Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

Spiller det noen rolle om du innreder den som en campingbil, selv om den "bare" er registrert som personbil? Kan ikke se dor meg at du plutselig må betale massevis av avgifter fordi om du har en benk å sove på samt en vask og stekeplate.

 

For å fjerne vegg i varebil må den registreres om til personbil, og da utløses en del avgiftskrav (såfremt ikke bilen er eldre enn 10 år).

Det kan jo være at dette er poenget, at varebilen kan bygges om bil campingbil..

Campingbil har lavere avgiftssats enn en vanlig personbil.

 

 

Stemmer det. Snakket med statens vegvesen tidligere denne uka og i følge rådgiveren var det null stress å bygge om en varebil - bare man fulgte den listen som ligger på lovdata, så skulle det være ganske rett fram. 

 

Tenkte jeg skulle se på en slik i morgen: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71818647

 

Snylter, du som er MB-mann - har du noen kjennskap til disse? Jeg ser modellene fra 2006 - 2013 får ganske bra rating hos honestjohn.

 

Ford transit blir jo brukt av mange av gutta som driver med motorsport, som trekkbil til henger og som soveplass.

Kanskje en ide med noe slikt? http://m.finn.no/b2b/vanused/ad.html?finnkode=73547380&ov=m

 

Jo, men den modellen er for lav hvis den skal bygges om. Dog en aktuell bil hvis jeg dropper hele opplegget med å få den registrert som en campingbil. Klarer ikke å bli helt klok på hva de generelle meningene er om disse bilene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Sprinter er et godt og trygt valg det, men se om du kan finne en lang utgave uten tvilling bak, de kan nemlig kjøres på B samtidig som du har god plass baki. Samme gjelder iveco daily. Har kjørt begge deler som minibuss og de er verken dårligere eller bedre enn andre kjøretøy på glatta.

Lenke til kommentar

Sprinter er et godt og trygt valg det, men se om du kan finne en lang utgave uten tvilling bak, de kan nemlig kjøres på B samtidig som du har god plass baki. Samme gjelder iveco daily. Har kjørt begge deler som minibuss og de er verken dårligere eller bedre enn andre kjøretøy på glatta.

 

Så biler med 4 hjul bak = lett lastebil? Ser noen skriver at det er mulig å nedklasse dem i annonsen. Ble anbefalt Iveco Daily av en kompis, de er ikke så fryktelig dyre heller. Men ingen er levert med vindu bak, så da må man eventuelt få det montert. Det er kanskje noe disse riis bilglass e.l. fikser? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Sprinter er et godt og trygt valg det, men se om du kan finne en lang utgave uten tvilling bak, de kan nemlig kjøres på B samtidig som du har god plass baki. Samme gjelder iveco daily. Har kjørt begge deler som minibuss og de er verken dårligere eller bedre enn andre kjøretøy på glatta.

 

Så biler med 4 hjul bak = lett lastebil? Ser noen skriver at det er mulig å nedklasse dem i annonsen. Ble anbefalt Iveco Daily av en kompis, de er ikke så fryktelig dyre heller. Men ingen er levert med vindu bak, så da må man eventuelt få det montert. Det er kanskje noe disse riis bilglass e.l. fikser? 

 

Det er mulig å nedklasse enkelte biler, men med egenvekten disse da får så ender hvertfall jeg med overvekt så fort jeg setter meg inn i en. Når det kommer Iveco så har du flere valg, du kan skaffe deg en minibuss også fjerne seter med i denne, da slipper du også veggen, alternativt er jo å skaffe seg en varebil og så finne dører med vinduer, og skjære til selv i sidepanelet, eller få et verksted til å gjøre det om du ønsker vinduer i siden. Burde ikke være noe problem med å finne skyvedører med glass i heller.

Lenke til kommentar

 

Det er mulig å nedklasse enkelte biler, men med egenvekten disse da får så ender hvertfall jeg med overvekt så fort jeg setter meg inn i en. Når det kommer Iveco så har du flere valg, du kan skaffe deg en minibuss også fjerne seter med i denne, da slipper du også veggen, alternativt er jo å skaffe seg en varebil og så finne dører med vinduer, og skjære til selv i sidepanelet, eller få et verksted til å gjøre det om du ønsker vinduer i siden. Burde ikke være noe problem med å finne skyvedører med glass i heller.

 

 

 

Nå har jeg nok ikke bruk for så fryktelig mye nyttelast, men jeg ser poenget ditt. Jeg tittet på en Iveco Daily og en Sprinter i dag, lurer litt på om det ikke blir hakket for stort. Minibusser av relativt ny dato blir vel også noe dyrt på grunn av høyere avgifter for seter bak. Men takk for tips! Kjenner du til noen verksteder som kan installere nye vindu på lukka paneler eller dører? 

 

Fant en Transit i størrelse L2H2, 2012 modell som har rulla i underkant av 50.000km. Tror det er en mer ideell størrelse og det virket som at den akkurat går innenfor kravene til campingbil, skal høre med vegvesenet i morgen :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

Det er mulig å nedklasse enkelte biler, men med egenvekten disse da får så ender hvertfall jeg med overvekt så fort jeg setter meg inn i en. Når det kommer Iveco så har du flere valg, du kan skaffe deg en minibuss også fjerne seter med i denne, da slipper du også veggen, alternativt er jo å skaffe seg en varebil og så finne dører med vinduer, og skjære til selv i sidepanelet, eller få et verksted til å gjøre det om du ønsker vinduer i siden. Burde ikke være noe problem med å finne skyvedører med glass i heller.

 

 

 

Nå har jeg nok ikke bruk for så fryktelig mye nyttelast, men jeg ser poenget ditt. Jeg tittet på en Iveco Daily og en Sprinter i dag, lurer litt på om det ikke blir hakket for stort. Minibusser av relativt ny dato blir vel også noe dyrt på grunn av høyere avgifter for seter bak. Men takk for tips! Kjenner du til noen verksteder som kan installere nye vindu på lukka paneler eller dører? 

 

Fant en Transit i størrelse L2H2, 2012 modell som har rulla i underkant av 50.000km. Tror det er en mer ideell størrelse og det virket som at den akkurat går innenfor kravene til campingbil, skal høre med vegvesenet i morgen :)

 

Kjenner dessverre ikke til noen verksted som utfører slikt arbeid. Det enkleste er nok å ringe rundt til lokale verksteder og høre med de. Skal du isolere den for bruk på vinterstid, eller planlegger du den som ren sommerbil?

Lenke til kommentar

 

 

Kjenner dessverre ikke til noen verksted som utfører slikt arbeid. Det enkleste er nok å ringe rundt til lokale verksteder og høre med de. Skal du isolere den for bruk på vinterstid, eller planlegger du den som ren sommerbil?

 

Tenker den skal isoleres ja. Det virker som at det anbefales å isolere den uansett om den bare skal brukes på sommerstid eller også om vinteren. 

 

Får prøve å finne det materialet som egner seg best for å ha i en bil, ser en del anbefaler å ikke bruke f.eks glava grunnet opptak av fuktighet osv. 

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med SVV og Skatteetaten. Det virker som at det er ganske rett fram å få omregistrert en varebil til en bobil, sålenge den møter mål og krav som er gitt. Kundebehandler hos Skatteetaten ble like overrasket som meg, da han fant ut at det ikke er noen avgifter knyttet til omreg. av varebil kl.2 til bobil (lavere avgiftsklasse), det er bare SVV som skal ha 550kr for en time/kontroll og nye skilter. Så spørs det om denne Transiten akkurat går innafor disse målene (170x150x200). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ja da ble jo jeg også litt klokere, da er det bare å kjøre på da^^ Så får du slenge ut noen bilder om det blir noe av. Kunne du også fjerne skilleveggen i bilen når du bygde den om?

Lenke til kommentar

Det blei en Transit gitt. Fikk en grei innbyttepris på Passaten, så da var det egentlig greit. Snakket med en som hadde vært borti ombygging tidligere, og han sa de la mer vekt på at man har klesskap, seng, vaskekum osv, enn nøyaktige mål. Bilen møter kravene, bortsett fra mellom hjulbrønnene. Men hvordan skal de få målt der, når jeg har bygd masse styr rundt..? 

 

Den skilleveggen er jo bare pga. varebil klasse 2, så det går man ut fra. Bare bestill time for visning før du legger ut på veien med fjernet skillevegg, ellers blir det sur munn hvis du blir stoppet. :p

 

SVV sa at hvis jeg bestiller time, så kan jeg kjøre hjemmefra og til stasjonen deres uten skillevegg. Det var null problem å bli stoppet på veien, da man har papirer på at man skal til kontroll.

 

Slik jeg ser det er det fordeler og ulemper med å fjerne veggen. Den største ulempen, er at det uansett må være noe som skiller kupeen fra resten av bilen, spesielt på vinterstid når man skal ha varme mens man kjører. Men det kan sikkert løses med noen litt tjukke gardiner man trekker for? Ellers tar det vel evigheter før man får varmet opp bilen. 

Og siden det er en 3-seter, så burde man kanskje kaste ut den 2er benken og få tak i et singelsete, slik at man kan gå mellom setene og bak i bilen. 

Kanskje jeg lager en worklog etter hvert - blir fort litt lettere å få synspunkter på ting underveis da:) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Kast ut både benken og fører sete og sett inn to kapteinstoler med rotasjon slik at du kan snu de rundt når du ikke kjører og bruke de som en del av bo enheten. Kan være kjekt med en grei sitteplass innvendig, vi snakker jo norske sommere her :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...