Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal flytte fra Danmark til Norge snart. Vi har bodd i Danmark i ca 6 måneder, så vi kan ikke bruke flyttegodserklæringen. De gir ikke så mye forklaring på hva folk skal gjøre når de har bodd i utlandet i kort tid.

 

Vi har bare brukte varer. (prisene er hva de kostet som nye)

1 seng (2000 NOK)

ca 5 møbler (2500 NOK tilsammen)

4 måneder gammel laptop (4000 NOK)

3 år gammel laptop kjøpt i NZ (4500 NOK)

2 måneders gammel Ipad kjøpt i Norge (1300 NOK)

Kjøkkenutstyr og verktøy kjøpt i Norge (ca 5000 NOK)

2 planter (300 NOK)

 

Hvordan er reglene for toll og mva? Fra det jeg ser så er det ingen toll på varene, men så er det mva. De sier at hvis man har vært i utlandet mer enn 24 timer så må man betale MVA på dem. Men det er litt forskjellig å være i Sverige i 30 timer og å bo i Danmark i 6 måneder. Og hva med de tingene jeg kjøpte i Norge? De har ingen anelse hva som er kjøpt i Norge og hva som er kjøpt i Danmark.

 

Må jeg ha med meg en liste over varene, og hva jeg antar at jeg kan selge dem på finn.no. Må jeg ta med meg kvitteringer for de norske varene, for å bevise at jeg kjøpte dem i Norge? Jeg er interesert hva som skjer i praksis, ikke teorien.

 

Nå har jeg allerede flyttet tilbake for ca 2 måneder siden. Jeg ringte tollvesnet og spurte. Jeg kunne ikke tenke meg et mer idiotisk system.

 

Hadde jeg gjort det på den riktige måten, så måtte jeg først vente en time i kø, og så betale mva på alle varer kjøpt i Danmark. Det vil bli bergenet etter nykjøppris og ikke etter hva de er verdt nå. Alt skal egentlig bevises med kvitteringer, men man kan til nøds vise hva lignende produkter koster ved å søke på internett. Selv varer kjøpt i Norge må bevises med kvitteringer at det har blitt kjøpt i Norge, eller så risikerer jeg å måtte betale MVA igjen.

 

Jeg er ingen idiot, som alle andre ignorerte jeg hele loverket og kjørte rett over grensen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

ikke noe datarelatert,men bestillte litt jerky beef fra Danmark,og fikk nå hentelappen,og fikk jo både mva og toll på bestillingen.

 

sjekker tollvesenet sine sider,og finner ingenting om at det skal betales toll på kjøtt til eget bruk,fikk toll på 116kr

 

og bestillingen ink frakt kom på ca 260kr,og der kom fortollingen på 288kr + 59kr i mva,totalt 463kr ink 116kr i tollavgift

om det da skal betales tollavgift på import av jerky beef(kjøtt)skal jeg da betale fortolling uansett om summen er under de 350kr ink frakt grensen er på nå?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Skjønner ingenting, bestilte noe fra utlandet som hadde en verdi på godt over grensa på 350kr. Så jeg regnet med mva + toll, men jeg betalte ingenting da jeg hentet den hos posten. Får man tilsendt faktura senere eller slapp jeg unna?

Hvis det kom inn i landet via Posten slapp du nok unna. Om det derimot kom med UPS eller Fedex (som av og til videresender pakkene innenlands med Posten...) kan det hende det kommer en faktura.

 

Sjekk hvilken verdi som er oppgitt på faktura/tolldeklarasjon utenpå pakken; ikke helt uvanlig at det er et lavere beløp enn det du har betalt... Enkelte avsendere er "kroniske" på å jukse med dette, selv uten å bli bedt om det, andre gjør det kanskje om du spør, og andre følger reglene.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ingenting, bestilte noe fra utlandet som hadde en verdi på godt over grensa på 350kr. Så jeg regnet med mva + toll, men jeg betalte ingenting da jeg hentet den hos posten. Får man tilsendt faktura senere eller slapp jeg unna?

Hvis det kom inn i landet via Posten slapp du nok unna. Om det derimot kom med UPS eller Fedex (som av og til videresender pakkene innenlands med Posten...) kan det hende det kommer en faktura.

 

Sjekk hvilken verdi som er oppgitt på faktura/tolldeklarasjon utenpå pakken; ikke helt uvanlig at det er et lavere beløp enn det du har betalt... Enkelte avsendere er "kroniske" på å jukse med dette, selv uten å bli bedt om det, andre gjør det kanskje om du spør, og andre følger reglene.

 

Kom fra USA via USPS (ikke UPS), og så tok posten over. På pakken var det oppgitt det korrekte beløpet.

 

Irriterende å tro man slipper unna og så plutselig dukker det opp en regning  :hmm:

Lenke til kommentar

ikke noe datarelatert,men bestillte litt jerky beef fra Danmark,og fikk nå hentelappen,og fikk jo både mva og toll på bestillingen.

 

sjekker tollvesenet sine sider,og finner ingenting om at det skal betales toll på kjøtt til eget bruk,fikk toll på 116kr

 

og bestillingen ink frakt kom på ca 260kr,og der kom fortollingen på 288kr + 59kr i mva,totalt 463kr ink 116kr i tollavgift

om det da skal betales tollavgift på import av jerky beef(kjøtt)skal jeg da betale fortolling uansett om summen er under de 350kr ink frakt grensen er på nå?

 

Dette høres merkelig ut.

 

"Du slipper å betale merverdiavgift hvis varesendingen har en verdi inkludert frakt og forsikring på under 350 kroner. Dette avgiftsfritaket gjelder alle varer med unntak av alkohol og tobakk."

 

http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/

Lenke til kommentar

Det er ikke mye som er logisk i det departementet...

Sukkerfrie pastiller har sukkeravgift (de ligner på sukkerholdige pastiller)

Kjeks med sjokoladetrekk på oversiden = sjokoladeavgift

Kjeks med sjokoladetrekk på undersiden = ikke sjokoladetrekk. 

Så kan tenkes det er noen sær-ting med beef jerky, for det er jo tross alt kjøtt (som har tollvern) 

Lenke til kommentar

Pass på for UPS' sine skjulte avgifter.

 

Jeg bestilte noe like før jul. Pakken kom 7. november.

Fikk ikke faktura før 29. desember.

Og dette var fordi de økte prisen på avgiftene sine den 29. desember!!

 

Greia var at jeg bestilte noe elektronikk deler. Noen hadde en verdi på $0,50 og noen var faktisk gratis.

Uansett så ble det til sammen 23 linjer med varer (totalt var det vel 600kr).

 

Det ble normale avgifter hos dem, og moms(på deres håndteringsavgift, og frakt også!), og ...

Fordi jeg hadde over 5 linjer, så måtte jeg ut med 78kr i behandlingsavgift per linje!!

Altså de varene som var gratis, eller kostet $0.50 kostet meg nå 78kr ekstra!

 

Tror faen jeg endte med å betale flerfoldige mange ganger hva varene kostet kun i avgifter til UPS!

 

Så, kan du benytte USPS (eller noen andre som bruker posten), så gjør det!!

Splitt varen i flere sendinger om du må, fordi frakten og avgiftene hos UPS er virkelig tyveri på åpen gate.

Og du har ingen mulighet for å komme unna dem, eller vite om den før du får faktura.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...