensinmotor) som har 3 år igjen av garantien, og var innom mitt lokale merkeverksted for å byttet en defekt lambdasensor på garanti. For det første hadde de ikke delen på lager, for det andre måtte de søke importøren om å få godkjent å bytte denne på garanti før de kunne bestille den. I stedet for 1 verkstedbesøk ble det altså 2, med 1 uke venting i mellom. Jeg har hatt både VAG, MB, Opel og andre merker, og erfaringen med alle andre lokale merkeverksteder har vært bedre.

Lenke til kommentar

En ting som er irriterende på de aller fleste biler er at ryggekameraet ikke er beskyttet når det ikke er i bruk. Når det er dårlig vær/føre, ser man ingenting før man går ut og tørker av linsen. På Golf er kamera beskyttet bak VW-logoen når det ikke er i bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lignende erfaring med Møller som flere her, ikke veldig fornøyd med kundebehandlingen jeg har fått der tiden jeg kjørte Audi A3, men det skal sies at jeg var enda mer missfornøyd med Volvo forhandleren i Ålesund når jeg leaset en V60 hos dem, så kanskje jeg bare er en vanskelig kunde? :p Har dog vært utrolig fornøyd med Ford/Nissan forhandleren etter jeg kjøpte meg nybil der i sommer, greit å ikke føles uvelkommen ved forhandleren etter å ha lagt igjen 300 000 på en bil.

 

Selv prøvekjørte jeg både Ioniq og e-golf når jeg var på leting etter ny elbil i sommer. Ioniq må jeg ærlig si at var en av bilene som imponerte meg mest, endte opp med å gå for en leaf da denne trekte det lengste strået grunnet kort leveringstid, men kunne like godt endt opp med valgt en Ioniq om de hadde hatt fornuftig leveringstid på det tidspunktet. 

Lenke til kommentar

Har lignende erfaring med Møller som flere her, ikke veldig fornøyd med kundebehandlingen jeg har fått der tiden jeg kjørte Audi A3, men det skal sies at jeg var enda mer missfornøyd med Volvo forhandleren i Ålesund når jeg leaset en V60 hos dem, så kanskje jeg bare er en vanskelig kunde? :p Har dog vært utrolig fornøyd med Ford/Nissan forhandleren etter jeg kjøpte meg nybil der i sommer, greit å ikke føles uvelkommen ved forhandleren etter å ha lagt igjen 300 000 på en bil.

 

Selv prøvekjørte jeg både Ioniq og e-golf når jeg var på leting etter ny elbil i sommer. Ioniq må jeg ærlig si at var en av bilene som imponerte meg mest, endte opp med å gå for en leaf da denne trekte det lengste strået grunnet kort leveringstid, men kunne like godt endt opp med valgt en Ioniq om de hadde hatt fornuftig leveringstid på det tidspunktet. 

 

Er du fornøyd med Nissan Leaf?

Lenke til kommentar

En ting som er irriterende på de aller fleste biler er at ryggekameraet ikke er beskyttet når det ikke er i bruk. Når det er dårlig vær/føre, ser man ingenting før man går ut og tørker av linsen. På Golf er kamera beskyttet bak VW-logoen når det ikke er i bruk.

Jeg har samme utfordring på min gamle Leaf, men det løses med at jeg i piggdekksesongen gjør det til rutine å dra fingeren over linsa før jeg går inn i bilen. Da holder den seg normalt ren til neste gang jeg skal rygge selv om jeg ikke husker det hver gang.
Lenke til kommentar

Er du fornøyd med Nissan Leaf?

 

Beste bilen jeg noensinne har eid, så er absolutt fornøyd ja :)  Har riktignok kun eid bilen i 5 måneder og 5500km så noen veldig langtidserfaring med bilen har jeg ikke. Men det er en utrolig behagelig bil til å ta min 6 mil lange pendlerunde til og fra jobb hver dag i, fint å komme ned til go, varm og isfri bil hver morgen og kjøre lydløst avgårde uten noe drama. Hvor kjapp og snappy den er rundt omkring er i en helt annen klasse av alt annet jeg har kjørt av ICE biler, selv med snart de doble hesekreftene av hva leafen har, men akkurat det er et fellestrekk for de fleste elbiler på markedet i dag. I nye Leafer og etterhvert på alle leafer når de får distribuert oppdateringen er og "#Rapidgate" problemet fikset, så da ble det plutselig en langt bedre bil til langkjøring og.

 

Men tror nok du blir fornøyd uansett hvilken bil du velger sålenge du velger elektrisk, støste grunnen til jeg valgte leafen var som sagt leveringstid. Hadde Huyndai tilbudt like kort levering tror jeg nok fort at jeg hadde endt opp med en Ioniq da helehetsinntrykket av denne var utrolig bra, den har noe kortere rekkevidde men hadde vært nok til mitt bruk. 

Lenke til kommentar

Jeg har samme utfordring på min gamle Leaf, men det løses med at jeg i piggdekksesongen gjør det til rutine å dra fingeren over linsa før jeg går inn i bilen. Da holder den seg normalt ren til neste gang jeg skal rygge selv om jeg ikke husker det hver gang.

Dersom vær/føre er bra, og du kjører korte turer, holder det kanskje. Jeg var ute og kjørte en tur på noen mil i dag, og tørket (som vanlig) over linsen, og sjekket i skjermen at bildet var 100 % bra, før jeg kjørte. Etter turen skulle jeg rygge inn i innkjøringen, og så da bare en grå grøt i skjermen. Eneste som funker er at kamera er skjult/beskyttet når man kjører, og det er kun VAG som jeg har sett dette på. Et alternativ kunne vært å hatt kameraet i bakruten, i en del av den som ble holdt ren av bakrutepusseren, men slik det er på de fleste biler er det bortimot ubrukelig unntatt når det er fint sommervær.

Lenke til kommentar

Dersom vær/føre er bra, og du kjører korte turer, holder det kanskje. Jeg var ute og kjørte en tur på noen mil i dag, og tørket (som vanlig) over linsen, og sjekket i skjermen at bildet var 100 % bra, før jeg kjørte. Etter turen skulle jeg rygge inn i innkjøringen, og så da bare en grå grøt i skjermen. Eneste som funker er at kamera er skjult/beskyttet når man kjører, og det er kun VAG som jeg har sett dette på. Et alternativ kunne vært å hatt kameraet i bakruten, i en del av den som ble holdt ren av bakrutepusseren, men slik det er på de fleste biler er det bortimot ubrukelig unntatt når det er fint sommervær.

 

Av elbiler du tenker på? eller generelt? Mercedes C Klassen til broderen har vertfall kamerae som popper ned en liten luke når han rygger og går opp igjen og skjuler seg når han kjører fremover igjen. 

Lenke til kommentar

Det jeg ikke kan se at noen har nevnt hittil er jo at Ioniq faktisk er en av de mest effektive elbilene på markedet, altså at den forbruker minst strøm pr kilometer.

 

Absolutt, Ioniq har snitt på 12,2kWh og e-Golf 12,4kWh, etter 20.000km utgjør det en forskjell på snaut 24,- med dagens strømpris :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...