Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Å bo i Finnmark


Anbefalte innlegg

Er det noen østlendinger som har bodd/bor i Finnmark?

Eller bare finnmarkinger generelt?

Vil høre litt om hvordan det er å bo der. Både det positive og negative. Si gjerne hvor i Finnmark du bor eller kommer fra :)

 

Synes det er veldig fint i Nord-Norge og alle nordlendinger jeg har møtt har vært veldig hyggelige. Men det som bekymrer meg er at det virker fryktelig øde og med store avstander. Er redd jeg skal kjede meg der oppe.

Er jo vant til Oslo-livet.

 

Men selv om jeg trives godt her, så har jeg lyst til å prøve ut en annen hverdag, møte nye folk, og oppleve et nytt sted. Men vil absolutt bo i Norge. Og da har jeg tenkt litt på Finnmark av alle steder, fordi det er så langt unna og så ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor i Finnmark (Alta) og jeg synes det er utrolig fint her :-) Med tanke på alle de fine turene på fjellet, og om man vil trene så er det ofte fjell veldig nært der du bor. Vet ikke så mye om det er østlendinger her, men jeg har jo sett noen stykker som bor her. Det er veldig kaldt om vinteren da, og om sommeren varierer det ofte så du burde nok bestille ett lass med ullklær. :wee: Men som jeg var inne på her istad, naturen her er utrolig fin, og så fredfull! La oss ikke glemme nordlyset som besøker oss!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en opprinnelig finnmarkværing som nå er delvis østlending :green:

Som nevnt over, pen natur, lite høytidlige folk, mindre skattprosent og generelt grei pris på bolig. Alta er dog ett høl, skal du til finnmark anbefaler jeg at du drar lengere opp og østover, gjerne rundt i varangerfjorden. Pass på at du skaffer deg jobb før du eventuelt flytter oppover, er ikke så mye av det der oppe ;)

Lenke til kommentar

Jeg bor i Vadsø nå (kom for et og et halvt år siden), har også bodd i Mosjøen, Oslo, Stavanger, Tromsø. Og noen måneder i Pasvik i Sør-Varanger.

 

Vadsø er fylkeshovedstad, ikke stor med ca 6000 innbyggere, ikke stor i utstrekning - gangavstand til det meste. Stor andel fylkeskommunale og statlige arbeidsplasser (inkludert forsvarets "kaninstasjon" der ingen vil si hva de egentlig gjør eller hvor mange de er). Med andre ord et sted med mange med ganske høy utdannelse, og et sted der mange bor og jobber noen år og skriver ned studielån og samler erfaring før de tar jobb i et annet fylke.

 

Ganske stabilt klima, ikke veldig mye nedbør, ikke veldig varmt om sommeren, men heller ikke veldig kaldt om vinteren. Lettgått turterreng, ikke bratt, liker man fart og spenning bør man heller satse på kiting enn på telemark eller fjellklatring. Gode muligheter for å fiske og drive fuglekikking.

 

En sliten kino/teatersal hvor det ikke er film hver dag, men flere ganger i uka. Filmklubb annen hver uke. Og Riksteateret og Hålogaland Teater på besøk sånn ca annen hver måned. Brun pub med fotball og quiz og pizza (Bajasso) og et litt yngre/hippere sted med pizza, tapas, burgere, diverse og cava-kvelder hvor folk kjøper champagnekjølere med surt skvip (Opticom). Indisk restaurant, og en flerkulturell restaurant/integreringssenter. To hoteller og også noen kafeer som stenger omtrent samtidig som butikkene, og unnattt matbutikker stenger de fleste kl 16! (Torsdag 17, lørdag 14). Et kultursted som har åpent når det skjer noe (konsert eller fest for kitere) samt også andre lokaler som brukes sporadisk til konserter både i forbindelse med Varangerfestivalen og andre anledninger. Hvis man bruker tilbudene som finnes kan man trives, og lett bli kjent med nye mennesker.

 

Boligprisene er midt på treet til Finnmark å være, men det er ikke mange boliger på markedet, verken til leie eller til salgs. Leiligheter fra 800.000 med stort oppussingsbehov til 1,5 mill+, og eneboliger fra 1,5 til 3 mill. Jeg leier treroms for ca 5000, eid av jobben.

 

Jeg liker Vadsø, men det er en ting jeg skulle ønske var bedre: Flere billige flybilletter til Tromsø og Oslo. Ei helg i Tromsø koster lett 2500 kr bare i flybilletter, mens man kan komme seg T/R Oslo for ca 2000.

 

 

Om Sør-Varanger: Litt mer fjell, mer skog - østlendinger kan føle seg hjemme i furuskogen i Pasvik. I Pasvik er det også gode sommertemperaturer, rett som det er 25-30 grader, men til gjengjeld ofte 30 kalde eller mer om vinteren. Kirkenes ligger mellom Pasvik og Vadsø i temperatur. Hundekjøring er populært både for fastboende og turister.

Dyrere boliger og bra arbeidsmarked både i Sør-Varanger gruve og som ringvirkninger av gruva, samt pga russere på grensehandel.

 

Kirkenes er mindre enn Vadsø, men med "forstedene" Hesseng og Bjørnevann er den større, sånn sett virker Kirkenes større og har bedre tilbud på handel og omtrent like bra tilbud som Vadsø på kultur og uteliv.

 

Kirkenes har direktefly til Oslo. Også Norwegian, fra ca 400 kr en vei. Dessverre går flyene midt på dagen om vinteren, fra ca. april til oktober har SAS også et kveldsfly.

Endret av Svinks
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er opprinnelig fra Hammerfest, og det er absolutt en by som er verdt et besøk.

 

Avstandene der oppe blir man vant til, vi tok oss ofte shoppe/dagsturer til Alta og til Finland(2t og ca 5t kjøring en vei)

 

Jeg har også bodd et år eller så i Kirkenes og Tana området, men dette var ikke plasser for meg. Kan ikke sette helt fingeren på det, men har bestandig trivdes bedre på vest-kanten(Har bla.a også bodd i Alta og Lakselv)

 

Naturen er generelt sett ganske likt der oppe. Hammerfest er varmere på vinteren, men med mer vind. Alta er kaldere ,men mindre vind.

 

Det beste er nok å finne seg jobb der oppe i også bare prøve, man vet aldri før man har prøvd:-) :-)

 

Lenke til kommentar

...Jeg har også bodd et år eller så i Kirkenes og Tana området, men dette var ikke plasser for meg. Kan ikke sette helt fingeren på det, men har bestandig trivdes bedre på vest-kanten(Har bla.a også bodd i Alta og Lakselv) ....

Kan du fortelle litt mere om hvordan det var å bo i det området? :) Til tross for at det ikke var et sted for deg:P

 

Edit: Altså Tana og Kirkenes-området.

Endret av Vintersola
Lenke til kommentar

Da jeg var i Harstad - området i forsvaret trivdes jeg godt med både naturen, infrastrukturen, et kystklima ikke ulikt vestlandet (som jeg er fra) og trivelige mennesker.

 

Men jeg hadde store problemer med å takle 2 meter høye brøytekanter langt ut i april - vinteren er laaaannnngg der oppe. Videre midnattsola som rotet til døgnrytmen i starten (men dette er jo en vanesak).

 

Videre la jeg merke til forskjeller slik som ekstremt store temperaturforskjeller mellom kyst og innland, ekstremt stor forskjell på flo og fjære, lavere skoggrense og lavere trær, mindre barskog, digre elger langs joggeløypa midt på sommeren og til syvende og sist lange avstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^ Nå ligger ikke Harstad i Finnmark, men ellers takk for svar ;)

 

Men det han sier om midnattsol (og mørketid) som kan rote med døgnrytme og lange vintre gjelder i minst like stor grad i Finnmark som Troms.

 

Derimot kan det være bart mange steder i Finnmark i mai mens brøytekantene fortsatt er høye i Tromsø - det går på hvor mye nedbør som kommer gjennom vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det går an å kalle alle fra Nord-Norge for nordlendinger, men finnmarkinger foretrekker å kalles finnmarkinger. De fra Troms finnes det ikke noen god betegnelse for, så de må man nesten kalle for nordlendinger, selv om endel folk fra Nordland gjerne hadde foretrukket å slippe å dele nordlending- betegnelsen med dem.

Lenke til kommentar

En ting jeg stusser veldig over, er hvordan de har økonomiske lettelser og det blir pratet om alle fordelene ved å bo der oppe, men leiligheter, nei det er ikke å oppdrive!

Hvorfor lokke folk dit, men ikke ha noe tak over hodet å tilby de som faktisk vil flytte dit?

 

Har dere et hemmelig boligmarked der oppe som jeg ikke vet om? Eller er jeg rett og slett nødt til å gå for lavvo?

 

Og hvordan løser man det med jobb egentlig? Hvis man får seg jobb der oppe, men ikke har noe sted å bo. Må man bare takke nei allikevel da, og bli boendes her i sør?

Endret av Vintersola
Lenke til kommentar

Jeg søkte først jobb. Og på jobbintervjuet ble jeg opplyst om at arbeidsgiver kunne hjelpe meg med å finne bolig - de eier selv endel boliger som de leier ut til tilflyttere, og det må de dersom de skal kunne tiltrekke seg arbeidskraft. Også når arbeidsgiver ikke har bolig å tilby selv, vil det være naturlig å be dem om råd og hjelp, de vet hvor boliger annonseres, de kjenner kanskje noen som har noe til leie, de kan avertere etter bolig for tilflyttere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...