Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt litt ulike ting fra det store utland, og verdi + frakt er med i grunnlaget for merverdiavgift (ikke slik førsteinnlegget sier). Så om varen koster 199 kr og det er 2 kr i porto (hypotetisk), så blir det fortolling. Gebyrene som *snip*

9247045[/snapback]

Så har du blitt svindlet av speditør, enkelt og greit. HER kan du se hvorfor.

 

Ang. egenfortolling: Posten skal ha sitt gebyr selv om du fortoller selv. HER.

 

Verdt å merke seg at praksisen ser ut til å variere.

 

Edit: La til smilefjes.

 

Ha en fin dag. :)

Endret av huffadhemi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har kjøpt litt ulike ting fra det store utland, og verdi + frakt er med i grunnlaget for merverdiavgift (ikke slik førsteinnlegget sier). Så om varen koster 199 kr og det er 2 kr i porto (hypotetisk), så blir det fortolling.

9247045[/snapback]

 

Gitt av varen ved tollvesenetes omregningskurser har en verdi på 199,- så er det momsfritt uansett hvor mye porto du betaler. Alle sendinger med verdi under 200NOK (i følge tollvesenets omregningskurser) skal du ikke betale moms på,

 

Sett deg inn i regelverket før du blir for bråsikker på ting, det finnes nok av mennesker i Norge som ikke kjenner til tollreglene. Vi trenger ikke å lære enda flere folk feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sååå.. hvis man tar med seg hjem (eller sender i forkant) en pall med nye og brukte bildeler og tilsvarende (vanskelig å anslå verdi) og har bodd i utlandet i ett-års tid - hvordan regnes det ut tollavgift i et slikt tilfelle?

9268153[/snapback]

 

Det er egne regler for flyttelass, husker ikkje detaljene men det eneste eg måtte fortolle var TV'en - og det hovedsaklig pga kringkastingslisens mener eg å huske. Dog tolleren var lite interessert i papirarbeidet bare for en enkel TV...

 

Om du ikkje får definert det som flytte lass gjelder vel vanlige regler vil eg tro?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

har bestilt en platespiller fra Canada, som er beregnet til å kopiere vinyl over til pc, og evt lagre dem eller brenne dem på cd. Denne varen kostet 1266,-NOK inkl frakt til meg fra canada. Er det toll på denne varen? Er det ikke datautstyr, og er ikke det tollfritt?

Kan noen svare på det blir jeg happy. Varen er annkommet Gardermoen, og jeg vet ikke hvem som frakter dem videre til meg.

Takk for svar

Bror

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg skråsikkert, men mener det ikke er toll. Det er vel helst klær som er aktuelt som man må betale toll av, men jeg har aldri betalt mer enn moms på det og.

 

25% moms pluss et gebyr på 188 kr om posten gjør det for deg, 93 om du fortoller selv.

 

Sendinger som ikke omfattes av forenklet tollbehandling må fortolles på ordinær måte, dvs via Tollvesenets elektroniske system TVINN. Det gjelder sendinger med vareverdi over 1000 kroner, med restriksjoner og/eller særavgifter (for eksempel tobakksvarer og alkoholholdige drikkevarer).

 

Det innebærer at hvis du tidligere har gitt Posten fullmakt til å fortolle, vil sendingen bli midlertidig lagret til fortollingen er foretatt. Sendingen blir deretter sendt til ditt hentepostkontor/levert på døren sammen med fortollingsfaktura som betales ved utleveringen. Har du ikke gjort avtale med Posten om fortolling, blir sendingen din lagt på tollager hos Posten og du vil få en melding om dette. Du har da tre alternativer for å få sendingen utlevert/tilsendt:

La Posten fortolle ved å sende fortollingsdokumenter og fødselsnummer tilbake til Posten

Sørge for å få sendingen tollklarert selv og sende Tollvesenets ekspedisjons-/løpenummer tilbake til Posten som sender sendingen fram til utleveringspostkontoret/evt leverer den på døren.

Fortolle og hente sendingen ved fortollingskontoret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har bestil en pakke med verdi 2600kr ifra en butikk på eBay.

Fikk mail ifra FedEx om at de hadde motatt informasjon om pakke. 30min senere får jeg mail om at sendingen er avbrutt.

Skulle jeg ha kontaktet sender om moms og fortollings papirer?

Kan jeg ikke bare vente til pakken kommer til Norge, og så ordne toll papirene, eventuelt bare betale ferdig fortollet?

Har ikke kontaktet selger enda, tenkte jeg skulle vente til i morgen for å se om det ordner seg.

Beklager men Tollvesenets sider gir svar på omtrent alt. Men på vanskelig vis, og ikke det letteste som mange sikkert allerede kan. :(

 

EDIT: Tror jeg har forstått det nå. FedEx sine sider er 1000ganger lettere å forstå enn Tollvesnet sine, selv om den er på engelsk, og har feil moms oppgitt++

Endret av -¤Zen¤-
Lenke til kommentar
Jeg har bestil en pakke med verdi 2600kr ifra en butikk på eBay.

Fikk mail ifra FedEx om at de hadde motatt informasjon om pakke. 30min senere får jeg mail om at sendingen er avbrutt.

Skulle jeg ha kontaktet sender om moms og fortollings papirer?

Kan jeg ikke bare vente til pakken kommer til Norge, og så ordne toll papirene, eventuelt bare betale ferdig fortollet?

Har ikke kontaktet selger enda, tenkte jeg skulle vente til i morgen for å se om det ordner seg.

Beklager men Tollvesenets sider gir svar på omtrent alt. Men på vanskelig vis, og ikke det letteste som mange sikkert allerede kan.  :(

 

EDIT: Tror jeg har forstått det nå. FedEx sine sider er 1000ganger lettere å forstå enn Tollvesnet sine, selv om den er på engelsk, og har feil moms oppgitt++

9474103[/snapback]

 

Vel, slik har jeg forstått saken din: Du har kjøpt noe på eBay til en verdi av 2600 kr. FedEx har nå fått informasjon om pakke, men denne har blitt avbrutt, noe som vil si at pakken ikke blir sendt. Hva dette vil si er umulig å si noe om, men jeg antar at selger ikke har til intensjon å sende denne pakken. Dersom pakkesporingen viser at den har kommet til Norge, og at det er i Norge den har blitt avbrutt, kan det bety at den er holdt igjen for fortolling. Avsender skal ordne med tollpapirer, så det skal du ikke trenge å tenke på. Avsender er også ansvarlig for at de riktige tollpapirene er med pakken. Du kan også ringe FedEx i Norge for å spørre om saken på 63940300.

 

Når det gjelder moms på pakken din så vil det bli 25% av 2600 kroner, altså 650. Dette forutsatt at varene dine ikke er tollpliktige. I tillegg kommer fortollingsgebyr fra FedEx, dersom dette ikke er inkludert i prisen for forsendelse.

 

Den eneste som kan løse denne saken er selger, FedEx og vi på forumet kan bare veilede deg. Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvordan fastsettes verdien av en vare?

 

La oss si at jeg gjør et kupp på ebay og får en mp3-spiller til 50kr. Porto er på ca 160kr.

 

I "teorien" skal jo denne gå gjennom tollfritt, siden varen kun kostet 50kr som er under grensen på 200kr.

 

Men noe sier meg at i slike tilfeller er det ikke nødvendigvis kjøpsprisen på varen som er avgjørende - spilleren har en ganske åpenbart en høyere verdi enn 50kr.

 

Hva sier loven? Er den tollfri om jeg kan dokumentere at varen ble kjøpt for 50kr?

Endret av _named_
Lenke til kommentar
Hvordan fastsettes verdien av en vare?

 

La oss si at jeg gjør et kupp på ebay og får en mp3-spiller til 50kr. Porto er på ca 160kr.

 

I "teorien" skal jo denne gå gjennom tollfritt, siden varen kun kostet 50kr som er under grensen på 200kr.

 

Men noe sier meg at i slike tilfeller er det ikke nødvendigvis kjøpsprisen på varen som er avgjørende - spilleren har en ganske åpenbart en høyere verdi enn 50kr.

 

Hva sier loven? Er den tollfri om jeg kan dokumentere at varen ble kjøpt for 50kr?

9483199[/snapback]

 

Slik jeg har forstått det er det prisen for varen som er verdien, altså at den er momsfri hvis du kan dokumentere at du ga mindre enn 200,- for den. I ditt tilfelle vil du ikke trenge å betale moms, og toll er det heller ikke på den.

Lenke til kommentar
Hvordan fastsettes verdien av en vare?

 

La oss si at jeg gjør et kupp på ebay og får en mp3-spiller til 50kr. Porto er på ca 160kr.

 

I "teorien" skal jo denne gå gjennom tollfritt, siden varen kun kostet 50kr som er under grensen på 200kr.

 

Men noe sier meg at i slike tilfeller er det ikke nødvendigvis kjøpsprisen på varen som er avgjørende - spilleren har en ganske åpenbart en høyere verdi enn 50kr.

 

Hva sier loven? Er den tollfri om jeg kan dokumentere at varen ble kjøpt for 50kr?

9483199[/snapback]

 

Slik jeg har forstått det er det prisen for varen som er verdien, altså at den er momsfri hvis du kan dokumentere at du ga mindre enn 200,- for den. I ditt tilfelle vil du ikke trenge å betale moms, og toll er det heller ikke på den.

9483311[/snapback]

Vel det er litt avhengig av hvordan det er spesifisert. I dette tilfellet hvis det bare står 210 kroner kan en risikere å måte betale moms, hvis det står verdi & porto så vil en slippe å betale noe. Med kjøp fra privat personer som det ofte er på ebay er det større sannsynlighet for at pakker som ikke er så store glir igjennom systemet.

Lenke til kommentar

Dette er vel ikke helt riktig tråd, men fant ingen bedre, så jeg prøver. :)

 

14.09.07 22.30 STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING 2061 GARDERMOEN

14.09.07 22.30 ANKOMMET MOTTAKERLAND 2061 GARDERMOEN

 

Dette stod på Posten's sporingstjeneste nå. Altså at den ble stoppet for fortolling i kveld. Er det sjanse for at fortollingen skjer i helga og hvor lang tid bruker de vanligvis på dette? Pakken som er sendt er merket med en verdi på 250 USD. (EMS-pakke hvis det har noe å si)

 

EDIT: Nå kom denne også.. hva betyr det?

 

15.09.07 17.07 TIL LAGER 2061 GARDERMOEN

Endret av datating
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...