Gå til innhold

Ny M2-disk som skal brukes som systemdisk


ilpostino

Anbefalte innlegg

I våres / på forsommeren bygget jeg en ny maskin som hadde en 500GB Samsung 970 PRO 512GB som systemdisk. Selv om jeg fremdeles har en del plass å gå på vurderer jeg å skaffe en større.

 

Jeg har en ROG STRIX X470-F GAMING hovedkort. Jeg har sett meg ut disse tre 1TB M2-diskene som mulig nye disker. Den ene disken er en PCIe 4.0 og ettersom hovedkortet mitt er PCIe 3.0 er jeg usikker på om slikt er bakoverkompatibelt slik at jeg kan bruke det på hovedkortet mitt.

 

I løpet av vinteren ser jeg for meg jeg kan komme til å bytte ut min AMD Ryzen 7 2700X med en 3. generasjon Ryzen. Et nytt hovedkort med PCIe 4.0 kan med tiden være aktuell så derfor en m2-disk med PCIe 4.0 vurderes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakoverkompatibel er vel det meste av PCIe-utstyr; spørsmålet er hvor stort ytelsestap du må påregne ved å kjøre den i en PCIe 3.0 slot kontro 4.0. Og X570-hovedkort koster litt, så det kan fort ende opp med å bli en god del penger ut vinduet for noe du potensielt ikke merker forskjell på i praksis uansett.

 

Personlig hadde jeg gått for Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD og hoppet over PCIe 4.0 i denne omgang, men det er selvsagt en vurdering du må gjøre selv. Jeg har bare ikke tro på at jeg får bruk for den ekstra hastigheten før det er på tide med nok en oppgradering, og prisene forhåpentligvis har falt endel.

Lenke til kommentar

Fortsatt så er Adata sx8200pro 1TB det beste kjøpet. Koster ca 1500kr og er en av de aller raskeste ssdene til forbrukere. Den er ALLER best på 4k random read @ QD=1 (75-80+ MB/s avhengig av cpu og minnefrekvens og type cpu), som tross alt er det viktigste med en ssd. Spesielt til OS og programmer.

 

Alt annet blir nesten dårlig kjøp i forhold til denne ssden ;)

 

Corsair MP510 er nede i labre 42-44MB/s i 4k random read @ QD=1....

 

Nå koster den ca 1580kr

Den har vært nede i 1400kr også noen ganger.

 

https://www.proshop.no/SSD/A-Data-XPG-SX8200-Pro-M2-SSD-1TB/2687322?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

2TB versjonen koster ca 2800kr. Det er sykt bra pris hvis man tenker at den er raskere enn alle pci-e 4.0 ssdene som finnes nå, på alt annet enn sekvensiell les-og skrivehastighet. Noe som man ikkje får utnyttet uansett, med mindre man flytter data fra slik ssd til et medium som er like rask eller raskere. Altså helt urealistisk for de aller aller fleste.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...