Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Netto har ikke dette kostet en formue men det har tatt lang tid. Det er utrolig mange feller å gå i, og det ikke alltid lett å finne ut hvor det svakeste leddet er. Opplevd en gang at en fersk forhandler sverget til sine høyttalere som han hadde brukt lang tid på å finne. men lyden falt ikke på plass, inntil jeg hentet mine egne høyttalere...

Jeg kjøpte min første stereo av egne penger i 1972..Marants stativht. En receiver fra Philips og den berømte Philips GA212 platespiller. Var fornøyd inntil jeg besøkte en venn som hadde verdens styggeste Quad forsterker og noen store høyttalere. Da skjønte jeg at jeg kjørte 2CV.. Bilder kommer etterhvert!

Ille at man er i mål når hørselen garantert ikke er slik den var. ( Har dog god hørsel..hører fortsatt pipingen fra vaskemaskin haha)

PS: B&W er et trygt valg, men det finnes masse annet i budsjett og middels dyre oppsett.

Har du en venn som kan flette ht.kabler i kimberkonfigurasjon, og montere noen gode plugger/sko, så har du kabler for veldig lang tid. Dette er vanlig elektronikkkabel på rull.( ofte rød, svart). To kabler gjør susen, men en tredde «død» kabel i flettingen er enda bedre ( også det trodde jeg måtte vare tull..men det var det ikke iflg. mine/ våre ører)

Er ikke dette med død leder en slags variant av balansert teknologi er det ikke?

 

Eller jording?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg har innsett er at det er verdt P legge litt penger i kabler mellom komponentene* for bedre lyd. Kabler mellom høyttalerne og (effekt)forsterkeren har ikke all verden å si.

*= Jeg har muligens kjørt ekstremtvarianten med å ha forforsterker, effektforsterker++ som separate komponenter i anlegget i stuen.

edit: rettet skrivefeil

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Var på HiFiKlubben i dag og fikk demo av diverse B&W høyttalere. Deriblant B&W 607, 606, 603 og 707 S2. 

 

w4Hazhg.jpg

 

Dette er andre gang jeg er innom en slik butikk for demo. Alltid like hyggelige medarbeidere som jobber der. :)

 

Det jeg ikke merket første gang, er hvor små B&W 606 faktisk er i forhold til B&W 685 og 601. En skulle nesten tro at bass-elementene er en del mindre enn de er. Men det er vel først og fremst at høyttalerne er blitt en del smalere, som gir dette inntrykket. :p

 

Så til lyden. Jeg må si at jeg ble nokså imponert. Veldig klar og god lyd. Mangler en del på bassen for å være komplett, men dette ordnet seg når selgeren fikk koblet på en 12-tommer Dali sub. Langt i fra like god som XTZ subben jeg har hatt, men den gjorde nytten med tanke på å vise spekteret til slike høyttalere. Jeg følte det var relativt stor forskjell mellom 606 og lillebror 607. Mindre rekkevidde på minstemann. 707 S2 hadde på sin side en litt annen lydsignatur, men jeg klarte ikke å gjenkjenne at den nødvendigvis var bedre i lyden. Til sist, B&W 603, gulvhøyttalerne, hadde definitivt litt dypere bass. Men ikke nok til at jeg følte de kunne spille alene uten en subwoofer. Med subwoofer, merket jeg langt mindre forskjell mellom 606 og 603.

 

Han hadde ikke B&W HTM6 senteren inne, men han lagde et pakketilbud til meg. B&W 606 + B&W 607 + B&W HTM6 til 14 591 kr totalt. Nesten to og et halvt tusen i rabatt det. Så lønner seg definitivt å spørre for å få den beste prisen.  :grin:

 

Ellers apropos diskusjonen som har pågått over her. Forrige gang jeg var innom HiFi-Klubben, prøvelyttet jeg B&W 805 D3 (56 000 kr) i blindtest med kabel til 25 000 kr, og noen til 600 kr for 20 meter. Jeg innbilte meg at jeg kunne høre litt forskjell, men bommet mange ganger i blindtesten, og kunne ikke si jeg foretrakk det ene over det andre. Bare så det er sagt. Kabler, for min del, er det siste jeg legger mye penger i.  :ninja:

 

EDIT: Og så konklusjonen da med tanke på høyttalere. Jeg kan med hånden på hjertet ikke si at jeg ville foretrukket B&W 606 over B&W 601 S2 fra 1999. De er litt forskjellige, men begge er veldig, veldig gode. Nå har jeg ikke hørt dem i samme rom, men utifra inntrykket jeg fikk, så er brukthøyttalere til rundt tusen kroner et helt fantastisk kjøp. 

Endret av Agentspoon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Var på HiFiKlubben i dag og fikk demo av diverse B&W høyttalere. Deriblant B&W 607, 606, 603 og 707 S2.

Jeg har ikke noe særlig forhold til høyttalerne i 600-serien som du nevner men jeg har som sagt siklet litt på 700-serien. 706 tilsvarer vel omtrent CM5 mens 705 tilsvarer CM6.

 

 

Ellers apropos diskusjonen som har pågått over her. Forrige gang jeg var innom HiFi-Klubben, prøvelyttet jeg B&W 805 D3 (56 000 kr) i blindtest med kabel til 25 000 kr, og noen til 600 kr for 20 meter. Jeg innbilte meg at jeg kunne høre litt forskjell, men bommet mange ganger i blindtesten, og kunne ikke si jeg foretrakk det ene over det andre. Bare så det er sagt. Kabler, for min del, er det siste jeg legger mye penger i.  :ninja:

 

På mine høyttalere har jeg brukt alt fra kveiler med 4 mm^2 høyttalerkabel fra Clas Ohlson som er tilpasset lengdene jeg trengte (20 kroner meteren) til høyttalerkabel til 100 kroner meteren og jeg kan ikke si jeg hørte noe særlig forskjell.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint å se deg her. Har du flere høyttalere du liker, som du har hørt opp igjennom?

Nå har du ikke nevnt hvor langt budsjettet strekker seg, men om du i hovedsak vurderer stativhøyttalere og i tillegg synes brukten er ok, så har disse noe av det beste av dynamikk og kontant bass jeg har hørt https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143684535.

 

Det samme må vel kunne sies om merket jeg spiller om dagen, pmc. Bassen fra transmisjonslinje er noe man må oppleve. Modellen under min dukker opp på brukten en gang i blant, ca samme pris som Burmesterne jeg linket til. PMC forhandles i tillegg av en svært hyggelig kar i Oslo, som både kan faget sitt og gir utmerket service (Norsk AudioTeknikk).

Lenke til kommentar

Er ikke dette med død leder en slags variant av balansert teknologi er det ikke?

Eller jording?

Jeg mener å huske at den døde lederen tar til seg mikrofoni fra de 2 andre ledere, noe jeg overhodet ikke hadde tro på, men det var hørbar især på avslørende ( les dyre) anlegg. På rimeligere anlegg holder det med to ledere i lange baner. Jeg tror at vi betalte 20 kroner meteren, men så kom jo arbeidet, strømper og gode plugger/ sko i tillegg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har du ikke nevnt hvor langt budsjettet strekker seg, men om du i hovedsak vurderer stativhøyttalere og i tillegg synes brukten er ok, så har disse noe av det beste av dynamikk og kontant bass jeg har hørt https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143684535.

 

Det samme må vel kunne sies om merket jeg spiller om dagen, pmc. Bassen fra transmisjonslinje er noe man må oppleve. Modellen under min dukker opp på brukten en gang i blant, ca samme pris som Burmesterne jeg linket til. PMC forhandles i tillegg av en svært hyggelig kar i Oslo, som både kan faget sitt og gir utmerket service (Norsk AudioTeknikk).

.

Ja Morten i Norsk Audioteknikk er en kyndig erfaren og hyggelig kar, som ikke har mistet sin sans for god lyd. Kjøpte Zapsolute 42 watter Kl.A av ham for lenge siden, og den lever fortsatt. En ekte klassiker som har gitt vår lydgjeng mye lytteglede for en billig penge.

Lenke til kommentar

En ting jeg har innsett er at det er verdt P legge litt penger i kabler mellom komponentene* for bedre lyd. Kabler mellom høyttalerne og (effekt)forsterkeren har ikke all verden å si.

*= Jeg har muligens kjørt ekstremtvarianten med å ha forforsterker, effektforsterker++ som separate komponenter i anlegget i stuen.

 

edit: rettet skrivefeil

IC kabler er viktigere enn høyttalerkabler, men om alt annet stemmer kan man godt bruke noe ekstra på høyttalerkabler.

Strømkabler er undervurdert, men prisene på bedre strømkabler er veldig høye...Alt blir viktigere hvor dyrere anlegg du har.

Lenke til kommentar

På mine høyttalere har jeg brukt alt fra kveiler med 4 mm^2 høyttalerkabel fra Clas Ohlson som er tilpasset lengdene jeg trengte (20 kroner meteren) til høyttalerkabel til 100 kroner meteren og jeg kan ikke si jeg hørte noe særlig forskjell.

 

 

Samme jeg bruker - 4 mm2 til frontrekken og 1,5 til resten, det blir ganske mange meter til 11 høytalere.

 

Også har man gullbelagte bananplugger - en i hver ende av hver høytalerkabel - totalt 44 stk. Skulle man handlet det på Hifi-klubben:

 

https://www.hifiklubben.no/kabler/bananplugger-og-spader/

 

Blir det en del tusenlapper  :ohmy:

 

Ellers har jeg ikke noe i mot dyre kabler - men jeg har testet veldig mye og for meg er det ikke verdt og investere i noe mer enn solid og "god nok" kvalitet. Men det kan være noe å nerde seg litt inn på når man er i mål med de viktigere sakene - som høytalere og elektronikk.

 

Jeg har tidligere demontert høytalere oppgradert deler i delefiltere, oppgradert kablingen, plukket fra hverandre elektronikk oppgradert komponenter, dempet kabinett osv osv. Det kan være veldig moro å holde på slik - blir en del av hobbyen.

Lenke til kommentar

Er det ikke en sånn kampanje et sted, der at dersom en klarer å identifisere knalldyre fra rimelige kabler i en blindtest x antall ganger, så får man en ganske grei slump penger? Kunne vært noe for feinschmekerne her inne. :p

 

Siterer en på hifisentralen når det ble snakk om tykkelse på kabler.

 

"Motstand i kobber er gjerne 0,0178 Ohm pr. løpemeter og kvadratmillimeter. En 2,5 mm2 kabel har m.a.o. 0,0178 Ohm / 2,5 = 0,007 Ohm pr. meter kabel. Eller på godt norsk, en snau promille av f.eks. en nominell høyttalerimpedans på 8 Ohm. Skal du tilbake igjen med strømmen så kan du jo doble dette...

Dersom en gidder så kan en jo regne dette om til dB ved div. lydnivå så ser en hvor ubetydningsløst det hele er. Dette går dessuten på KVANTITET og ikke KVALITET på den strømmen som skal gjennom. Mulig det finnes mennesker som klarer å høre innvirkningen av noe slikt - og da tar jeg av meg opptil flere hatter for en slik bragd. Dette er ikke sarkastisk, ironisk eller på andre måter arrogant ment - prøver bare å belyse den praktiske virkeligheten i slike tall."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok av kabel diskusjoner på andre forums.

 

Kan vi ikke droppe det i denne tråden?

 

Det er de som mener det er forskjell og andre som mener alt er likt.

 

Kan vi ikke bare respektere hva begge leire mener, og istedenfor fokusere på denne tråden med hyggelige bilder av anlegg etc?

 

Kabler kan diskuteres i kabel tråder, tror det finnes en eller flere på dette forumet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig, kabeltråder har aldri medført noe bra. Unntatt for de som finner krangling underholdende. 

Subjektive meninger om anlegg som fremsatt som allmenne sannheter er også greit å slippe. At et anlegg låter som 1000 kr eller 500 000 kr er bare ens egen mening og ytterst kjedelig som diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser endel vurderer Xtz subwoofer.

 

Når det gjelder 17 serien med klasse D, så anbefaler jeg klart den siste med B&O utviklede ICE trinn.

 

Om du har det gamle, så får du rimelig kjøpt ice trinn senere av XTZ om det skulle behøves. Og det er enkelt å bytte trinn.

 

 

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi Xtz sin første klasse D har lett for å bli ødelagt.

 

Masse om dette på minhembio, og norske forums. Ice er mye bedre og mer driftssikker.

Lenke til kommentar

Synes vi må ha en del bilder - og er det enkeltbilder trenger vi vel ikke å putte de i spoiler?

 

Her er venstre bakhøytaler når jeg kjørte litt quad oppsett en stund, ikke særlig gunstig plassering, det ble en helvetes punch i bassen. Noe som var veldig artig på en del gamle sprø quad innspillinger - hvor de gjerne plasserte forskjellig instrumenter i hver kanal. For eksempel bassgitaren diskret i denne kanalen - eller trommer  :ohmy:

 

EyPvX8S.jpg

 

Jepp, jeg er glad i Pink Floyd  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes vi må ha en del bilder - og er det enkeltbilder trenger vi vel ikke å putte de i spoiler?

 

Her er venstre bakhøytaler når jeg kjørte litt quad oppsett en stund, ikke særlig gunstig plassering, det ble en helvetes punch i bassen. Noe som var veldig artig på en del gamle sprø quad innspillinger - hvor de gjerne plasserte forskjellig instrumenter i hver kanal. For eksempel bassgitaren diskret i denne kanalen - eller trommer  :ohmy:

 

EyPvX8S.jpg

 

Jepp, jeg er glad i Pink Floyd  :)

Er dette de berømte eminente Kappa høytalere?

 

Infinitys premium line?

Lenke til kommentar

Er dette de berømte eminente Kappa høytalere?

 

Infinitys premium line?

 

Nei, dette er ikke de kjente klassiske store Kappaene, men en nyere og mindre europeisk (dansk) produsert modellserie.

 

f7Uk39S.jpg

 

Jeg har de i 7.1 - kostet rundt 50k rundt 2005. De vant designpris den gangen og fikk brukbart i anmeldelser.

 

De har perfekt finish og ser veldig bra ut, baksiden er til og med kledd i sort lærimitasjon  :D

 

Suben 250W/10" - ble levert med cd med bassfrekvenser, en digital lydmåler og ark til å tegne inn registrert lydkurve samt innstilling bak på suben til å korrigere en stk bass peak. Avansert romkorreksjon den gangen.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...