Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Det er på tide å bytte ut den gamle Passaten min med noe som er litt mer romslig. Har lenge gått med planer om å kjøpe en kassebil, for så å innrede den selv og har derfor begynt å se litt på disse bilene. I tillegg har jeg også vurdert en amerikaner, ala Tahoe - men det blir da et helt annet opplegg med tanke på innredning o.l. Dog kan jeg se for meg at kjørekomforten er noen hakk over den gjennomsnittlige kassebilen, i tillegg til god framkommelighet med 4x4. 

 

Jeg har sett litt på biler i prisområdet inntil 150.000,-

 

Foreløpige kandidater når det kommer til kassebil er:

 

Toyota Hiace (lang og 4x4?) - http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72541037

+ holdbarheten selv

+ toyota

- middels kjørekomfort

- støy

- rommet bak er litt i minste laget

 

Mercedes Sprinter - http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69138604

+ grei kjørekomfort

+ bra med plass bak

+ ok holdbarhet?

- rust?

- dyre deler?

 

Ford Transit - http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72325243

+ romslig bak

- rust?

 

Hyundai H1 (4x4 med høy og lav)

+ bedre 4x4 system enn Toyota og Ford sitt

+ god bakkeklaring

- litt i minste laget

 

VW Crafter (kanskje litt i største laget)

 

Linkene er bare eksempler på modeller jeg har sett på. 

 

Har dere noen inputs når det kommer til disse bilene? Hovedsakelig modeller som er fra midten av 2000-tallet. Jeg har kjørt de fleste av disse bilene, og må si at det kanskje er Sprinteren som appellerer mest. Men så var det dette med rust. Kjapp googling tilsier at det kan være et stort problem på disse bilene? Hvor heftig er det, hvis man er flink til å vedlikeholde bilen og får den understellsbehandlet? 

 

Også er det disse som vel er bygget på samme plattformen? Peugeot Boxer, Citroen Jumper (samme bilene?), Opel Vivaro, Nissan Primastar - noen erfaringer med disse? 

 

Har dere eventuelt noen tips å komme med, til et slikt prosjekt? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært bra å kjøre, grei kvalitet, greit utvalg innenfor prisklassen. Den drar seg bra frem om vinteren også selv om den ikke har lavserie og låsbare differ.

Enkelte bedriftseiere har forbannet seg på disse dog. Svært dyre i drift noen av de med drøssevis av feil.

Når det er sagt må jeg bare si at en 2000 caravelle vi hadde var milevis bedre å kjøre enn en 2013 transit.

At folk kjøper noe sånt er for meg en gåte, burde vært kriminelt å ta betalt for noe sånt. De mindre Ford kassebilene virker å være bedre. Den vi hadde virket svært gammeldags på alle måter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hiace og H1 er trygge valg, nyere H1 har 2,5m lastelengde bak skilleveggen, så burde dekke turbilbehovet sånn sett. Korte sprintere har jeg ikke sansen for, ville heller funnet en lang utgave og gjort noe mer permanent ut av den om du skal ha den lenge for å bruke som turbil. Har du noen førerkort over klasse B?

Lenke til kommentar

Jeg kjørte Transporter ofte på jobben og jeg syntes den var relativt komfortabel for en varebil å være

 

Svært bra å kjøre, grei kvalitet, greit utvalg innenfor prisklassen. Den drar seg bra frem om vinteren også selv om den ikke har lavserie og låsbare differ.

Den jeg kjørte 14 modell hadde knapp for låsbar diff mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde en splitter ny Transit av typen L2H2 med 4x4. Syns ikke den var så fryktelig dårlig å kjøre, digga speilene på den. Men det er også en bil til 3x mitt budsjett. 

 

Jeg hadde ikke valgt noen av bilene du har nevnt over Volkswagen Transporter.

 

Den modellen her du tenker på, eller eldre? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73108242

 

Noen som vet hvordan 4x4 systemet i Transporteren er kontra det som sitter i Hiace?

 

Hiace og H1 er trygge valg, nyere H1 har 2,5m lastelengde bak skilleveggen, så burde dekke turbilbehovet sånn sett. Korte sprintere har jeg ikke sansen for, ville heller funnet en lang utgave og gjort noe mer permanent ut av den om du skal ha den lenge for å bruke som turbil. Har du noen førerkort over klasse B?

 

Har dessverre bare B. Spørs om ikke de som krever C1 ville blitt for store. Det blir vel også litt mer styr med dyrere bom, EU hvert år osv?

 

Nyere H1 så forøvrig ganske bra ut! Digga setene, må få prøvekjørt en sånn. Eneste ulempen er at det kun er RWD innen mitt budsjett. 

 

163hk er jo ikke så ille: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72591886

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Jeg kjørte Transporter ofte på jobben og jeg syntes den var relativt komfortabel for en varebil å være

 

Svært bra å kjøre, grei kvalitet, greit utvalg innenfor prisklassen. Den drar seg bra frem om vinteren også selv om den ikke har lavserie og låsbare differ.

Den jeg kjørte 14 modell hadde knapp for låsbar diff mener jeg å huske.

 

Det er låsbar diff på bakakselen, men siden det er ekstrautstyr til 8530 kroner er det såpass sjeldent at jeg ikke nevnte det. Kjekt å få med seg hvis man finner en bil som har det, da.

 

 

Jeg hadde ikke valgt noen av bilene du har nevnt over Volkswagen Transporter.

 

Den modellen her du tenker på, eller eldre? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73108242

 

Den eldre modellen har fordelen av at den har kraftigere motorer. De gamle 2,5 liter 5-sylindrede dieselmotorene drakk mer, og hørtes ut som et pukkverk, men var en del sprekere (selv om de på papiret ikke er det). Facelift-modellen er... nyere. Med fordelene det fører med seg.

Lenke til kommentar

Prøvde en 2011 Opel Vivaro og en 2015 Hyundai H1 i dag. Jeg tror Opelen var et bedre kjøp der, lasterommet bak i H1en virket ikke så mye større. Også følger det ikke med radio i bilene en gang? 

 

Likte at Opelen er såpass firkantet, noe som gjør det litt lettere å lage innredning. Kjørt 50k og ligger ute til 139k. Honest John melder om noen problemer med girkassen, som relativt lett kunne fikses. Annet enn det virker det ikke som at det har vært så store problemer med disse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Nå er det vel ikke lenger så mye problemer med biler som vedlikeholdes som det en gang var. En Vivaro er nok ikke dum til ditt opplegg, men ha en tanke på maksimalvekt, ting veier, og plutselig har du ikke lov til å kjøre bilen fordi vekta er for høy^^ 

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke lenger så mye problemer med biler som vedlikeholdes som det en gang var. En Vivaro er nok ikke dum til ditt opplegg, men ha en tanke på maksimalvekt, ting veier, og plutselig har du ikke lov til å kjøre bilen fordi vekta er for høy^^ 

 

Egenvekt med fører er 1840kg og tillatt totaltvekt er 2935kg, så litt over 1t nyttelast burde holde :p Det burde gå an å velge litt lette materialer. 

 

Men om jeg ikke har misforstått helt, så burde et slikt prosjekt lages slik at det ikke er "permanent" i lasterommet? I tilfelle kontroll og en kontrollør plutselig ber om at man skal betale masse avgifter.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Vil du gjøre det til en permanent sak kan du jo like godt ta deg en tur til bt og høre hva som må til og hva det vil koste også ta det derfra. Hvis ikke så gå for 2x2" og billig plank i tilfelle du må hive det ut langs veien en dag^^ Men jeg kan ikke erindre å ha hørt om noen som har blitt stoppet med noe slikt og det har blitt et problem, cluet er å ikke røre skilleveggen uansett hva, det er da problemene dine virkelig begynner og blir dyre! Med mindre bilen er 10 år eller eldre.

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med å bygge om en varebil til campingbil? Ser det inne på lovdata er gitt noen spesifikke krav til en campingbil: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-03-19-268/KAPITTEL_2#§2-5

 

Hvis man tar utgangspunkt i en bil som dette: http://m.finn.no/b2b/vanused/ad.html?finnkode=72712461&ref=conversation&fks=72712461

 

Så oppfyller jo den de fysiske målene og hvis man da setter inn det inventaret som kreves, kan man da registrere den som en campingbil og fjerne skilleveggen?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Spiller det noen rolle om du innreder den som en campingbil, selv om den "bare" er registrert som personbil? Kan ikke se dor meg at du plutselig må betale massevis av avgifter fordi om du har en benk å sove på samt en vask og stekeplate.

 

For å fjerne vegg i varebil må den registreres om til personbil, og da utløses en del avgiftskrav (såfremt ikke bilen er eldre enn 10 år).

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Spiller det noen rolle om du innreder den som en campingbil, selv om den "bare" er registrert som personbil? Kan ikke se dor meg at du plutselig må betale massevis av avgifter fordi om du har en benk å sove på samt en vask og stekeplate.

 

For å fjerne vegg i varebil må den registreres om til personbil, og da utløses en del avgiftskrav (såfremt ikke bilen er eldre enn 10 år).

Det kan jo være at dette er poenget, at varebilen kan bygges om bil campingbil..

Campingbil har lavere avgiftssats enn en vanlig personbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...