Gå til innhold

Hjelp til nytt kamera og er spillrefleks død?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det kunne høres ut som at du kunne ha god nytte av en flip-out skjerm, slik som 6d mk2 og eos R har. Da slipper man kjipe arbeidsstillinger, det er lettere å posisjonere kamera og betjeningen kan gjøres med touch på skjermen.

 

Jeg er faktisk litt ambivalent til «Flip-Out skjerm». En side av meg elsker de, som du sier «de letter arbeidsstillingen», men så har jeg fått for meg at de er sårbare og går lett i stykker?
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt ambivalent til «Flip-Out skjerm». En side av meg elsker de, som du sier «de letter arbeidsstillingen», men så har jeg fått for meg at de er sårbare og går lett i stykker?

Har hatt flippy på 60d i 3 år, og R i et halvt år. Flipper skjermen ut når jeg trenger den, og tilbake når jeg er ferdig å bruke kamera. Har ikke hatt noen problemer, selv om jeg noen ganger prøver å vri den feil vei eller bruker den i lett regn. Den virker stødig bygd, og jeg har ikke sett noen på forum med problemer. Det sagt, mister du kamera med flip-skjermen ute, så er det vel større sjanse for at den blir ødelagt. Grunnen til at f.eks 5d ikke har flippy, er nok at det reduserer robusthet og vanntetthet (antar jeg).

Edit: De går ikke lett i stykker. Men er man slepphendt burde man ha reim på kamera. Og trenger man noe skikkelig robust, så må man på 5d-serien uansett.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

…... Grunnen til at f.eks 5d ikke har flippy, er nok at det reduserer robusthet og vanntetthet (antar jeg).

….

 

Grunnen til at 5D ikke har skjerm som kan beveges er nok heller at Canon aldri noensinne vil implementere alle nyttige funksjoner i samme kamera. Se f. eks. på Olympus som har mye mer fokus på robusthet og vanntetthet en Canon (uten å påstå at Canons er dårlig) så har selv toppmodellene E-M1 II og E-M1 X begge fullt bevegelige skjermer. Proffmodeller fra Nikon som D500 og D850 har vippbare skjermer og det har Sony også på A7 og A9.

 

Siden det nødvendigvis er et hengsel der for å få skjermene justerbare er det et ekstra punkt som kan ryke, men er det en situasjon hvor man tror kameraet kan få tøff behandling er det bare å brette skjermen inn mot kamerahuset så er den ikke  mer utsatt enn en skjerm som sitter fast. Jeg har brukt kameraer med bevegelige skjermer i rundt 15 år nå og aldri hatt noe problem med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...