Gå til innhold

Fingermerker på nytt skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk i dag mitt nye skjermkort i posten som jeg bestilte i forgårs. Meget fornøyd med rask levering, men ser at det er fingeravtrykk på metalldelene. Betyr dette at det er brukt, eller er det normalt at de blir tatt på uten hansker før de blir pakket inn på fabrikk?

 

Høres ut som brukt/demo vare. Skal alltid være pakket inn, så er det fingeravtrykk så har det nok vært åpnet. Det er en av ulempene med åpent kjøp. 

 

Men butikk burde informere om at det er demovare på forhånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Viss det er fingermerker, så har du jo ingen garanti for at personen som har håndtert kortet før deg har tatt alle forholdsregler for å unngå esd-skade.

 

Det blir som å kjøpe ny bil, bare for å oppdage at noen før deg har grisekjørt bilen skikkelig, full gass rett etter start i mange kuldegrader etc.

 

Hadde det vært meg, så ville jeg ha levert kortet tilbake omgående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viss det er fingermerker, så har du jo ingen garanti for at personen som har håndtert kortet før deg har tatt alle forholdsregler for å unngå esd-skade.

 

Det blir som å kjøpe ny bil, bare for å oppdage at noen før deg har grisekjørt bilen skikkelig, full gass rett etter start i mange kuldegrader etc.

 

Hadde det vært meg, så ville jeg ha levert kortet tilbake omgående.

Her overdriver du. Etter den tankegangen skulle alle bare kasta hardware, fordi bruktsalg ikke gir garanti.

 

Demovare er ikke farlig, man har full garanti og reklamasjon dersom varen er defekt. Ikke vits å være helt hysterisk, skal litt til å få esd-skade. Du snakker som om hardware var porselen som går i stykker bare man ser på det.

Endret av Emile the rat
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her overdriver du. Etter den tankegangen skulle alle bare kasta hardware, fordi bruktsalg ikke gir garanti.

 

Demovare er ikke farlig, man har full garanti og reklamasjon dersom varen er defekt. Ikke vits å være helt hysterisk, skal litt til å få esd-skade. Du snakker som om hardware var porselen som går i stykker bare man ser på det.

Nei nå er du bare ute etter å "ta meg" på svaret jeg ga til trådstarter istedet for konstruktive svar til trådstarter. Hvor står det at det dreier seg om bruktkjøp eller demovare?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nå er du bare ute etter å "ta meg" på svaret jeg ga til trådstarter istedet for konstruktive svar til trådstarter. Hvor står det at det dreier seg om bruktkjøp eller demovare?

Du sa at du ville levert varen tilbake. Fordi du hevdet at alt som har vært åpnet/brukt har stor sjanse for esd-skade. Noe som jeg mener er helt latterlig.

 

Får jeg ikke lov til å kommentere når jeg er uenig med hva du skrev?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får jeg ikke lov til å kommentere når jeg er uenig med hva du skrev?

Dette har ingenting med uenighet å gjøre. Uenighet handler om å argumentere mot påstander på en troverdig måte. Innlegget ditt synes å ha til hensikt å latterliggjøre foruminnlegget, uten å bidra med noe konstruktivt.

 

Men, du har jo åpenbart stor ekspertise på elektronikk - så jeg ber om at du begrunner det du skriver her:

. . . Ikke vits å være helt hysterisk, skal litt til å få esd-skade. Du snakker som om hardware var porselen som går i stykker bare man ser på det.

Btw - pynta en gang i tida opp gutterommet med porselens-isolator som det lokale everket hadde etterlatt seg, og tro meg når jeg sier at jeg kunne ha smadret mange dusin skjermkort med den isolatoren.

Fatter ikke hvorfor "alle" skal ha det til at porselen er så skjørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk i dag mitt nye skjermkort i posten som jeg bestilte i forgårs. Meget fornøyd med rask levering, men ser at det er fingeravtrykk på metalldelene. Betyr dette at det er brukt, eller er det normalt at de blir tatt på uten hansker før de blir pakket inn på fabrikk?

Handler ikke mer på Proshop etter å ha opplevd at det "nye" hovedkortet jeg fikk bar preg av å være brukt med skrumerker på hovedkorthullene, og en eske som tydlig hadde vært åpnet før. Hovedkortet var i mitt tilfelle også defekt med en bøyd pin der man setter i cpu'en. Dette skyldte Proshop på meg, så det var 2200,- rett i dass, men ihvertfall en lærepenge om å ALDRI handle der mer!
Lenke til kommentar

Dette har ingenting med uenighet å gjøre. Uenighet handler om å argumentere mot påstander på en troverdig måte. Innlegget ditt synes å ha til hensikt å latterliggjøre foruminnlegget, uten å bidra med noe konstruktivt.

 

Men, du har jo åpenbart stor ekspertise på elektronikk - så jeg ber om at du begrunner det du skriver her:

 

Btw - pynta en gang i tida opp gutterommet med porselens-isolator som det lokale everket hadde etterlatt seg, og tro meg når jeg sier at jeg kunne ha smadret mange dusin skjermkort med den isolatoren.

Fatter ikke hvorfor "alle" skal ha det til at porselen er så skjørt.

 

Brukt skal vel oppgis som brukt, at man kan handle demovarer med full garanti er en annen sak, dessuten skal demovarer/b-varer selges billigere og man skal selvfølgelig vite at det er en demovare når man kjøper.

Elkjøp er drøye på dette når det gjelder tv'er, kjenner 3 personer som har kjøpt ny TV der pakken er åpnet og det bærer preg av at tv'en har vært ute av eksen, men dem har prøvd å pakke den inn slik den kommer fra fabrikk.

 

Dere kan diskutere så mye dere vil argumenter og påstander og hva som er riktig å ikke men det er ikke noe gråsone her!

Demo/brukt vare er dem/brukt og selges ikke som ny vare....

Kjøper jeg en NY vare som det viser seg er brukt, sender jeg varen tilbake med en gang, hvorfor skal butikker og kjeder der toppene tjener masse penger tjene enda mer på lureri?

Endret av lylu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her overdriver du. Etter den tankegangen skulle alle bare kasta hardware, fordi bruktsalg ikke gir garanti.

 

Demovare er ikke farlig, man har full garanti og reklamasjon dersom varen er defekt. Ikke vits å være helt hysterisk, skal litt til å få esd-skade. Du snakker som om hardware var porselen som går i stykker bare man ser på det.

 

Word! 

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er noe annen naturlig grunn for at det skulle være fingermerker på skjermkortet så ville jeg kontaktet de du kjøpte det fra.

Før det første er det ikke lov å selge B-varer som nye. For det andre så er ofte demo- eller B-varer billigere og du burde få litt igjen for det.

 

Det er også greit å si i fra bare for prinsippet med å fortelle at dette ikke er greit. Og kanskje dette vil endre seg i fremtiden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt gammel tråd å skrive i, men her har desverre påstander til Emile the rat og Marantz fått lov til å stå uimotsagt lenge - noe som vil være synd for brukere i fremtiden som skulle komme over denne tråden.

 

Legger derfor til et par lenker fra relative pålitelige kilder som underbygger mine påstander om ESD-skade:

https://superuser.com/questions/1097402/is-esd-a-serious-risk-on-modern-machines

https://www.computerhope.com/esd.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...