Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Ja det blir vel muligens å sette inn et wifi-kort :) ser de går billig på ebay. 

 

Både Tandberg forsterkeren og Compaq Armada'en virker. Har kjørt systemtest og allerede spilt litt på Armadaen, uten noe problem :w00t:  Viser seg at den har en mobil P2 Dixon prosessor på 400mhz ^^ Tror den var ganske top of the line i 1999.

 

I dag fant jeg en Socket 7 stasjonær PC med S3 Trio 64V+ grafikk og et Soundblaster 16 lydkort :) Systemet ser ut til å være i fra 1995. Det er dog ikke noe PS2 port for Tastaturet. Trenger DIN 5 tastatur og Serieport mus x)

post-164530-0-10188500-1538346521_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temmelig sikker på at det finnes adapter fra DIN til PS/2 port, så man kan bruke et PS/2 tastatur på en pc med DIN port.
Litt usikker på om det finnes serial til PS/2 adapter også.. men mener å ha sett det en gang i tida.

Ja det blir vel muligens å sette inn et wifi-kort :) ser de går billig på ebay. 

 

Både Tandberg forsterkeren og Compaq Armada'en virker. Har kjørt systemtest og allerede spilt litt på Armadaen, uten noe problem :w00t:  Viser seg at den har en mobil P2 Dixon prosessor på 400mhz ^^ Tror den var ganske top of the line i 1999.

 

I dag fant jeg en Socket 7 stasjonær PC med S3 Trio 64V+ grafikk og et Soundblaster 16 lydkort :) Systemet ser ut til å være i fra 1995. Det er dog ikke noe PS2 port for Tastaturet. Trenger DIN 5 tastatur og Serieport mus x)

attachicon.gif42837548_547049399052063_8599208023392518144_n.jpg

Lenke til kommentar

DIN og PS/2-tastatur er akkurat det samme, bare med forskjellig kontakt.

Når det gjelder mus derimot, er seriell og PS/2-mus helt forskjellig. Derfor er det ikke alle PS/2-mus som støtter disse seriell-til-PS/2-adapterene. En del mus på 90-tallet støttet begge deler (via en slik passiv adapter), men jeg tviler på at en moderne PS/2-mus (hvis det i det hele tatt finnes) vil fungere med denne adapteren.

Lenke til kommentar

Huska ikke helt hvordan det var ? men usb er litt mer bakover kompatibel.

Fant igjen en commodore 386 sx25 hos foreldra mine, hadde riktig nok ps/2 port for både tastatur og mus.

Og på den så kobla jeg til usb mus via adapter, og det fungerte fint.

Tror musa var fra rundt 2000 tallet.

Lenke til kommentar

Det er samme greien med USB-mus. En del USB-mus fra tidlig/midten av 2000-tallet kom med en PS2-adapter. Men igjen så er det musen selv som må støtte både USB og PS2. Akkurat som i tilfelle med seriell/PS2-mus. En passiv USB/PS2-adapter kan bare brukes med en mus som støtter BÅDE PS2 og USB. Det er derfor ikke mulig å koble en USB-mus i en PS2-adapter, og deretter PS2-adapteren i en seriell-adapter.

 

Det finnes imidlertid aktive adaptere som har innebygget elektronikk som oversetter signalene, men de koster gjerne litt, og krever kanskje en ekstern strømforsyning. Adapteren som "Puke Nukem" linker til, er en passiv seriell/PS2-adapter, og disse fungerer bare dersom musen i seg selv støtter begge standardene

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen i Indre Østfold eller omegn som har lyst på MYE datautstyr? Snakk om ca 20 stasjonære pcer, og opp mot det samme av bærbare. Ingenting av det er brukbart akkurat som det står, harddisker er tatt ut, og ellers er det noen som er komplette, noen som ikke er det, og mye deler som medfølger..

Endret av Wrasko
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk en laptop tidligere i uka.

Acer E5-571-31QX, produsert 02.09.2014.

Manglet lader og har knust skjerm.. Ellers ser den ut til å fungere fint:)

Intel Core i3-4030U (1.90GHz), 4GB ram og 500GB disk.

Skulle visst få en annen pc med defekt skjerm også, bare han fant den igjen :p

 

Ikke direkte el-retur, men ville jo endt opp der om jeg ikke tok det i mot :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje ikke helt riktig tråd å spørre, men jeg prøver.

Guttungen har en elektrisk ATV, en sånn med 3x 12V batterier i serie, for totalt 36V.. Dette er noe som funker dårlig på vinteren fant jeg ut.. og fikk da en ide om å kanskje finne på noe annet.
Vurderer derfor 18650 celler, altså sånne som sitter i blant annet laptop batterier, trenger da 10 stk i serie, og en haug i parallell for å få nok ytelse.

Men er det noe sted man kan få tak i sånt?
Kan jo kjøpe nytt, men det blir fort dyrt, jeg vil så nær 0 som mulig :p

Har også vurdert å bare lage ei ekstra batteripakke, så han har 2, men billigste batteriene med samme ytelse fra biltema kommer på ca 1200kr

Lenke til kommentar

Har sett den der, men så også en lignende video på YouTube hvor en fyr brukte et tilsvarende produkt, muligens en tidligere utgave.

Det var ikke akkurat plug and play.. han sleit med å klemme dem sammen, og få kontakt.. så jeg er litt skeptisk.

Men finnes jo dem man lodder eller punkt sveiser også.. litt mer jobb, men bør være dønn stabilt ;)

 

Men tenker også at en sånn bil bruker mindre strøm en en atv.. dattera har en elektrisk bil, den er det et 12v batteri i, rundt 7ah om jeg ikke husker feil.

Atv'n har 3x 12v 12ah batterier, og en 800w 36v motor.

Bilen kan man kjøre ganske lenge med, mens atv'n holder tur-retur butikken låst på laveste hastighet, og da snakker vi ca 20 min hver vei tipper jeg, + litt mer kjøring etter det.

Setter man opp på full fart så er det snakk om 15-20 min om man er heldig ?

Lenke til kommentar

18650 celler er noe herk å jobbe med i den typen bruk du her har. For å få et godt resultat må du vite hva du driver med. Du må "matche" cellene så de er like i hver serie, hver celle bør testes både for selvutladning, kapasitet og effekt.

 

Og når det skal humpe og riste litt må det punktsveises ikke loddes. 

 

Alternativet er å bruke holdere som kan ta opptil 5 celler og sette dem i serie og parallell. Så bør du slenge på en liten low voltage celle alarm, og selvsagt en god balance charger (og lære deg å bruke den korrekt. Mange som bruker disse iMax laderne skjønner ikke at de må velge korrekt ladeprogram for å balansere. Det hjelper ikke å plugge i kabel til hver celle når de ikke brukes av laderen). 

 

 

Alternativet ditt er å få tak i noen bruke LEAF celler. Hver sardinboks er 2s2p og tar ca 500 Wh. 4 sånne bokser så bør det være godt nok for et 36v system.  Disse er mye enklere å jobbe med, men er jo selvsagt mye dyrere enn å bruke gratis 18650 celler og en del hundrelapper til deler. 

Lenke til kommentar

Har kjennskap til balanselading, da jeg driver med litt drone flyging ?

Har forøvrig en 12v 600w psu og en isdt 300w balanselader.. Men denne tar dessverre ikke mer enn 6s.

Har også en universal lader for det meste av "tønne" batterier, denne viser kapasitet som batteriet lades, men har dessverre ikke utladning, så jeg vil jo ikke få et nøyaktig resultat med den.

 

Skal titte litt på leaf sardinboksene, men bare navnet høres dyrt ut ?

Lenke til kommentar

Har kjennskap til balanselading, da jeg driver med litt drone flyging

Har forøvrig en 12v 600w psu og en isdt 300w balanselader.. Men denne tar dessverre ikke mer enn 6s.

Har også en universal lader for det meste av "tønne" batterier, denne viser kapasitet som batteriet lades, men har dessverre ikke utladning, så jeg vil jo ikke få et nøyaktig resultat med den.

 

Skal titte litt på leaf sardinboksene, men bare navnet høres dyrt ut

 

 

Hvis laderen din bare tar 6s så kan du ikke bruke den uansett...

Alternativet er å bruke en DC-DC step up, men når vi snakker 800 W så er de ikke billige... 

Et annet alternativ er å lage 2 eller 3 pakker som lades individuelt men koples i serie. Det er nok billigste løsning, men krever mer planlegging. 

 

Sardinboksene fra LEAF kan man få ganske billig hvis man er heldig. kW/kg/kroner er ikke så alt for galt. Men i et slikt oppsett som du trenger så er det kanskje litt overkill i antall kWt. Med ditt oppsett trenger du 4 sardinbokser, og det er ca 2 kWt. 

 

For å sjekke kapasitet trenger du ikke denne funksjonen på laderen. Du kan sjekke det med en enkelt lyspære. Eller kjøpe en last ferdiglaget. Selv bruker jeg en lader for lading og en annen for å teste effekten. 

Lenke til kommentar

Men hadde jeg fått bygd ei 10s pakke med 18650 og kjøpt inn en 10s bms så kunne jeg vel kanskje brukt laderen som fulgte med atv'n? Vil tippe den kjører på rundt 42v.

Pusher nok ikke så mye amp, men kunne skaffet noe bedre med tida.

Sånn som det er nå så går jo lading igjennom hovedboksen.. og det er ikke noe balansering.. Men det er vel kanskje ikke så nødvendig på sånne batterier ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...